Sexuella trakasserier är vardag för många som jobbar inom hotell och restaurang. Mer än var tredje har blivit utsatt av gäster det senaste året. Det visar en medlemsenkät som Hotell- och restaurangfacket gjort.

Ovälkommen beröring – ofta på rumpan, anspelningar på sex, kommentarer om utseende och sexuella inviter. Det är de vanligaste formerna av sexuella trakasserier, visar enkäten som besvarats av över 1 100 medlemmar.
– Man ska inte behöva räkna med att bli kränkt och förnedrad på jobbet. Att 35 procent har blivit utsatta är en katastrof, det går inte att säga något annat, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.
Runt 15 procent av de tillfrågade svarar att de har blivit utsatta för sexuella trakasserier i samband med julbord eller julfester. Flera uppger att män och kvinnor i grupp beter sig annorlunda, särskilt när alkohol finns med i bilden.
Fakta
En medlem skriver ”Kvinnor tar ofta för sig lite mer än de borde när de druckit alkohol, det är ofta en hand glider ner i skrevet på oss män när du har berusade kvinnor i din närhet.”
En annan skriver: ”Framför allt händer det när det har varit en grupp män i övre medelåldern. Då är det alltid en massa dryga sexistiska skämt som dras gång på gång. Inbjudningar till efterfester med mera.”
Per Persson anser att ett stort ansvar vilar på arbetsgivaren. Han säger att det måste vara tydligt på arbetsplatserna att ett sådant beteende inte accepteras och att personalen känner sig skyddad av chefer och ägare.

– Man måste hitta någon form av policy på arbetsplatsen och utforma den tillsammans. Och man måste ha riktlinjer för vad som gäller den dag det sker. Kan jag till exempel smälla en silverbricka i huvudet på en gäst som beter sig illa, utan att råka ut för repressalier?
Det är inte bara gäster som sextrakasserar. Drygt en femtedel av medlemmarna säger sig ha blivit utsatta av arbetskamrater det senaste året. Nästan tio procent uppger att en chef har kränkt dem. Gäster är dock överrepresenterade.
– För arbetsgivaren borde det inte vara någon skillnad på om det är en kollega som beter sig illa eller om det är en gäst. Gästen betalar för att få en trevlig upplevelse, inte för att förnedra en kvinna eller man. Det är en fruktansvärd människosyn om man tycker sig ha rätten att kladda på anställda för att man har betalat. Det är ju en form av maktmissbruk. Då har man för länge sedan passerat anständighetens gräns, säger Per Persson.