Hög arbetstakt, brister i ledarskap och i schemaläggning. Den trion toppar listan över stressfaktorer för hotell- och restauranganställda. Det visar en enkät som HRF har gjort.
Om enkäten
Hotell- och restaurangfackets enkät om psykosocial arbetsmiljö visar att 78 procent av de svarande tycker att nuvarande jobb är stressande i ”hög grad” eller i ”någon grad”.
De som upplevde stress fick lista de vanligaste orsakerna. Värsta stressfaktorn var arbetsbelastningen på jobbet, 79 procent angav den som orsak.
Deltagarnas kommentarer visar hur pressad situationen kan vara. ”Oklart när och om man får avbytare för toalettbesök” och ”vi har inga raster på hela dagen” är två röster ur undersökningen.
Arbetsledningen är ett annat stressmoment. Runt 46 procent stressas av bristande ledarskap och 25 procent gör det på grund av dåliga relationer med en eller flera chefer. Någon har ”en chef som är så bra på att få sin personal att känna sig liten” och en annan känner sig ”ouppskattad på jobbet och gör mer än vad som krävs utan att få något för det”.
Bristande schemaläggning fick 35 procent av de svarande att känna stress.
Problem runt arbetstider var också gemensam nämnare när jobbet beskrevs som psykiskt påfrestande. De som upplevde psykisk press angav ”svårt att kombinera arbetsliv och fritid” som vanligaste anledning. Därnäst kom att arbeta mycket obekväm tid och mycket övertid. Otrygga arbetsförhållanden spelar också in – 19 procent är oroliga för att bli uppsagda och 17 procent oroar sig för att inte få fler arbetstimmar.