Natten mellan onsdag och torsdag drabbades Nordic Choice-kedjan av en cyberattack som stängde ner bokning- och betalsystem liksom en mängd andra funktioner. – Det har varit tumultartat, säger en anställd.
Det var en så kallad ransomware-attack som stängde ner systemen på många hotell inom Nordic Choice. I stället var personalen tvungen att göra allt manuellt, berättar en anställd som vill vara anonym.
– Det har varit tumultartat, ingenting har funkat. Vi har jobbat med manuella listor och kvitton. Det har varit otroligt märkligt och långa dagar.
På många hotell har man tagit in extra bemanning för att klara arbetet.
– Vi har bemannat upp och kollegor från olika avdelningar har hjälpt till. Det är ändå en fin känsla, att vi hjälps åt, säger hen.
Gästerna har varit överraskande förstående, berättar hen.
– Jag är lite chockad faktiskt, gästerna har varit otroligt positiva. Vi har aldrig fått så mycket beröm som nu. Det är man ju tacksam över, att de ser att vi kämpar.
Under helgen har kedjan arbetat hårt för att få upp fungerande system igen, men fortfarande kvarstår en del problem.
– Under helgen har vi lyckats få in ersättningslösningar på de flesta av våra hotell. Arbetet pågår nu för fullt med att få alla tillbaka i normal drift, något vi tror är klart inom några dagar, säger Bjørn Arild Wisth, vice koncernchef Nordic Choice Hotels, i ett uttalande.
Kedjans ledning berömmer också personalens insatser under attacken.
– Vi vill passa på att berömma våra medarbetare som dessa dagar gjort allt för att ta hand om hotellgästerna. Dessutom vill vi tacka för all förståelse och tålamod som visats oss under dessa dagar. Att behöva ta itu med ett pandemivirus var redan krävande. Att behöva ta itu med ytterligare en form av virus var helt extremt. Jag är oerhört glad över vår fantastiska personal som gjort det bästa av situationen, säger Bjørn Arild Wisth.