Nyheter ARBETSMILJÖ

Dåliga rutiner för inhyrdas arbetsmiljö

Tre av fyra arbetsställen med inhyrd personal har brister i arbetsmiljöarbetet, visar Arbetsmiljöverkets stora inspektion av bemanningsbranschen. Hotell- och restaurang är en av branscherna där det finns problem.

Publicerad 2 juni 2017
Dåliga rutiner för inhyrdas arbetsmiljö
När de bemanningsanställda kommer till en arbetsplats är det ofta ont om tid för introduktion. Därför är de skriftliga rutinerna så viktiga, säger Arbetsmiljöverkets Heli Aarnipuro. Foto: Istockphoto
Heli Aarnipuro
Heli Aarnipuro. Foto: Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket har sedan hösten 2016 inspekterat 390 arbetsställen med inhyrd personal. Hos tre av fyra fanns det brister i arbetsmiljön. Det saknades till exempel rutiner för undersökning och riskbedömning eller så fungerade inte de skriftliga rutiner som fanns i praktiken. Kundföretagen behöver ofta personal omgående, konstaterar Heli Aarnipuro, nationell samordnare av Arbetsmiljöverkets inspektioner av bemanningsanställdas arbetsmiljö.
– Har en kock blivit sjuk behövs någon snabbt. Det är svårare att göra bra riskbedömningar och ge introduktion när det är ont om tid, därför behövs rutinerna, säger Heli Aarnipuro.

Det är fjorton företag inom hotell- och restaurang som har inspekterats hittills. Av dem hade tolv arbetsställen brister som behövde åtgärdas, tre var hotell och resten var restauranger. Arbetsmiljöverket har även inspekterat 260 bemanningsföretag, som har fått frågor om bland annat sitt systematiska arbetsmiljöarbete och rutiner för det.
– Vi tittar också på hur konsultcheferna på bemanningsbolagen har det. Vad har de för kunskap och resurser, hur många konsulter ska de ha koll på? Vad har de för förutsättningar att göra ett bra förebyggande arbetsmiljöarbete för sina uthyrda?

Både de som hyr ut och de som hyr in personal har ansvar för arbetsmiljön. Det är ett delat ansvar som långt ifrån alla tar fullt ut.
– Upptäcker bemanningsföretaget brister hos kunden bör de kanske inte hyra ut personal dit. Men det är nog ofta så att de inte undersöker arbetsmiljön hos kundföretaget och därför inte upptäcker riskerna och bristerna innan olyckan är framme, säger Heli Aarnipuro.

Arbetsmiljöverket fortsätter inspektionerna under resten av 2017. Målet är att inspektera totalt 900 kundföretag och 300 bemanningsbolag. Det görs också uppföljningar för att undersöka om företagen åtgärdar de påtalade bristerna.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här