Fem hotell- och restaurangföretag är föräldravänliga, i alla fall om man läser deras jämställdhetsprogram. Men de är dåliga på att kontrollera att målen verkligen uppfyllts. Det visar en ny undersökning.
Jämställdhetsombudsmannen, JämO, har undersökt hur 40 arbetsgivare klarar jämställdhetslagens krav på att underlätta kombinationen jobb och barn.
De flesta av företagen har anställda med obekväma arbetstider. Granskningen ska få arbetsgivare att underlätta för småbarnsföräldrar.
Fem av de granskade företagen kommer från hotell- och restaurangbranschen. Företagen uppfyllde i stort sett lagens krav, tyckte JämO.
Flera arbetsgivare har gjort konkreta saker som ska underlätta för föräldrar:
* Förstärkt föräldrapenning.
* Skicka interntidningen och information hem till den som är föräldraledig.
* Lägga möten så de inte krockar med hämtning på dagis.
* Flexibla arbetstider.
* Ta upp frågan i personalenkäter och medarbetarsamtal.
Men arbetsgivarna var sämre på att utvärdera om åtgärderna fungerar. JämO påpekar att det inte räcker med allmänna formuleringar som »vi ska underlätta, möjliggöra, ordna för föräldrar?« utan det måste finnas mål som kan utvärderas exempelvis genom årliga personalenkäter.
JämO påpekar:
* Scandic Hotels: Mycket är delegerat till lokala nivå, till de enskilda hotellen, men det är oklart vem som är ansvarig där och hur man följer upp arbetet centralt.
* Svenska McDonalds: Företaget har inte följt upp arbetet.
* Casino Cosmopol: Lokala personalchefer är ansvariga, men på central nivå borde man kontrollera så att arbetet verkligen blir gjort. Har facket fått vara med och upprätta jämställdhetsplanen?
* Lindvallen Restauranger: Företaget säger att det inte är några problem med arbete och föräldraskap, men redovisar inte hur de har kommit fram till det. Företaget måste skriva in ett uttalat mål i jämställdhetsplanen om hur man ska underlätta för arbetande mammor och pappor.
* Varbergs Kurort Hotell & Spa: Företagets undersökning och statistik är gammal. Mycket av ansvaret för jämställdhetsarbetet är delegerat till avdelningscheferna men följs inte upp.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.