Fråga:Jag har ”röda dagar” intjänade från upprepade år som inte lagts till i ”semesterkassan”. Hur ska jag gå till väga för att arbetsgivaren ska göra rätt för sig utan att det blir krångel? Kan jag bara säga till löneansvariga/HR eller hur ska jag göra? Det har precis uppdagats på arbetsplatsen, och för mig, att röda dagar ska bli semesterdagar kommande år, om de inte läggs ut innan årsskiftet (sista mars om intjänade i december). Arbetsgivaren har Visita-avtal.
D
Svar:Enligt kollektivavtalet (Gröna riksavtalet) 4 Kap, § 14 så ska extra ledighetsdagar som inte tagits ut under kalenderåret förläggas till semestern påföljande år.
Det innebär inte att intjänade extra ledighetsdagar enligt kollektivavtal konverteras till semesterdagar i semesterlagens mening.
Att spara extra ledighetsdagar under flera påföljande år är egentligen ett brott mot kollektivavtalet, om överenskommelse inte har träffats om annan utläggning.
Om det ändå finns sparade extra ledighetsdagar från upprepade år och som ”förfallit” kan arbetsgivaren inte ensidigt förlägga dessa dagar.
För dessa dagar kan anställd och arbetsgivare träffa en egen överenskommelse om att dagarna tas ut i ledighet.
Om sådan överenskommelse träffas mellan anställd och arbetsgivare om extra ledighetsdagar, rekommenderar HRF att det görs skriftligt.
Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket