Ledare
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

God service är avgörande för gästen

Serviceyrkena behöver uppvärderas. Den som städar och diskar syns inte, men arbetsinsatsen har stor betydelse.

Publicerad 16 oktober 2012

Hotellrummet är oklanderligt rent. Nybäddade sängar, rena handdukar, gardinerna snyggt dragna åt sidorna. Jag har ingen aning om vem eller vilka som har varit där. Hur hen ser ut. Men jag vet att någon har varit i rummet och städat det medan jag har varit ute på stan i Göteborg.
Jag tänker att jag har sett en tung linnevagn stå i korridoren. För övrigt inga spår. Utom det rena rummet förstås. I receptionen har jag fått hjälp med rumskortet som har blivit avmagnetiserat. Snabbt och smidigt. Jag har fått ett leende och en uppmaning att komma tillbaka om det skulle krångla igen.

Alla som jobbar i ett serviceyrke vet en sak, att ­arbetet ska utföras till gästens belåtenhet. Men samtidigt som man alltid förväntas finnas till hands, svara på alla frågor och serva, ska man inte upplevas som påträngande. Det är jobb som går ut på att få andra att må bra. Det gäller inte bara i hotell- och restaurangyrken, utan i princip alla som jobbar med service och omsorg.
Men föreställningen att människor ska serva utan att ta plats får konsekvenser. Vem är det som utför det arbete som alla tar för givet? Hur ser arbetsvillkoren ut? Hur har städaren, vakt­mästaren, kall­skänkan, ­diskaren och de ­andra i branschen det på jobbet?
I förra numret av Hotellrevyn intervjuade vi Katarina Gälldin, husfru på ett stort hotell i Stockholm. Hon berättade att hon har valt serviceyrket och gillar det jättemycket. Men hon sa också att städning kräver kunskap och att yrket behöver uppvärderas. Det kan man inte annat än skriva under på. Yrkena i branschen behöver uppvärderas.

Nästan hälften av alla hotell- och restauranganställda är ungdomar under 26 år och mer än en tredjedel i branschen arbetar deltid. Ingångslönen för en 18-åring ligger på 14 344 kronor. Många har helt enkelt svårt att leva på sin lön, trots hårt och tungt arbete. Allt fler HRF:are vittnar också om ökad arbetsbelastning, mer arbete ska utföras under kortare tid. Samtidigt vill få ­berätta öppet om det, livrädda att förlora sitt arbete.
Hotell- och restaurangarbetarnas yrkesvillkor lockar inte direkt de unga att planera för en framtid i branschen.
Alla vet att det inte är en osynlig hand som fixar allt det där fina och behagliga. God service är avgörande för gästens vilja att betala och återkomma. Men den som ger servicen ersätts inte efter hur viktig roll hen har. Uppvärdering går via anställningar som det ska gå att leva på och arbetsvillkor som inte sliter ut och tystar ner.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här