Nyheter ARBETSMILJÖ

Var tredje har blivit sextrakasserad

Sexuella trakasserier är vardag för många som jobbar inom hotell och restaurang. Mer än var tredje har blivit utsatt av gäster det senaste året. Det visar en medlemsenkät som Hotell- och restaurangfacket gjort.

Publicerad 21 december 2019
Var tredje har blivit sextrakasserad
Mer än var tredje HRF-medlem har blivit sexuellt trakasserad av en gäst. Många har utsatts i samband med julbord. Foto: Colourbox

Ovälkommen beröring – ofta på rumpan, anspelningar på sex, kommentarer om utseende och sexuella inviter. Det är de vanligaste formerna av sexuella trakasserier, visar enkäten som besvarats av över 1 100 medlemmar.

– Man ska inte behöva räkna med att bli kränkt och förnedrad på jobbet. Att 35 procent har blivit utsatta är en katastrof, det går inte att säga något annat, säger Per Persson, avtalssekreterare på HRF.

Runt 15 procent av de tillfrågade svarar att de har blivit utsatta för sexuella trakasserier i samband med julbord eller julfester. Flera uppger att män och kvinnor i grupp beter sig annorlunda, särskilt när alkohol finns med i bilden.

Fakta

I avtalsrörelsen driver LO-förbunden frågan om stärkt skydd mot sexuella trakasserier i arbetslivet.

En medlem skriver ”Kvinnor tar ofta för sig lite mer än de borde när de druckit alkohol, det är ofta en hand glider ner i skrevet på oss män när du har berusade kvinnor i din närhet.”

En annan skriver: ”Framför allt händer det när det har varit en grupp män i övre medelåldern. Då är det alltid en massa dryga sexistiska skämt som dras gång på gång. Inbjudningar till efterfester med mera.”

Per Persson anser att ett stort ansvar vilar på arbetsgivaren. Han säger att det måste vara tydligt på arbetsplatserna att ett sådant beteende inte accepteras och att personalen känner sig skyddad av chefer och ägare.

Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

– Man måste hitta någon form av policy på arbetsplatsen och utforma den tillsammans. Och man måste ha riktlinjer för vad som gäller den dag det sker. Kan jag till exempel smälla en silverbricka i huvudet på en gäst som beter sig illa, utan att råka ut för repressalier?

Det är inte bara gäster som sextrakasserar. Drygt en femtedel av medlemmarna säger sig ha blivit utsatta av arbetskamrater det senaste året. Nästan tio procent uppger att en chef har kränkt dem. Gäster är dock överrepresenterade.

– För arbetsgivaren borde det inte vara någon skillnad på om det är en kollega som beter sig illa eller om det är en gäst. Gästen betalar för att få en trevlig upplevelse, inte för att förnedra en kvinna eller man. Det är en fruktansvärd människosyn om man tycker sig ha rätten att kladda på anställda för att man har betalat. Det är ju en form av maktmissbruk. Då har man för länge sedan passerat anständighetens gräns, säger Per Persson.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här