Fråga om jobbet

Stängt för renovering!

Publicerad 8 november 2017

Fråga:Chefen har tänkt stänga restaurangen en vecka för renovering. Jag har redan schema för den veckan och undrar hur jag får betalt? Jag kommer inte att kunna jobba lika mycket som jag har schema för. Jag är anställd på heltid.

M

Svaret är äldre än ett år

Svar:Om arbetsgivaren inte har ändrat i ditt schema innan renoveringen startar, och du inte får arbeta som du är schemalagd, så ska du ändå ha lön för den tid du är schemalagd. Om arbets­givaren däremot är ute i god tid så kan de göra en schema­ändring inför renoveringen.

En sådan schemaändring ska i så fall samrådas med berörd anställd minst 14 dagar i förväg. Då kan de göra en ändring i schemat som innebär att du får arbeta lite mindre under renoveringen och sedan får arbeta lite mer.
Schemaändringen får dock bara ske inom ramarna för hur mycket man får arbeta enligt arbetstidslag och kollektivavtal. Den ändrade arbetstiden ska ligga inom beräkningsperioden för den ordinarie arbetstiden.

Anette Olsson, ombudsman, Hotell- och restaurangfacket

Mejla din fråga!

Mejla frågan till redaktionen@hotellrevyn.se

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här