Nyheter förbundet

Värvningskampen har börjat

Nu är Hotell- och restaurangfackets kampanj för att få fler medlemmar i full gång. Petter Zetterqvist på Idre Fjäll värvade två kollegor. I Stockholm tävlar tre arbetsplatser om vem som kan få flest att gå med.

Publicerad 5 oktober 2016
Värvningskampen har börjat
Petter Zetterqvist (till vänster) med nyvärvade Sofie Andersson, sport- och liftvärd, och Peter Samuelsson, sportvärd/snöproduktion. Foto: Petter Zetterqvist

Petter Zetterqvist på Idre Fjäll fick sina säsongsanställda kollegor Sofie Andersson och Peter Samuelsson att gå med i HRF.
– Jag hade lite tur. Vi jobbar ju ihop och de hade just fått reda på hur de ska jobba i vinter. Det var bra läge, säger Petter Zetterqvist, som är sportvärd och skidlärare.

Kampanjen gav en extra sporre att ta upp HRF-medlemskapet med kollegorna.
– Det är enklare när det är aktuellt. Annars blir det mer i sammanhang där man pratar om anställningsrelaterade grejer.

Marcos Contreras
Marcos Contreras. Foto: Jann Lipka

I Stockholm tävlar klubbarna på Grand Hôtel, SSP Stockholms centralstation och Casino Cosmopol om vem som kan värva flest medlemmar. Det är ett pilotprojekt som senare ska spridas i landet, berättar Marcos Contreras, vice ordförande för klubben på Grand.
– Det är ett roligt koncept. Hela vår klubb är jättepeppad. Hittills har vi värvat fem nya.

Om kampanjen

HRF satsar just nu extra på värvning av nya medlemmar. Bland annat drivs kampanjen ”Värva en kompis!”, där förbundet försöker få befintliga medlemmar att värva kollegor. För varje ny medlem belönas den gamla medlemmen med en trisslott. Mer information på www.hrf.net/kompis.  Andra delar av kampanjen är Stora värvardagen den 7 december, en skolturné i februari 2017 och en krogturné i april 2017. Målet är att HRF ska ha 60 000 medlemmar 2024. I dag finns cirka 30 000.

Tävlingsidén kommer från HRF:s förbundsstyrelse. De internetbaserade räknesystemet där nya medlemmar skrivs in öppnades den 26 september. Tävlingen mellan de tre arbetsplatserna pågår fram till årsskiftet.

Men kampanjer är inte något som Marcos Contreras och hans kollegor nämner just när de ska värva.
– Nej, det är mer internt i klubben. Annars är det de vanliga fackliga frågorna som vi pratar om, som att man kan bli trygg på arbetsplatsen och att det finns en möjlighet att förbättra saker tillsammans.

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här