Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sexsnack och tafs är vardag

Två av tre restauranganställda kvinnor har utsatts för sexuella trakasserier. Lisa Burman och hennes branschkollegor är trötta på ovälkomna smekningar, kommentarer och inviter från gäster och jobbarkompisar.

Publicerad 19 november 2013
Sexsnack och tafs är vardag
En julbordsgäst försökte dra ner Lisa Burman i sitt knä. Foto: Elis Hoffman

Ska du inte sitta i mitt knä, lilla stumpan!
Lisa Burman var 17 år när en man, gammal nog att vara hennes pappa, försökte dra ner henne i sitt knä. Då arbetade hon på ett hotell som frukostvärdinna och extra med serveringen av julbordet. Just att servera julbord beskriver Lisa som bland det värsta som finns.
– Jag är stark och sa ifrån redan då. Jag röt till: »Så här tycker jag inte att du ska säga till mig, det känns inte kul!«
Gästens sällskap ingrep inte utan skrattade åt det hela. Både utsatt och utskrattad, som Lisa Burman beskriver det i dag.

Hon berättar att hon hade tur med kollegorna på det hotellet. De utsatte henne inte för sexuella trakasserier och de sa ifrån när gäster uppförde sig illa.
– Men på andra ställen som jag har jobbat på har de som oftast inte lyft ett finger utan sagt att det är så det är i krogbranschen.
När Svenska Dagbladet gjorde en undersökning i somras om sexuella trakasserier i restaurangbranschen svarade 66 procent av de tillfrågade kvinnorna ja på frågan om någon har betett sig obehagligt på ett sexuellt sätt när de har jobbat på krogen. 58 procent av dem sa att det var gästerna som de utsatts av,  26 procent svarade att det var kollegorna och 16 procent sa att de har utsatts för sexuella trakasserier av sina chefer.

Det har gått sex år sedan Lisa Burman var anställd på det hotellet. Numera arbetar hon på Casino Cosmopol i Stockholm. Hon är ­receptionist, casino host och tar också hand om slotmaskinerna och ger spelförklaringar till gästerna. På kasinot, med staten som ägare och en stark facklig närvaro, känner Lisa att frågan om sexuella trakasserier tas på större allvar. Men det betyder inte att det är problemfritt.
– De som spelar är mestadels män utom vid spelmaskinerna. Klimatet kan vara väldigt tufft vid spelborden, med hårda kommentarer. Det kan också hända att någon kommer för nära och tar på en, på ryggen eller axeln. Och om jag då säger »jag vill helst inte att du klappar på mig« får jag höra att det just var en liten klapp. Men jag har aldrig sett dem ge manliga kollegor en klapp, säger Lisa Burman.

Naiti del Sante, jurist och sakkunnig, beskriver sexuella trakasserier som ett allvarligt arbetsmiljöproblem.
– Sexuella trakasserier är oönskade kränkande handlingar av sexuell karaktär. De kan både skapa obehag inför att vara på jobbet och ge fysiska såväl som psykiska besvär.
Det kan till och med bli ett ekonomiskt problem om du på grund av trakasserier säger upp dig, säger Naiti del Sante.
Både kramar och smekningar kan vara sexuella trakasserier om de är oönskade. Och även antydningar eller förslag som att titta på porrfilm eller ta nakenbilder kan vara sexuella trakasserier om det är oönskat.

Naiti del Sante menar att det bara är den utsatta som kan avgöra vad som är önskat och oönskat. Därför är det viktigt att i första hand säga ifrån.
– Du måste agera! Säg: »Det här du gör nu accepterar inte jag.« Sedan måste du gå till ­arbetsgivaren och berätta om det som har hänt. Och här kan det uppstå ett problem, eftersom många i branschen jobbar på små arbetsplatser, där arbetsgivaren själv kan vara den som utsätter arbetstagaren för trakasserier, säger Naiti del Sante.
Två olika lagstiftningar ger skydd och upprättelse vid sexuella trakasserier. Diskriminerings­lagstiftningens syfte är att klart och tydligt visa att sexuella trakasserier från arbetsgivare och arbetskamrater inte är accepterade. Sanktionsmöjligheterna, det vill säga din rätt att få skadestånd, är höga.

När det gäller gäster som utsätter en anställd för sexuella trakasserier är det arbetsmiljö­lagen och föreskrifterna där som gäller. Där har inte den enskilde möjlighet att få skadestånd.
– Därför är det arbetsgivarens skyldighet att skapa en bra arbetsmiljö, men eftersom arbetsgivarna slipper sanktioner kopplade till sexuella trakasserier från gäst mot anställd finns det risk att man struntar i sina skyldigheter, säger Naiti del Sante.

Tips för den som känner sig utsatt

  • Säg ifrån!
  • Du är inte ensam! Ta hjälp av ditt skyddsombud, facket, din chef eller någon annan person som du har förtroende för.
  • Berätta för arbets­givaren. Hen har skyldighet att agera och åtgärda situationen.
  • Gör en anmälan om trakasserierna fortsätter och du inte får hjälp av din arbetsgivare.

Källa: »Bryt tystnaden«, handbok om sexuella trakasserier, TCO.

Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse har tagit upp problemet med de sexuella trakasserier som förekommer i branschen. De kommer att jobba för att lyfta frågan, berättar Jenny Bengtsson, ledamot i förbundsstyrelsen.
–Det är viktigt att inte se sexuella trakasserier som enskilda händelser. Män utsätter kvinnor, så det handlar om strukturer och idéer om kön som vi måste komma åt. I vår bransch blir det extra tydligt.
Jenny Bengtsson menar att den råa jargongen och problemet med sexuella trakasserier kan leda till att många lämnar branschen. ­Personalomsättningen i branschen är så hög som 30 procent om året.
– Man går in i ett jobb och får allt det här, man tvingas att bli hård, det är som att sätta på sig ett skal och till slut bryter allt det här ner en. Det är viktigt att jobba bort branschkulturen som går ut på att gästen alltid har rätt. Här måste arbetsgivarna ta sitt ansvar. Det är fullt möjligt för dem att införa nolltolerans för sexuella trakasserier, säger Jenny Bengtsson.

Det är mest unga kvinnor som utsätts för sexuella trakasserier över hela arbetsmarknaden. Det säger både juristen Naiti del Sante och Jenny Bengtsson från HRF.
Lösningarna finns i lagstiftningen men också i att stärka kvinnors positioner på arbetsmarknaden. Även Lisa Burman är inne på samma spår:
– Man måste vara tuff i den här branschen och ha skinn på näsan. Men man ska inte behöva anpassa sig till sådant som inte är bra. I vår bransch är anställningarna ofta otrygga, ofta blir man utnyttjad som ung och då är det svårt att hävda sig när man utsätts för sexuella trakasserier, säger Lisa Burman.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 83 artiklar

Alla artiklar i temat (80 till)
Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här