Ledare | Ur artikelarkivet INBOX
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fram med medlemskapets fördelar

En tuff framtid väntar LO-förbunden. Men för HRF finns det minst 50 000 branschanställda att värva.

Publicerad 1 mars 2008

Jämfört med andra länder är Sverige ett land med många fackligt anslutna. I dag är nästan tre av fyra svenskar medlemmar i något fackförbund. Det kan vara viktigt att påminna sig om detta och om allt som Hotell- och restaurangfacket faktiskt gör för sina medlemmar runt om i landet. Förra året rättade HRF exempelvis till löner för 15 miljoner kronor för medlemmar. Så visst finns det anledning att vara med i facket.

I DETTA NUMMER av Hotellrevyn har vi träffat tre personer som inte är medlemmar i facket men som jobbar i restaurangbranschen. De berättar om hur de skulle vilja att facket förändrades för att de ska känna sig lockade att gå med. En sak de nämner är att facket gärna får bli mer synligt ute på arbetsplatserna. Detta blir nu också verklighet genom en ny satsning. Under april kommer Scandichotellen i flera storstäder att få besök av HRF. Facket vill också göra det lättare att bli medlem, till exempel genom sms.

OCH DET ÄR nödvändigt att det händer något, för under förra året tappade förbundet var femte medlem. Frågan är dock vad HRF mer kan göra för att få branschens anställda att vilja gå med. En av de ickeorganiserade personerna som Hotellrevyn träffat, menar att det förr var självklart för alla att vara med i facket, medan hon i dag har svårt att se fördelarna med ett medlemskap. Där sätter hon fingret på en viktigt punkt, eller trampar på en öm tå beroende på hur man ser det. Klart är dock att HRF behöver bli bättre på att berätta om vilka fördelar som finns med att vara medlem i facket, jämfört med att inte vara det.

MEN DET ÄR KNAPPAST någon överdrift att säga att det är höga krav som nu ställs på LO-förbunden i allmänhet och på HRF i synnerhet. Också Livs, Byggnads och Musikerna går en tuff framtid till mötes. Samtidigt som HRF tappar medlemmar, försöker förbundet också locka till sig nya och bli duktigare på att behålla dem de redan har. I dag är lite mindre än hälften av de som jobbar i hotell- och restaurang branschen organiserade. HRF lanserar därför en ny värvarkampanj. Och kanske kan den restaurangcheck som varje värvad medlem ger, vara en morot för att få dem som redan är med i facket att hjälpa till i detta arbete. Det finns ju minst 50 000 anställda i branschen att försöka värva.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här