Erinran från arbetsgivaren
Erinran, vad är det egentligen? Foto: Colourbox
Fråga om jobbet

Erinran från arbetsgivaren

Publicerad 17 november 2017

Fråga:En anställd blev uppkallad till chefen för en händelse som hände för cirka fyra veckor sedan. Den anställde får skriva på ett papper om en erinran, typ. Är detta okej, så långt i efterhand? Chefen har inte hört den anställdes version, utan går på hörsägen från andra kollegor. Får det gå till så?

Tveksam

Svaret är äldre än ett år

Svar:En erinran är egentligen en tillsägelse eller uppmaning om förändring hos den anställde. Den kan vara skriftlig eller muntlig och är nästan alltid ensidigt utfärdad av arbets­givaren. Det finns således inget regelverk, utan erinran utfärdas godtyckligt av arbetsgivaren för att förmå den anställde att ändra sitt beteende.

Det saknar också betydelse om den anställde skriver under en erinran eller inte, då det endast visar att man tagit del av den.
Man ska skilja på erinran och skriftlig varning. En varning i form av bestraffning eller en disciplinär åtgärd kan vara ett ingrepp i den enskildes anställningsavtal och kan få konsekvenser för anställningen.

Enligt mbl får arbetsgivaren inte utfärda en sådan varning om det saknas stöd i lag eller kollektivavtal. En sådan skriftlig varning ska förhandlas med den fackliga organisationen och får inte utfärdas utan rättslig grund.
Ta kontakt med HRF-klubben (eller om klubb saknas, HRF:s lokala avdelning) för att få rådgivning om något är oklart när det gäller erinran på er arbetsplats.

Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket

    Skicka en fråga till oss

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Telefon

    Ditt meddelande

    Läs mer här