Arbetsgivare i branschen måste sluta skriva generiska jobbannonser. Det säger Kajsa Hult, doktorand i måltidskunskap vid Örebro universitet, som studerat kraven som ställs i platsannonser till restaurangjobb.

Som en del i sin avhandling har Kajsa Hult studerat 100 platsannonser för restaurangjobb från Arbetsförmedlingens platsbank.
– Jag har tittat på hur idealbilden av en restauranganställd konstrueras utifrån företagens perspektiv. I annonserna framgår en mycket komplex idealperson som jag skulle säga inte finns. Personen ska ha så många och kontrasterande egenskaper som ofta står i konflikt med varandra. Som självständig och lagspelare samtidigt, säger hon.
Andra krav är mer svårmätta och svåra för den arbetssökande att visa upp.
Som att man ska vara altruistisk, det vill säga ha en vilja att göra gott för andra utan egen vinning.
Eller att man ska ha ett mindset som är inställt på service.
Jag vet inte någon som jobbar på restaurang som är på det här sättet.

Foto: Örebro universitet
– Det går inte att ta på, utan det finns inneboende hos dig, säger Kajsa Hult.
De svåruppfyllda kraven kan avskräcka folk att söka, säger hon.
– Jag tänker att en konsekvens är att folk inte söker jobben. Det är svårt att hitta personal som är på det här sättet. Jag vet inte någon som jobbar på restaurang som är på det här sättet.
En annan konsekvens av platsannonserna är att de bidrar till att upprätthålla en negativ bild av restaurangyrket, säger hon.
– Jag tycker att de bidrar till att upprätthålla en ojämställdhet mellan personal och företag, där företag ser sina anställda som en handelsvara. Du ska ha de här attributen och du ska sälja dem i service. Det förstärker bilden av att personalen är en handelsvara, de är utbytbara, de har lägre status.
Vad är rådet till arbetsgivare som skriver platsannonser?
– Jag tänker att man inte ska skriva så generiska annonser, utan rikta in sig mer på vad det är för verksamhet och hur personen kan få utvecklas där.
Men många restauranger i dag rekryterar på andra sätt än genom platsannonser på Platsbanken, genom rekommendationer eller sociala medier.
Det ger den som är intresserad en möjlighet att skanna av och kolla om man kan relatera till verksamheten, säger Kajsa Hult.
Det förstärker bilden av att personalen är en handelsvara, de är utbytbara, de har lägre status.
Hennes avhandling ska vara klar om ungefär ett år.
Kajsa Hult har även gjort en intervjustudie med anställda på det hon kallar samtida restauranger med fokus på småskalighet, där hantverk och produkter står i fokus.
På dessa ställen är rekrytering via platsannonser ovanligt, säger hon.
– Här är det många som har jobbat på andra ställen med tröttnat på idén om att gästen alltid ska få som den vill. De har slutat för att de inte får utlopp för sin passion på jobbet.
De vill kunna vara sig själva. Man har i stället sökt sig till arbetsplatser där man jobbar med något som de är intresserade av.