Ledare
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Få vågar berätta om arbetsvillkoren

Rädslan för att dra på sig arbetsgivarens missnöje gör att anställda inte vågar tala ut om hur det är på jobbet.

Publicerad 13 november 2012

Anonyma brev. Inte sådana som uttrycker hot och hat. Utan sådana som berättar om hur det är på jobbet. De breven handlar om ett tungt arbetsliv, avsaknaden av pengar, att ha ont efter arbetsdagens slut, sjukskrivningar som inte läker kroppen. Nyligen fick vi ännu ett mejl till oss på Hotellrevyn. Och jag undrade: »Vill du inte berätta i tidningen om hur ditt jobb har blivit tyngre, att ni får allt fler arbetsupp­gifter?«. Svaret kom några dagar senare: »Jag skulle kunna berätta om hur illa det är på mitt jobb och hur svårt vi har det«, skrev avsändaren »men då skulle jag få problem och till slut sparken«.
Och så frågan på slutet: finns det inga gränser för hur mycket arbetsgivaren kan kräva av en? Ska det vara så här?

Brevskrivaren menade att anonym­iteten som jag utlovade inte gav någon känsla av trygghet. »Jag är ledsen, men jag kan inte medverka på grund av rädsla.«
För dem som jobbar inom offentlig sektor finns det lagar om meddelarskydd. Om man anonymt berättar om missförhållanden till media får inte arbetsgivaren efterforska vem som lämnat uppgifterna. Men detta gäller för offentliganställda. Frågan om att stärka meddelarskydd för anställda inom den privata vård- och omsorgssektorn håller på att utredas. Tanken är att människor inte ska tystas av rädsla för att cheferna ska börja försöka ta reda på vem som varit »illojal« och pratat med en journalist.

Men så är alltså inte verkligheten för dem som ­arbetar i hotell- och restaurangbranschen. Inte så att ­problemen inte finns där, däremot är det lätt för arbetsgivare att ställa långtgående krav på tystnadsplikt. Att öppet berätta om de arbetsvillkor man arbetar under kan en arbetsgivare tolka som att avslöja företagshemlig­heter. Eller som att vara en dålig anställd. Här har vi gett dig jobb och du sticker kniven i ryggen på företaget, ungefär.
Arbetsgivarnas inställning påverkar inte bara hotell- och restauranganställdas relation till media. Arbets­givaren kan också på olika sätt visa sitt ogillande för att de anställda pratar med facket eller blir fackligt aktiva.

Meddelarfrihet för anställda inom den privatiserade vården och omsorgen är ett steg på vägen. Men också inom andra sektorer behövs en förstärkning av de anställdas rättigheter. Fler måste våga berätta om orimliga och ibland rent av avtalsvidriga överträdelser arbetsgivare utsätter de anställda för. Det utan rädsla för att förlora jobb eller utsättas för repressalier. Det borde vara varje människas demokratiska rättighet.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här