Fråga om jobbet

Stängt för renovering!

Publicerad 8 november 2017

Fråga:Chefen har tänkt stänga restaurangen en vecka för renovering. Jag har redan schema för den veckan och undrar hur jag får betalt? Jag kommer inte att kunna jobba lika mycket som jag har schema för. Jag är anställd på heltid.

M

Svaret är äldre än ett år

Svar:Om arbetsgivaren inte har ändrat i ditt schema innan renoveringen startar, och du inte får arbeta som du är schemalagd, så ska du ändå ha lön för den tid du är schemalagd. Om arbets­givaren däremot är ute i god tid så kan de göra en schema­ändring inför renoveringen.

En sådan schemaändring ska i så fall samrådas med berörd anställd minst 14 dagar i förväg. Då kan de göra en ändring i schemat som innebär att du får arbeta lite mindre under renoveringen och sedan får arbeta lite mer.
Schemaändringen får dock bara ske inom ramarna för hur mycket man får arbeta enligt arbetstidslag och kollektivavtal. Den ändrade arbetstiden ska ligga inom beräkningsperioden för den ordinarie arbetstiden.

Anette Olsson, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket

    Skicka in en fråga till oss

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Telefon

    Ditt meddelande

    Läs mer här

    Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

    Varje vecka, direkt i din inkorg.
    Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här