Nyheter INKOMSTFÖRSÄKRING

HRF lanserar inkomstförsäkring

Från den 1 februari 2020 omfattas alla medlemmar i HRF av en inkomstförsäkring. Försäkringen drygar ut a-kassan för den som tjänar mer än taket.

Publicerad 2 december 2019
HRF lanserar inkomstförsäkring
Om inte staten kan ge arbetslösa ekonomisk trygghet så får facket göra det, menar HRF:s avtalssekreterare Per Persson. Därför lanserar förbundet nu en inkomstförsäkring. Foto: Anna-Karin Nilsson

I dag har de flesta fackförbund en inkomstförsäkring. HRF har hittills inte varit ett av dem. Kongressen 2014 beslutade att förbundet inte skulle ha en. Man ansåg att politiken måste se till att a-kassan förbättras, så att den faktiskt ger 80 procent av inkomsten vid arbetslöshet. Men vid den senaste kongressen lät det annorlunda.

– Vi har inte ändrat oss ideologiskt, men eftersom politiken inte har förmått skapa en trygg arbetslöshetsförsäkring beslutades att vi skulle införa en inkomstförsäkring, om ekonomin tillät det. Nu har vi kommit fram till att vi har råd, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

Taket i a-kassan ligger på 25 025 kronor. Det betyder att den som tjänar under det beloppet får ut 80 procent av sin inkomst vid arbetslöshet. Alla som tjänar mer får 80 procent av 25 025 kronor. Det är för dem som inkomstförsäkringen ger extra pengar. HRF räknar med att runt 30 procent av medlemmarna ligger över taket.

Så funkar inkomstförsäkringen:

  • Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet i Hotell- och restaurangfacket. Kostnaden kommer att bäras av de medlemmar som kan få ut ersättning.
  • För att få ersättning måste du också vara medlem i Hotell- och restauranganställdas a-kassa, och uppfylla villkoren för inkomstbaserad ersättning.
  • Man ska ha varit medlem i 12 månader för att få ersättning. Det gäller dock inte den som är medlem i HRF och HRAK före den 1 februari 2020.
  • För den som tjänar över 25 025 kronor i månaden täcker försäkringen dag 1-100 av arbetslöshet. Exempel: Du tjänar 30 000 kronor i månaden. Från a-kassan får du 14 501 kronor efter skatt. HRF:s inkomstförsäkring ger dig ytterligare 2 660 kronor, skattefritt.
  • Den som tjänar mellan 20 900 och 25 025 kronor i månaden får 80 procent av sin tidigare lön genom a-kassan de första 100 dagarna som arbetslös. När a-kasseersättningen sjunker till 75 procent fyller HRF:s inkomstförsäkring på för den här gruppen, så att de får motsvarande 80 procent upp till 25 025 kronor per månad.
  • Det finns möjlighet att teckna en frivillig tilläggsförsäkring, så att man får mellan 100 och 200 extra dagar med inkomstförsäkring.

Inkomstförsäkringen ger 80 procent av inkomst upp till 50 000 kronor i månaden, i 100 dagar.
Efter 100 dagar sjunker ersättningen från a-kassan, från max 910 kronor per dag till max 760 kronor. Då kommer inkomstförsäkringen rikta sig till dem som tjänar mellan 20 900 och 25 025 kronor i månaden, så att de får 80 procent av sin tidigare lön.

– I den inkomstgruppen ligger de flesta av våra medlemmar. Att också de får en utfyllnad av inkomsten känns viktigt för oss, säger Per Persson.

Försäkringen gäller från den 1 februari nästa år. De som är medlemmar då har möjlighet att få ersättning direkt. Den som går med i förbundet efter den 1 februari får vänta tolv månader innan försäkringen kan ge pengar vid arbetslöshet. Förutsättningen är att man också är med i HRAK.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet i HRF. Samtidigt ser man nu över avgiftssystemet. Enligt ett förslag kommer den nya avgiftsmodellen innebära högre kostnader för vissa, och lägre för andra. Men den nya beräkningsmodellen är inte en konsekvens av inkomstförsäkringen, enligt Pim van Dorpel, Hotell- och restaurangfackets vice ordförande.

– Redan 2017 gjorde vi en ekonomiutredning, dels för att vi hade svårt att nå balans i ekonomin och dels för att den solidariska medlemsavgiften inte riktigt fungerade som tänkt. Det var för få avgiftsklasser. I det nya systemet kommer det inte bli så märkbar skillnad i medlemsavgift när man höjer sin inkomst.

Per Persson tror att försäkringen kommer att få effekter på mer än medlemmarnas plånböcker.

– Trygga människor vågar mer. De vågar byta jobb, köpa bostad och bilda familj. Det bästa vore om en sådan här försäkring inte behövdes. Men när inte samhället kan ordna tryggheten får facket göra det, säger Per Persson.

Texten har uppdaterats

Nyheter Permittering

Många företag vill permittera mer

Nyligen meddelade regeringen att möjligheten att korttidspermittera förlängs till den 30 juni. Hotell- och restaurangfacket, som hittills tecknat mer än 3 000 avtal om korttidspermittering, märker av företagarnas intresse.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
Många företag vill permittera mer
Den senaste veckan har HRF fått in hundratals listor från företag som vill permittera personal. Foto: Colourbox

När perioden att ansöka om korttidspermittering förlängdes ändrades också reglerna. Från och med den 29 mars kan företagare inte ansöka om ersättning i efterhand. Det här har lett till att många arbetsgivare nu kontaktar HRF.
Dessutom meddelade Folkhälsomyndigheten på torsdagen att restriktionerna för restaurangbranschen förlängs till den 2 maj, vilket sannolikt inte dämpar intresset för att permittera personal.

– Vi har fått in hundratals permitteringslistor den senaste veckan, säger Per Persson, avtalssekreterare.

Permittering

Permitteringsgraden och löneavdraget finns i fyra nivåer:

  • 20 % permittering = 4 % lägre lön
  • 40 % permittering = 6 % lägre lön
  • 60 % permittering = 7,5 % lägre lön
  • 80 % permittering = 12 % lägre lön.

Arbetsgivare har möjlighet att justera permitteringsgraden för de anställda.
Men det är viktigt, säger Per Persson, att den som är permitterad kontrollerar att löneavdraget är rätt, så att man inte går miste om lön.

– Om man upptäcker felaktigheter ska man först prata med sin arbetsgivare. Om det inte hjälper ska man kontakta sin lokala HRF-avdelning, så får man hjälp.

Hej Gäst SVEN MELANDER

”Jag har mina stamställen”

Sven Melander gillar rejäla biffar på tallriken och långa skohorn på hotellrummet.

Publicerad 9 april 2021 Kommentera
”Jag har mina stamställen”
Sven Melander – journalist, skådespelare, youtuber och författare till kokboken Upp i vikt kvickt. Foto: Karin Törnblom/TT

Hur väljer du restaurang?
– Jag har mina stamställen. Jag är traditionell, äter gärna en ordentlig biff eller någon god fisk. Men ibland bjuder mina barn pappa på middag och då blir det lite annat.

Vad får dig att återvända till ett ställe?
– Bra personal. Det är jävla roligt om folk känner igen en. Numera blir jag igenkänd, men jag gick ju på krogen innan jag var någon slags offentlig person också. 

Något speciellt som du vill ska finnas på ditt hotellrum?
– Nja, det brukar ju finnas säng, någonstans att stuva in grejerna, ett litet skrivbord och tv. Men det jag uppskattar är långa skohorn. Det behöver man när man blir äldre.

Nyheter FORSKNING

Så hanterar köksanställda ohövlighet

Det kan vara effektivt att säga ifrån ­– på rätt sätt. Ohövlighet riskerar nämligen att sprida sig på arbetsplatsen, visar en forskningsstudie där restauranganställda intervjuats.

Publicerad 8 april 2021 Kommentera
Så hanterar köksanställda ohövlighet
Forskare har undersökt hur köks- och restauranganställda hanterar ohövlighet på jobbet. Foto: Istockphoto

Vad gör du om någon är ohövlig mot dig eller någon annan på jobbet? Det ville Kristoffer Holm, forskare vid Institutionen för psykologi, Lunds universitet, ta reda på.

Från en tidigare studie visste han att hård jargong var vanlig inom restaurang och kök. Med hjälp av Hotell- och restaurangfacket och Kommunal fick hans forskargrupp tag på 12 personer, som djupintervjuades i smågrupper.
– Många exempel kom upp, från rena utskällningar och skämt som passerat gränsen till mer subtila fenomen som nedsättande kommentarer eller att folk inte hälsade.

Kristoffer Holm. Foto: Lunds universitet

Kockar upplevde att de fått sitt arbete ifrågasatt utan att det varit befogat. Chefer hade favoriserat och låtit vissa ta rast oftare än andra.

Ohövlighet hanterades på väldigt olika sätt, säger Kristoffer Holm.
– En vanlig respons var att konfrontera personen direkt. Antingen lite snyggt genom att ta personen åt sidan, eller genom att ryta ifrån och svara i samma ton. Andra försökte skämta bort det.

De som såg på kunde erbjuda stöd till den som utsatts, se till att personen var okej.
Drabbade sökte ofta själva stöd, genom att ringa en kompis eller prata med någon på arbetsplatsen.

En del peppade sig själva med det forskarna kallar ”positive self-talk”. Andra ignorerade det som hänt och försökte bara gå vidare.
– Vissa rationaliserade andras ohövliga beteende, ”jag förstod varför de gjorde så, det var för att jag skulle lära mig”. Det är ett sätt att tona ner allvaret för sig själv, säger Kristoffer Holm.
Några valde att rapportera till chef, skyddsombud eller fack.

Vad är ohövlighet?

Ohövlighet kan till exempel vara nedsättande kommentarer, fientligt kroppsspråk, att inte lyssna när någon pratar eller att inte hälsa. Det är vardagliga, negativa, lågintensiva beteenden som till skillnad från mobbning inte behöver vara systematiskt riktade mot en person.

En annan metod kan vara att börja delta i jargongen.
– Då slipper man kanske att själv utsättas, men någon annan drabbas i stället.

Forskarna har inte gjort någon analys av vilket bemötande som är bäst i längden.
– Konfrontation, att säga ifrån, tyckte vissa av de intervjuade hade bäst effekt för att stoppa beteendet. Men samtidigt kan det bidra till ett dåligt klimat och leda till att man hamnar i konflikt med andra.

Den som svarar med undvikande kan bli utsatt igen, och dessutom bidra till att jargongen vidmakthålls, säger Kristoffer Holm.
– Ignoreras beteendet blir det ingen motreaktion, utan det normaliseras.

Det bästa är troligen att göra ett försök med konstruktiv dialog, säger Kristoffer Holm.
– Man kan förmedla sin bild och försöka låta bli att anta att det ligger onda avsikter bakom beteendet. Men det kan vara svårt att göra i ett stressigt kök. Tidspress kan också vara en bidragande orsak till att beteendet uppstår till att börja med.

Intervjustudien med restauranganställda ingår i en avhandling där även ingenjörer och administratörer svarat på en enkät. Den visade att de som bevittnade otrevligt beteende själva började ta efter.

Tidigare studier har visat att de som utsätts för ohövligt beteende på jobbet påverkas mycket negativt. Det kan ha effekt på psykisk och fysisk hälsa. De utsatta kan också söka sig till andra arbetsplatser.

Fråga om jobbet.
102
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här