LO:s kampanj Koll på jobbet riktar sig till unga som jobbar på sommaren. Två av dem som åker runt i södra Sverige och facksnackar är HRF:arna Jenny Sjöstedt och Kevin Vuong.
Jenny, vad är Koll på jobbet?
– Det är en av LO:s största och mest uppskattade kampanjer. Alla fack inom LO är inbjudna att delta. Det är bara ett fåtal som inte finns representerade här i LO Skåne.
Vad gör ni?
– Vi åker runt till arbetsplatser och informerar om bra grundläggande saker att ha koll på, som anställningsbevis till exempel. Vår uppgift är inte rådgivning eller djupare diskussioner, men vi kan vara ögon och öron till facket, och skicka frågor eller funderingar vidare till dem.
Hur reagerar de som ni möter?
– Nästan alltid väldigt positivt. Det är så himla fint faktiskt. Folk är nyfikna och pratar gärna om de har möjlighet.
Vilka frågor får ni?
– Det skiljer sig i olika branscher. Inom hotell och restaurang är det många frågor om schemaläggning, lön, pauser och värme. Inom handel är till exempel många frågor om timmar. Även om jag kommer från HRF är jag här för LO, så vi ska inte svara på branschspecifika frågor.
Är inte det svårt?
– Jo! Man vill väldigt gärna gå in i detaljer, men då får man påminna sig att man är där som LO-representant.
Hur länge pågår kampanjen?
– Vecka 26 och 27. Vi är ett 30-tal fackliga men alla är inte med alla dagar. Jag är däremot med varje dag eftersom jag sitter som ansvarig.
Är det kul?
– Ja! Det är så himla roligt!