Ledare
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Missförhållanden och sunt förnuft

Att prata med de anställda eller kolla upp de entreprenörer man anlitat är ett enkelt sätt att se om allt står rätt till.

Publicerad 20 april 2010

Johanna, Ahmad, Ronja och Martina är bara några av de anställda som vittnar om missförhållanden på sin före detta arbetsplats Burger King Mobilia i Malmö. De berättar i det här numret om att allt förändrades när Nordic Service ­Partners tog över ­restaurangen. De anställda uppmanades då att stämpla ut för raster och toalettbesök av sin nya chef. De fick inte heller prata med varandra om något som inte rörde arbetsplatsen. Till sist orkade de inte längre jobba kvar. Samtliga arbetar i dag på en annan Burger King-restaurang där de trivs bra.
Efter att artikeln publicerats på hotellrevyn.se, har flera anställda hört av sig. De vill vara anonyma av rädsla för sin före detta arbets­givare, men också de vittnar om allvarliga missförhållanden. Flera av dem beklagar att de inte varit medlemmar i facket, då de inte haft någon som företrätt dem gentemot arbetsgivaren.

Nyligen sändes också Uppdrag gransknings uppföljande reportage om svartjobb på hamburger­restauranger. Dessvärre visade det sig att både Burger King och McDonald's fortsatt att anlita svart arbetskraft. Detta trots att de ­tidigare lovat att upphöra med det förra gången SVT påvisade missförhållandena. Extra tråkigt känns det förstås att arbetsgivare lovar att skärpa sig när de granskas, men sedan låter städare arbeta svart som om ingenting har hänt så fort tv-­kamerorna har slocknat. Det handlar ytterst om etik. För det är självfallet etiskt tvivelaktigt att anlita svart arbetskraft, även om det är underentreprenörer som anställt personerna i fråga.

Nej, schysta villkor handlar inte bara om kollektiv­avtal, utan också om sunt förnuft. Arbetsgivare kan aldrig stoppa huvudet i sanden och friskriva sig allt ansvar. Att prata med de anställda eller ta reda på mer om de entreprenörer man anlitat är ett enkelt sätt att se om allt står rätt till. Likaså att ställa sig frågande till en städentreprenör som lämnar en orimligt billig ­offert på städning av en restaurang. Om arbetsgivare och anställda jobbar tillsammans mot missförhållanden och svartjobb kan branschen få den självsanering den så väl behöver. ­Dialog är bästa vägen till en arbetsplats där både anställda och arbetsgivare kan trivas.

När denna ledare skrivs har SHR stoppat avtals­förhandlingarna med HRF och bett om medling. Detta trots att förhandlingarna knappt hunnit starta. Detta förfarande är ytterst ovanligt. Följ vår bevakning av ­avtalsrörelsen på hotellrevyn.se/avtal2010.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här