”Det är mycket lättare att värva sina egna kollegor.” Det säger förbundets ombudsman inför årets värvarveckor.

Sedan drygt åtta år genomför HRF en så kallad värvarvecka under hösten. I år är aktiviteterna fördelade över två veckor, vecka 43 och vecka 44. Samordnare är Marina Nilsson, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
Vad innebär värvarveckan?
– Den innebär framför allt en större synlighet. Det är varje avdelning som planerar sina egna aktiviteter, och det kan se lite olika ut runt om i landet. Själva värvarveckan ger inget större inflöde av nya medlemmar, utan den största effekten är att förbundet syns på olika arbetsplatser.
HRF har länge haft en negativ medlemsutveckling. Bara var fjärde arbetare inom hotell- och restaurangbranschen är med i facket i dag. För knappt 20 år sedan var varannan anställd medlem.
Hur ska organisationsgraden öka igen?
– Vi måste jobba mycket mer med arbetsplatserna, se till att de organiserar sig själva. Det är mycket lättare att värva sina egna kollegor, eftersom det ger en större trovärdighet.
En särskild nyckelgrupp är de unga som är på väg in i branschen.
Det utbildas flera tusen inom besöksnäringar varje år, ändå är bara ett par hundra studenter med i HRF trots att det är gratis.
Varför är det så?
– Vi försöker så långt möjligt att vara ute på programmen, och många avdelningar är aktiva för att få flera medlemmar. Samtidigt är den skolinformation som vi sprider inte så rekryterande, den beskriver mer den svenska modellen, säger Marina Nilsson och fortsätter:
– Det är också alltför många skolor som aldrig får ett besök av oss. De bokar inte in oss, eller så kan det vara avstånd som gör att vi inte kommer dit så ofta. Det här är en utmaning som vi måste ta tag i.