Du som vill anställa unga, skärp dig! Chefredaktör Jonas Nordling förtydligar budskapet i en rapport om personalomsättningen.
Den höga personalomsättningen i restaurangbranschen är ett problem.
Inte bara för ett fackförbund som ska organisera denna flyktiga materia, utan även för de krögare som vill erbjuda service av god kvalitet.
Därför är det tacksamt när någon inom branschen vill väcka frågan om varför det ser ut så här. Som Restaurangakademins senaste rapport. Här har 150 ungdomar inom branschen fått svara på viktiga frågor.
Vill ha bra lön och arbetsvillkor
Mest intressant är förstås frågan om vad som skulle få de unga att bli kvar i branschen.
Svaren är dock inga kioskvältare. De unga vill ha bra löner och förmåner, personlig utveckling, bra arbetsmiljö och trevliga kollegor. Så klart.
Rapportens slutsats utifrån dessa svar är dock desto mer anmärkningsvärd.
”Långsiktig motivation kräver båda mjuka faktorer och strukturella förbättringar.”
Hallå, vad betyder det?
Ja, det skulle kunna tolkas som en uppmaning till arbetsgivarna att förbättra villkoren. Men det kommer ju inte ske av sig själv.
Möjlig utbildningsinsats
En annan tolkning är att de unga inte fattar vilka strukturer som styr deras arbetsvillkor.
En aktör som sysslar med utbildning inom denna bransch, likt just Restaurangakademin, skulle då även kunna lära ut hur villkoren förändras på en arbetsmarknad. Det är ju trots allt oftast förknippat med kollektivavtal, starka fackföreningar och eget engagemang.
Hursomhelst är det förstås hedervärt att Restaurangakademien anstränger sig för att kartlägga branschens framtid.
Så ser unga på jobben
Läsningen blir dock extra effektfull när den läggs i relief mot en avhandling som vi uppmärksammade samma vecka som Restaurangakademins rapport kom.
Anna Kallos vid Lunds universitet har kartlagt hur unga inom servicesektorn tänker kring sina jobb.
Slutsatsen: Arbetsvillkoren är dåliga, men ungdomarna accepterar dem och tänker att deras arbete inte är riktiga jobb.
Men Anna Kallos påpekar i vår intervju att det faktiskt handlar om riktiga jobb:
– Ja, för restaurangbranschen är de en stor del av arbetsstyrkan. De är en viktig källa till lågavlönad arbetskraft, säger hon och fortsätter:
– I intervjuerna hör jag ganska grova historier om hur de utnyttjas. Men i nästa andetag säger de att de inte kan förvänta sig att det inte kan vara lika strikt som på ett riktigt jobb. De arbetar för att det är en bra erfarenhet, för att ha något på cv:t.
Eller för att prata klarspråk: Du som vill anställa unga, skärp dig!
Anna Kallos är tydlig med vart detta kommer leda.
– Följden blir att en tuff typ av exploatering normaliseras och osynliggörs.
Låt mig påminna om Restaurangakademiens slutsats:
”Långsiktig motivation kräver båda mjuka faktorer och strukturella förbättringar.”
Eller för att prata klarspråk: Du som vill anställa unga, skärp dig!

