Jag vill inte lajka jobbgrejer!
Märit vill inte göra reklam för jobbet i sina privata sociala medier. Illustration: Mattias Käll
Arbetslivsakuten DILEMMA

Jag vill inte lajka jobbgrejer!

»Hallå hallå! Nya konferenserbjudandet ute på FB nu. Dela och lajka, gänget!« Suck. Som vanligt förväntar sig chefen att konferensvärdinnan Märit och hennes jobbarkompisar ska göra reklam för anläggningen i sina sociala medier. Men hon vill inte. Vad ska hon göra?

Steffi Siegert. Foto: Eva Dalin

»Hon är konferensvärdinna, inte social media manager«

Steffi Siegert, biträdande lektor inom företagsekonomi på Södertörns högskola:

– Först och främst är Märit inte en dålig anställd för att hon inte delar eller lajkar. Hon är konferensvärdinna, inte social media manager. Då hade det varit en annan sak. I hennes arbetsbeskrivning ingår nog inte att lajka och dela erbjudanden i sina privata sociala medier. Då har jag svårt att se att chefen kan kräva det av henne, eller ta upp det på ett löne- eller utvecklingssamtal.
Jag är inte jurist, men jag har väldigt svårt att se att till exempel Arbetsdomstolen skulle gå emot den anställde om ett sådant här ärende hamnar i domstol.

– Jag tror inte att det här heller kan kopplas till kravet på lojalitet. Som anställd skulle jag resonera så här: jag får inte säga något dåligt om min arbetsgivare i sociala medier, men jag måste inte heller säga något positivt.

– Det här har också att göra med social hållbarhet. Vi måste se till att arbetslivet blir hållbart för alla, och det gör vi inte om vi suddar ut gränsen mellan arbete och privatliv ännu mer. Och just kravet på användandet av de privata sociala medie-kanalerna suddar ut gränser mellan arbete och den anställdas identitet, vilket kan upplevas som en ännu större utmaning. Det handlar också om återhämtning. Folk måste få en paus från jobbet för att få den återhämtning man behöver.

Chefen kanske är ny på jobbet och supertaggad.

– Jag tycker att Märit ska prata med sin chef. Om hon har en bra relation med sin arbetsgivare kan hon vara ärlig med hur hon känner. Hon kan förklara att det inte känns bra att dela företagets erbjudande i sociala medier. Annars kan hon ju vara diplomatisk och förklara att det är bättre och proffsigare om företaget delar sina erbjudanden i de egna kanalerna. Då får de dessutom koll på vem och hur många som erbjudandet nådde och så vidare.

– Man behöver ju inte utgå ifrån att chefen vill de anställda illa. Det kan ju faktiskt vara så att chefen bara inte har tänkt på hur de anställda uppfattar det. Chefen kanske är ny på jobbet och supertaggad på att göra ett bra jobb.

Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här