Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Tre HRF:are om sextrakasserier

Kocken Linas chef föreslog att de skulle titta på porrfilm ihop. Servitrisen Sanna har gråtit i disken många gånger. Och croupieren Tommie får höra spelare kommentera utseendet på andra kasinoanställda.

Publicerad 19 november 2013
Tre HRF:are om sextrakasserier
Kocken Lina fick det här förslaget från sin dåvarande kökschef.

Lina och hennes anonyma kollegor heter egentligen något annat, och det är inte de eller deras arbetsplatser som syns på bilderna i artikeln.

Linas kollegor snackar porrfilm och onani

Kocken Lina kan fort­farande lamslås av jargongen efter tio år i restaurangbranschen.
»Ett av mina allra första jobb var på en bättre krog på Skeppsbron, ägd av en känd krögare. Jag hade fått sommarjobb som restaurangbiträde. På ett personalmöte frågar krögaren mig först hur gammal jag är och sedan om jag har en pojkvän. Jag säger ›nej, jag har inte pojkvän‹. Då säger han att han ska fixa en åt mig. Jag visste inte hur jag skulle hantera det, jag var bara 16 år. Det kändes pinsamt.
En gång jobbade jag säsong där vi övernattade också. Min dåvarande köksmästare sa: ›Ska du inte komma över och kolla porrfilm med mig?‹
Som kock fick jag mitt första jobb när jag var 18 år på en klassisk krog på Söder. Vi åkte på inspirationsresor till andra storstäder. Alla i köket var män utom jag. Eftersom krögaren sa att vi inte hade råd med enkelrum fick jag dela rum med min närmaste chef, vi fick dessutom dela en dubbelsäng. En natt blev min chef jättefull och drog mig till sig när jag sov på min kant. Jag blev rädd och hoppade ur sängen. Nästa dag frågade jag honom om han kom ihåg vad han gjorde. Han blev jättearg. När vi kom hem ville han prata och sa att om det här kommer ut kan det förstöra hans äktenskap, sen förnekade han att han över huvud taget hade gjort det. Då blev jag för första gången jättearg. Jag sa att det var han som hade varit full, dragit mig till sig, att han som min chef och äldre än jag hade ett ansvar. Jag kände segerrus över att jag äntligen sa ifrån. Efter det såg jag på honom med andra ögon. Tidigare hade jag sett upp till honom.
På söderkrogen jobbade jag i två och ett halvt år och fick i princip varje dag jag höra kommentarer om mitt festande, pojkvänner och mitt sexliv. Om jag var snäll mot en manlig kollega tjatades det om att jag ville ligga med honom.
Jag har sedan dess jobbat runt på olika ställen, allt från stjärnkrogar till kvarterskrogar och upplevt sexism på varje ställe. Jag har hört allt för många samtal om porrfilmer. Nyligen började två manliga kollegor prata om hur ofta de onanerar medan vi förberedde service. Sedan gick de över till att i detalj beskriva konsistensen i sin sperma. Till slut sa jag: ›nu får ni ta och ge er‹. Och då kommer direkt en kommentar: ›Är du pryd eller?‹
Fortfarande, efter tio år i branschen, lamslås jag av den här sortens kommentarer. Jag fick flera lager skinn på näsan men jag är inte stolt över jargongen. Jag vill att branschen ska bli seriös. Det krävs tydliga linjer när det kommer till hur man behandlar kollegor och ha en seriös attityd till yrket.«

 sexuella trakasserier
 Det här fick Sanna höra från en gäst. De andra gästerna i hans sällskap skrattade.

 »Det är upp till oss på golvet att hantera«

Krögarna bryr sig mer om sina fina gäster än om de anställda, säger servitrisen Sanna.
»Från början hade jag tur. Kan bero på att jag arbetade i en liten ort. Men jag har fått min beskärda del efter att ha flyttat till Stockholm. Många står ut för ›sån är branschen‹, det säger man alltid. Vare sig det handlar om långpannor, utebliven övertidsersättning, fusk med kollektivavtal eller sexism.
Det största problemet är gästerna. Det verkar som att folk inte förstår när de går på krogen att det är någons arbetsplats. De är så inrutade i att gästen alltid har rätt. Jag som servitris är just bara en servitris i restaurangbesökarnas ögon, det finns inte att jag stämplar ut och går hem och har ett liv vid sidan av mitt jobb.
Jag har haft den där klassiska situationen, gästen öppnar menyn och säger: ›Jaha, nu ska vi se vad servitriserna kostar här.‹ De andra i sällskapet skrattar.
En del kollegor kan säga att jag inte ska överreagera när gäster har tafsat. Det har hänt att gäster har tagit mig på rumpan eller brösten, dragit ner mig i sitt knä, anmärkt på mitt utseende eller på mina arbetskläder. Vi får höra att det är för mycket byxor och skjortor, att vi borde ha korta kjolar och spets.
Det händer nästan aldrig att en chef kliver in och ber sällskapet lämna restaurangen hur svinigt de än beter sig. På finkrogar vill man inte säga ifrån utan låter saker bero. Jag skulle vilja att krögarna visade nolltolerans och sa: ›Tyvärr är ni inte välkomna.‹ Men de är mer rädda om sina fina gäster. Som det är nu är det upp till oss på golvet att hantera situationen. Det jag gör är att lämna bordet till en annan kollega.
För inte så länge sedan serverade jag ett sällskap på fem – sex äldre herrar i kostym och med mycket pengar. Det var på en anrik krog i Gamla stan. En av männen tog mig på rumpan. Min närmaste chef sa inget till dem men lät en manlig kollega ta över. Om en hovmästare kliver in och säger ifrån tror jag att den får skit från ledningen.
När jag var yngre tog jag det med mig hem. Nu släpper jag det när jag stämplar ut. Men det förstör hela mitt arbetspass. Jag har gråtit i disken många gånger. Även om jag är van vid sexuella trakasserier betyder det inte att jag inte blir ledsen. En gång hade jag en chef som markerade väldigt tydligt mot en gäst som tog på mig på rumpan. Det är den enda gången som en chef har ställt upp för mig.«

sexuella trakasserier
 En kasinogäst vid Tommies bord sa så här om en av Tommies kollegor.

Tommie får höra att han jobbar med »pumor«

Tommie är croupier på Casino Cosmopol och hör hur spelarna snackar om hans kollegor.
»En klassiker är: ›Aha, ska man inte få skämta eller?‹ En gång dealade jag vid ett black jack-bord när en annan dealer öppnade ett nytt bord bredvid. De vid mitt bord – bara män –  tappade koncentrationen helt och började kommentera min kollegas utseende högt så alla kunde höra: ›Henne skulle man inte ha något emot, vilka pumor de anställer här.‹
En annan arbetskamrat satte en säker­hetsnål i sin skjorta eftersom manliga spelare vid hennes bord kommenterat färgen på hennes behå när hon satt och delade kort. Hon berättade att hon blev jättestressad när de pratade om hennes behå men var tvungen att fortsätta arbeta som om inget hade hänt.
Jag har inte egen erfarenhet av sexuella trakasserier, men det är svårt att vara på en arbetsplats där kvinnliga kollegor utsätts hela tiden. Vi hade teammöte för inte så länge sedan och pratade om trivsel. En av killarna sa: ›Hade jag varit tjej och bara dealade poker hade jag slutat för länge sedan. För det de får stå ut med i pokern är inte kul.‹
Sedan handlade diskussionen om hur vi ska förbereda den kvinnliga personalen så att de kan hantera sexuella trakasserier från våra gäster. Jag sa att det var fel, för det handlar inte om att lära kvinnliga dealers hur gästerna är, utan att vi måste säga ifrån. Budskapet till män på kasinot måste vara ›Ni får inte bete er på det viset!‹. Vi har en statlig arbetsgivare, vi har mångfaldsplaner, jämställdhetsplaner. De gör ingen nytta om de inte används aktivt i vardagen. Vi behöver både nolltolerans för sexuella trakasserier och utbildningsinsatser för hela kasinot av personal och chefer.«

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Nyheter hotellstäd

Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsater”

Scandics hållbarhetschef Vanessa Butani skriver i mejl att hon förstår personalens oro men att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Vanessa Butani. Foto: Scandic Hotels

Vanessa Butani, hållbarhetschef för Scandic, vill inte bli intervjuad men svarar på frågor över mejl. Hon skriver att hotellen fått tydliga instruktioner om att samverka med de lokala fackrepresentanterna i införandet av de nya städrutinerna.
– Anvisningarna har också angett att innan förändringar i arbetsorganisationen, arbetstider, bemanningsbehov beslutas vid hotellet ska detta förhandlas enligt mbl, skriver hon.

Varje hotell ska nu göra en riskanalys av de nya rutinerna tillsammans med skyddsombud, skriver Vanessa Butani. Men hon svarar inte på frågan om de enskilda hotellen har möjlighet att avstå från de nya rutinerna om analysen skulle komma fram till att de innebar risker för de anställda.

Vanessa Butani skriver att Scandic förstår personalens oro för framtiden, men att det är för tidigt att dra några generella slutsater.
– Vi förstår självklart att man kan vara orolig innan man vet hur det kommer att bli. Det man ska ha med sig är att det är relativt få övernattningar som påverkas, majoriteten av våra gäster stannar bara en natt och vi vet ännu inte hur många av våra gäster som väljer att få sitt rum städat.
Dessutom, skriver hon, kommer kedjan att öka sin kapacitet på många orter.
– Så vi kommer snarare att behöva fler medarbetare på flera av våra hotell framöver.

För tillfället är det bara Scandics svenska hotell som har slutat med städ av stanna-rum. Hur det faller ut avgör om det ska införas även i andra länder, skriver Vanessa Butani.
– Just nu är det här ett initiativ i vår svenska verksamhet och vi kommer att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om övriga marknader.

Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här