Nyheter rekrytering

Det krävs för att få sommarjobb i branschen

Att vara driven är viktigare än erfarenhet. Att det inte är mamma eller pappa som ansöker är också ett plus. Vi har frågat tre arbetsgivare vilka sommarjobbare de helst anställer – och vilka som går bort.

Publicerad 22 april 2024
Det krävs för att få sommarjobb i branschen
Vad krävs för att få sommarjobb i branschen? Foto: Istockphoto

Att vara trevlig och framåt är bra egenskaper när man söker sommarjobb inom hotell- och restaurangbranschen.
Hotellrevyn har frågat tre arbetsgivare vad de har för krav och vad som skulle avskräcka dem från att anställa.

”Man får inte vara blyg”

Linnéa Bengtsson är enhetschef på Nisses Bodega, en restaurang för pool- och strandgäster i Apelviken i Varberg. Inför sommarsäsongen har hon anställt 23 personer till kök och servis.

Linnea Bengtsson
Linnea Bengtsson.
Foto: Privat

– Många har sina första sommarjobb hos oss. Därför har vi inga krav på att man ska ha erfarenhet av köksjobb eller servering utan vi tycker att man kan lära sig det här. Men självklart är det ett plus om man har jobbat inom restaurang eller går restaurang på gymnasiet.

För att få ett sommarjobb på Nisses Bodega ska man ha fyllt 16 år. Men det finns ingen övre åldersgräns.
– Vi tar gärna in en blandning av åldrar, någon lite äldre som har erfarenhet och några yngre som har nya idéer.

Att man är driven och vill jobba.

Har ni några andra krav?
– De enda kraven är att man är driven och vill jobba, och att man vet vad service innebär. Det märker man ganska snabbt på intervjun, hur personen är. Om man ska jobba med servering så måste man vara social och kunna prata med gästerna. Man får inte vara blyg. I köket är det viktigt att man kan samarbeta med andra.

Finns det något som skulle avskräcka dig från att anställa?
– Ibland märker man att det är föräldern som har skickat hit dem för att de tycker att de borde ha ett sommarjobb. Det funkar inte. Du ska vilja vara här.

Hur har det gått med rekryteringen inför sommaren 2024?
– Bra, vi har redan hittat sommarens gäng. Det är många som kommer tillbaka från förra säsongen, men också några nya.

Ansiktet utåt i hotellreceptionen

Marstrands havshotell skriver på hemsidan att de söker efter ett gäng superhjältar som vill ge deras gäster en oförglömlig upplevelse i sommar.

Queennie Morala
Queennie Morala.
Foto: Privat

Queennie Morala är chef för receptionen och ska förstärka sitt team med fyra sommarjobbare i sommar.

– De som jobbar i receptionen är ansiktet utåt och är de första och sista som gästerna möter. Därför är det av yttersta vikt att de är vänliga, hjälpsamma och skickliga på att hantera olika gästbehov, säger hon.

Eftersom receptionisterna även serverar alkohol på kvällarna så måste man vara 18 år för att få jobb där. Man ska ha erfarenhet av liknande arbete och om man har jobbat i deras bokningssystem så är det ett plus.

– Det är också fördelaktigt om personen kan flera språk utöver svenska och engelska, särskilt något annat skandinaviskt språk, säger Quennie Morala.

Viktigt att man ger ett ordentligt intryck.

Är det något som skulle avskräcka dig från att anställa?
– Man får inte vara blyg och om de inte verkar så intresserade av jobbet så blir det inget. Personen ska verkligen vilja jobba här. Att vara trevlig och professionell är grundläggande egenskaper.

Spelar utseendet någon roll?
– När man jobbar i receptionen är det viktigt att man ger ett ordentligt intryck, är korrekt klädd och uppträder på ett snyggt sätt.

Hur viktigt är det med rekommendationer?
– Jag brukar be om referenser från två tidigare chefer, men en räcker också om man är ung och inte har erfarenhet från fler arbetsplatser.

Viktigt att vara trevlig och framåt

McDonald’s är en stor arbetsgivare för unga från 16 år och uppåt.

Julia Karlsson
Julia Karlsson.
Foto: Privat

Julia Karlsson är HR-chef med ansvar för 19 restauranger, framför allt i Mälardalen. Hon säger att de är mitt i rekryteringen inför sommaren.

– Vi vill nå dem som precis ska ut i arbetslivet, så vi har inga krav på tidigare erfarenheter utan vi går mest på personliga egenskaper, säger hon.

För att öka chanserna får man gärna lägga ner lite extra tid på sin ansökan och trycka på vad man kan bidra med.

– Vi letar efter folk som är serviceinriktade, kommunikativa, trevliga och framåt. Det är viktigt att man kan ta instruktioner men också att man kan ta egna initiativ. Det kan uppstå många olika situationer i en snabbmatsrestaurang som man måste klara av att hantera, säger Julia Karlsson och fortsätter:
– Det är också viktigt att man är samarbetsvillig och fungerar bra i grupp.

Finns det något som kan avskräcka, till exempel att man ser ovårdad ut eller röker?
– Nej det är inget som vi bryr oss om på anställningsintervjun. Men när man jobbar hos oss måste man följa våra policys och regler om tobak och hygien. Det är viktigt att komma ihåg att när man stämplar in på någon av våra restauranger så representerar man vårt varumärke.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här