Att ha äldre anställda kan öka både lönsamheten och trivseln på en restaurang. Den slutsatsen drar en grupp brittiska forskare.
Forskare från Lancaster University Management school har undersökt sambandet mellan personalens ålder och gästernas upplevelse på 400 brittiska McDonald's-restauranger. Resultatet är tydligt: restauranger med anställda som var över 60 år hade 20 procent nöjdare gäster.
– Tjugo procent mer i gästnöjdhet kan översättas till försäljning och lönsamhet, säger David Fairhurst som är personalchef för brittiska McDonald's.
Studien visade även att sju av tio restaurangchefer tror att äldre anställda är bättre än yngre på att få kontakt med gästerna, och runt hälften tror att de anstränger sig mer för att göra ett bra jobb.
Brittiska McDonald's uppmuntrar nu sina restauranger att anställa fler äldre medarbetare. Bland annat vill man göra det lättare för dem som inte har tillgång till datorer att söka jobb genom att lägga ut ansökningshandlingar i papper på restaurangerna.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.