Fråga:En anställd blev uppkallad till chefen för en händelse som hände för cirka fyra veckor sedan. Den anställde får skriva på ett papper om en erinran, typ. Är detta okej, så långt i efterhand? Chefen har inte hört den anställdes version, utan går på hörsägen från andra kollegor. Får det gå till så?
Tveksam
Svar:En erinran är egentligen en tillsägelse eller uppmaning om förändring hos den anställde. Den kan vara skriftlig eller muntlig och är nästan alltid ensidigt utfärdad av arbetsgivaren. Det finns således inget regelverk, utan erinran utfärdas godtyckligt av arbetsgivaren för att förmå den anställde att ändra sitt beteende.
Det saknar också betydelse om den anställde skriver under en erinran eller inte, då det endast visar att man tagit del av den.
Man ska skilja på erinran och skriftlig varning. En varning i form av bestraffning eller en disciplinär åtgärd kan vara ett ingrepp i den enskildes anställningsavtal och kan få konsekvenser för anställningen.
Enligt mbl får arbetsgivaren inte utfärda en sådan varning om det saknas stöd i lag eller kollektivavtal. En sådan skriftlig varning ska förhandlas med den fackliga organisationen och får inte utfärdas utan rättslig grund.
Ta kontakt med HRF-klubben (eller om klubb saknas, HRF:s lokala avdelning) för att få rådgivning om något är oklart när det gäller erinran på er arbetsplats.
Mikael Berge, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket