Nyheter tävling

Hallå där, Fabian Olli Johanson

Han har redan vunnit titeln Årets ekokock och tävlat i Årets unga kock. I förrgår utsågs Fabian Olli Johanson till Årets Framtidslöfte på Restauranggalan.

Publicerad 24 oktober 2018
Hallå där, Fabian Olli Johanson
Fabian Olli Johanson tar emot priset ”Årets Framtidslöfte”. Foto: Mikael Gustavsen/Tidningen Restauranger & Storkök

Hur känns det?
– Det känns bra, tack. Väldigt bra. Jag var nominerad i samma kategori förra året, så det kändes väldigt roligt att ta hem det i år. Jag tycker att det är ett väldigt fint pris, som jag värdesätter mycket. Folk som har vunnit det tidigt är personer som jag ser upp till och beundrar. Det är kul att man har sett vad jag gör och tycker att det är bra.

Fler vinnare från Restauranggalan 2018

  • Årets Sommelier: Peter Haldén.
  • Svenska Kockars Förenings Ungdomsstipendiat: André Edlund
  • Årets Matsalsteam: Gastrologik, Stockholm
  • Årets Hederspris: Karin Fransson
  • Årets Arbetsplats: Långbro Värdshus, Stockholm

Restauranggalan anordnas av branschtidningen RS tillsammans med bland andra Restaurangakademien, Svenska kockars förening och Restaurang- och Hotellhögskolan.

Varför är du ett framtidslöfte?
– Jag tror att jag är ett framtidslöfte för att jag går min egen väg. Det finns en väldans massa vägar i restaurangbranschen, det är därför branschen är så fantastiskt roligt. Jag kanske vågar ta vägar som inte alltid är solklara för andra. Och så gör jag det med passion. Jag anser att vad du än tar dig för så ska det vara helhjärtat.

Vad har du för yrkesmål?
– Jag har som mål att fortsätta jobba med yrkesskickliga, passionerade människor. Anledningen till att jag har det här drivet i dag är att jag har haft turen att få jobba med duktiga och skickliga människor, både kockar och andra i servis och bar. Sedan vill jag våga testa på många olika saker. Jag är ganska rastlös av mig. För mig är det nog det mest gynnsamma, att jobba med lite av varje. Inget jobb är för stort och inget för litet.

Hela motiveringen

”En särdeles sympatisk ung person med driv, ödmjukhet, kunskap, nyfikenhet. Köksrutiner i nivå med erfarna kockkollegor som studeras noga. Brinner för bra råvaror, möjlighet till självförsörjning, lagar smakrik mat och kommunicerar gärna med gäster, har modigt och lyckosamt antagit utmaningen att tävla har drömmen och drömmer om egen krog.”

Nyheter SOMMARPRAKTIK

HRF backas upp av Kommunal

När HRF uppmärksammade att Lunds kommun placerat sommarpraktikanter på Scandic Star begärde Kommunal i Skåne förhandling med kommunen. Ombudsman Olle Hammarlund tror att man kommer hitta en lösning så att det inte upprepas.

Publicerad 13 september 2019 Kommentera
HRF backas upp av Kommunal
Kommunal i Skåne har begärt förhandling med Lunds kommun efter att HRF upptäckt att sommarpraktikanter placerats på hotell. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

De flesta kommuner erbjuder sina unga någon form av sommarpraktik inom kommunala verksamheter. Lunds kommun har gått ett steg längre och placerat stadens unga på arbetsplatser som omfattas av Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Dessutom ska inte skattepengar gå till att unga bäddar sängar och står i receptionen i privat verksamhet.

När HRF Syd upptäckte att ett 20-tal unga praktiserade på Scandic Star, men fick lön av kommunen, begärde man förhandling med hotellet. Den tvisten har nu nått en lösning.

Samtidigt har Kommunal i Skåne inlett förhandlingar med Lunds kommun.

– Någon har fått för sig att placera unga på HRF:s område. Vi menar att det bryter mot vårt samverkansavtal, men också mot vår huvudöverenskommelse på central nivå. Dessutom ska inte skattepengar gå till att unga bäddar sängar och står i receptionen i privat verksamhet. Jag hävdar att någon placering utanför kommunala verksamheter inte är tillåtet, säger Olle Hammarlund, ombudsman på Kommunal Skåne.

Han hoppas uppnå tre saker i förhandlingen; att kommunen alltid kommunicerar sina planer med facket, att det alltid ska vara kommunala placeringar i sommarpraktiken och ett löfte från Lunds kommun om att aldrig göra så här igen.

– Jag tror att vi kommer att lösa det här, säger Olle Hammarlund.

Nyheter arbetsmiljö

Annica fixade skor åt kollegorna

Frågan om vem som ska stå för halksäkra skor för branschens anställda är en stridsfråga mellan arbetsgivare och fack. Skyddsombudet Annica Sjögren i Trelleborg fixade skor åt sina kollegor, och ett viktigt klargörande från Arbetsmiljöverket.

Publicerad 12 september 2019 Kommentera
Annica fixade skor åt kollegorna
Skyddsombudet Annica Sjögren jobbar som kock, receptionist och servitris på Clarion Collection Hotel Magasinet i Trelleborg. Tack vare henne får alla som arbetar i köket nu halksäkra skor. Foto: Therése A. Svensson
arbetsskor
Arbetsmiljöverket konstaterar att halksäkra skor behövs i köket. Foto: Therése A. Svensson

Vilka anställda kan kräva att få skyddsskor bekostade av arbetsgivaren? Det är en fråga som lett till diskussioner mellan fack och arbetsgivare under lång tid. Men nu har Arbetsmiljöverket kommit med ett viktigt beslut i frågan. Och det tack vare Annica Sjögren, skyddsombud och bland annat kock på Clarion Collection Hotel Magasinet i Trelleborg.
– Jag ville framför allt hjälpa mina medlemmar, men det känns bra om detta också kan hjälpa andra, säger hon.

Som kock fick Annica halksäkra skor av sin arbetsgivare. Men hennes kollegor som inte är kockar, men som ändå arbetar i köket, fick nöja sig med slippriga galoscher. Det fick Annica att reagera.
– På vårt hotell arbetar vi på flera avdelningar. Det är en liten arbetsplats och vi ska hjälpas åt på alla plan. Det betyder att alla halkar omkring i köket. Jag som kock fick arbetsskor, men inte frukostvärdinnan som står i köket och gör äggröra.

Fakta: Så säger Arbetsmiljöverket

I sitt beslut hänvisar Arbetsmiljöverket till 2§ i Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (1981:14) om skydd mot skada genom fall. Där står att: ”Arbete skall planeras, ordnas och bedrivas så att olycka genom fall förebyggs.” Verket hänvisar också till 4§ och 7§ i Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:3) om användning av personlig skyddsutrustning. Där står bland annat att: ”Arbetsgivaren skall, utan kostnad för arbetstagaren, tillhandahålla den personliga skyddsutrustning som behövs för arbetet.” Slutligen hänvisar Arbetsmiljöverket till Arbetsmiljölagen, kap 2, 7 §, där det står att: ”Kan betryggande skydd mot ohälsa eller olycksfall icke nås på annat sätt, ska personlig skyddsutrustning användas. Denna ska tillhandahållas genom arbetsgivarens försorg.”

Först fick Annica inte gehör hos sin arbetsgivare. Tillsammans med en HRF-ombudsman skrev hon då en så kallad 6:6a-anmälan där hon krävde att all personal som utför arbetsuppgifter i kök eller disk ska få halksäkra skor. Men arbetsgivaren höll inte med. I sitt svar skriver ledningen att de anställda som inte har sin tjänst i köket kan använda galoscher, eller köpa arbetsskor fraktfritt till inköpspris.
– Det var inte det svar vi hoppades på. Så då gick vi till Arbetsmiljöverket, säger Annica.

I juli kom verket på besök och strax därefter kom deras beslut: arbetsgivaren ska tillhandahålla skyddsskor mot halka för alla som arbetar i kök och disk, utan kostnad för de anställda. Annars riskerar företaget 45 000 kronor i vite. Annica Sjögren är nöjd.
– Det känns jätteskönt att de gick på min linje.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Det tycker också Kent Johansson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket som handlägger förbundets arbetsmiljöfrågor.
– Det är ett jätteviktigt ställningstagande från Arbetsmiljöverkets sida. Detta är ett problem som vi har arbetat med i branschen i många år, säger han.

I Gröna riks-avtalet mellan HRF och arbetsgivarorganisationen Visita finns en skrivning om att ”arbetsgivaren ska tillhandahålla lämplig skyddsutrustning i den omfattning som följer enligt lag och föreskrifter. Behovet av säker fotbeklädnad ska utredas av företagets skyddsorganisation eller om sådan saknas av de lokala parterna.”

Men trots denna skrivelse är det många arbetsgivare som inte ser sig skyldiga att skaffa skyddsskor som motverkar halka till de anställda, säger Kent Johansson.
– Vi anser att Visita dribblar med formuleringen för att slippa ansvaret. Vi är oeniga om hur det ska tolkas. Men vi tänker gå vidare med frågan.

Nyheter SOMMARPRAKTIK

HRF och Scandic har nått uppgörelse

En utbildningsdag för alla fackligt förtroendevalda på Scandic, där arbetsgivaren står för kostnaden. Det blev resultatet när HRF och Scandic kom överens om lämplig lösning på en tvist som uppstod i somras.

Publicerad 12 september 2019 Kommentera
HRF och Scandic har nått uppgörelse
HRF har nått en uppgörelse med Scandic efter en tvist på kedjans hotell i Lund. Foto: Scandic Hotels

I juni upptäckte Hotell- och restaurangfacket att Scandic Star i Lund tog emot ett 20-tal sommarpraktikanter som placerats där av kommunen, som stod för försäkringar och lön, som mest 50 kronor i timmen. Enligt HRF strider det mot arbetstagarbegreppet i mbl, som innebär att den som utför ett arbete av värde åt en arbetsgivare också ska anses vara arbetstagare där. Även Sveriges kommuner och landsting, SKL, har haft synpunkter på upplägget och hävdat att det bryter mot kommunallagen.

Efter förhandlingar på central nivå har nu HRF och Scandic kommit överens om hur tvisten ska lösas.

– I februari, i samband med Scandics ordinarie samråd, kommer alla fackligt förtroendevalda inom Scandic att få en dag i Stockholm där vi går igenom vårt samarbetsavtal och förhandlingsordning. Scandic betalar förlorad inkomst, resa, boende, mat och lokaler, säger Peggy Nyholm, central ombudsman på HRF.

Hon är nöjd med uppgörelsen som hon kallar en win-win.

– Det känns bra. Det är bättre att rusta våra förtroendevalda så de blir trygga i sin roll och kan bygga nätverk, än att vi ska få lite extra pengar på kontot.

Samtidigt som man nu landat en överenskommelse med Scandic gör HRF sig redo att påkalla förhandlingar med andra företag i södra Sverige.

– Avdelningen har en lista över arbetsgivare som har samma upplägg som Scandic, säger Peggy Nyholm.

Fråga om jobbet.
80
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här