Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sexsnack och tafs är vardag

Två av tre restauranganställda kvinnor har utsatts för sexuella trakasserier. Lisa Burman och hennes branschkollegor är trötta på ovälkomna smekningar, kommentarer och inviter från gäster och jobbarkompisar.

Publicerad 19 november 2013
Sexsnack och tafs är vardag
En julbordsgäst försökte dra ner Lisa Burman i sitt knä. Foto: Elis Hoffman

Ska du inte sitta i mitt knä, lilla stumpan!
Lisa Burman var 17 år när en man, gammal nog att vara hennes pappa, försökte dra ner henne i sitt knä. Då arbetade hon på ett hotell som frukostvärdinna och extra med serveringen av julbordet. Just att servera julbord beskriver Lisa som bland det värsta som finns.
– Jag är stark och sa ifrån redan då. Jag röt till: »Så här tycker jag inte att du ska säga till mig, det känns inte kul!«
Gästens sällskap ingrep inte utan skrattade åt det hela. Både utsatt och utskrattad, som Lisa Burman beskriver det i dag.

Hon berättar att hon hade tur med kollegorna på det hotellet. De utsatte henne inte för sexuella trakasserier och de sa ifrån när gäster uppförde sig illa.
– Men på andra ställen som jag har jobbat på har de som oftast inte lyft ett finger utan sagt att det är så det är i krogbranschen.
När Svenska Dagbladet gjorde en undersökning i somras om sexuella trakasserier i restaurangbranschen svarade 66 procent av de tillfrågade kvinnorna ja på frågan om någon har betett sig obehagligt på ett sexuellt sätt när de har jobbat på krogen. 58 procent av dem sa att det var gästerna som de utsatts av,  26 procent svarade att det var kollegorna och 16 procent sa att de har utsatts för sexuella trakasserier av sina chefer.

Det har gått sex år sedan Lisa Burman var anställd på det hotellet. Numera arbetar hon på Casino Cosmopol i Stockholm. Hon är ­receptionist, casino host och tar också hand om slotmaskinerna och ger spelförklaringar till gästerna. På kasinot, med staten som ägare och en stark facklig närvaro, känner Lisa att frågan om sexuella trakasserier tas på större allvar. Men det betyder inte att det är problemfritt.
– De som spelar är mestadels män utom vid spelmaskinerna. Klimatet kan vara väldigt tufft vid spelborden, med hårda kommentarer. Det kan också hända att någon kommer för nära och tar på en, på ryggen eller axeln. Och om jag då säger »jag vill helst inte att du klappar på mig« får jag höra att det just var en liten klapp. Men jag har aldrig sett dem ge manliga kollegor en klapp, säger Lisa Burman.

Naiti del Sante, jurist och sakkunnig, beskriver sexuella trakasserier som ett allvarligt arbetsmiljöproblem.
– Sexuella trakasserier är oönskade kränkande handlingar av sexuell karaktär. De kan både skapa obehag inför att vara på jobbet och ge fysiska såväl som psykiska besvär.
Det kan till och med bli ett ekonomiskt problem om du på grund av trakasserier säger upp dig, säger Naiti del Sante.
Både kramar och smekningar kan vara sexuella trakasserier om de är oönskade. Och även antydningar eller förslag som att titta på porrfilm eller ta nakenbilder kan vara sexuella trakasserier om det är oönskat.

Naiti del Sante menar att det bara är den utsatta som kan avgöra vad som är önskat och oönskat. Därför är det viktigt att i första hand säga ifrån.
– Du måste agera! Säg: »Det här du gör nu accepterar inte jag.« Sedan måste du gå till ­arbetsgivaren och berätta om det som har hänt. Och här kan det uppstå ett problem, eftersom många i branschen jobbar på små arbetsplatser, där arbetsgivaren själv kan vara den som utsätter arbetstagaren för trakasserier, säger Naiti del Sante.
Två olika lagstiftningar ger skydd och upprättelse vid sexuella trakasserier. Diskriminerings­lagstiftningens syfte är att klart och tydligt visa att sexuella trakasserier från arbetsgivare och arbetskamrater inte är accepterade. Sanktionsmöjligheterna, det vill säga din rätt att få skadestånd, är höga.

När det gäller gäster som utsätter en anställd för sexuella trakasserier är det arbetsmiljö­lagen och föreskrifterna där som gäller. Där har inte den enskilde möjlighet att få skadestånd.
– Därför är det arbetsgivarens skyldighet att skapa en bra arbetsmiljö, men eftersom arbetsgivarna slipper sanktioner kopplade till sexuella trakasserier från gäst mot anställd finns det risk att man struntar i sina skyldigheter, säger Naiti del Sante.

Tips för den som känner sig utsatt

  • Säg ifrån!
  • Du är inte ensam! Ta hjälp av ditt skyddsombud, facket, din chef eller någon annan person som du har förtroende för.
  • Berätta för arbets­givaren. Hen har skyldighet att agera och åtgärda situationen.
  • Gör en anmälan om trakasserierna fortsätter och du inte får hjälp av din arbetsgivare.

Källa: »Bryt tystnaden«, handbok om sexuella trakasserier, TCO.

Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse har tagit upp problemet med de sexuella trakasserier som förekommer i branschen. De kommer att jobba för att lyfta frågan, berättar Jenny Bengtsson, ledamot i förbundsstyrelsen.
–Det är viktigt att inte se sexuella trakasserier som enskilda händelser. Män utsätter kvinnor, så det handlar om strukturer och idéer om kön som vi måste komma åt. I vår bransch blir det extra tydligt.
Jenny Bengtsson menar att den råa jargongen och problemet med sexuella trakasserier kan leda till att många lämnar branschen. ­Personalomsättningen i branschen är så hög som 30 procent om året.
– Man går in i ett jobb och får allt det här, man tvingas att bli hård, det är som att sätta på sig ett skal och till slut bryter allt det här ner en. Det är viktigt att jobba bort branschkulturen som går ut på att gästen alltid har rätt. Här måste arbetsgivarna ta sitt ansvar. Det är fullt möjligt för dem att införa nolltolerans för sexuella trakasserier, säger Jenny Bengtsson.

Det är mest unga kvinnor som utsätts för sexuella trakasserier över hela arbetsmarknaden. Det säger både juristen Naiti del Sante och Jenny Bengtsson från HRF.
Lösningarna finns i lagstiftningen men också i att stärka kvinnors positioner på arbetsmarknaden. Även Lisa Burman är inne på samma spår:
– Man måste vara tuff i den här branschen och ha skinn på näsan. Men man ska inte behöva anpassa sig till sådant som inte är bra. I vår bransch är anställningarna ofta otrygga, ofta blir man utnyttjad som ung och då är det svårt att hävda sig när man utsätts för sexuella trakasserier, säger Lisa Burman.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här