Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sexsnack och tafs är vardag

Två av tre restauranganställda kvinnor har utsatts för sexuella trakasserier. Lisa Burman och hennes branschkollegor är trötta på ovälkomna smekningar, kommentarer och inviter från gäster och jobbarkompisar.

Publicerad 19 november 2013
Sexsnack och tafs är vardag
En julbordsgäst försökte dra ner Lisa Burman i sitt knä. Foto: Elis Hoffman

Ska du inte sitta i mitt knä, lilla stumpan!
Lisa Burman var 17 år när en man, gammal nog att vara hennes pappa, försökte dra ner henne i sitt knä. Då arbetade hon på ett hotell som frukostvärdinna och extra med serveringen av julbordet. Just att servera julbord beskriver Lisa som bland det värsta som finns.
– Jag är stark och sa ifrån redan då. Jag röt till: »Så här tycker jag inte att du ska säga till mig, det känns inte kul!«
Gästens sällskap ingrep inte utan skrattade åt det hela. Både utsatt och utskrattad, som Lisa Burman beskriver det i dag.

Hon berättar att hon hade tur med kollegorna på det hotellet. De utsatte henne inte för sexuella trakasserier och de sa ifrån när gäster uppförde sig illa.
– Men på andra ställen som jag har jobbat på har de som oftast inte lyft ett finger utan sagt att det är så det är i krogbranschen.
När Svenska Dagbladet gjorde en undersökning i somras om sexuella trakasserier i restaurangbranschen svarade 66 procent av de tillfrågade kvinnorna ja på frågan om någon har betett sig obehagligt på ett sexuellt sätt när de har jobbat på krogen. 58 procent av dem sa att det var gästerna som de utsatts av,  26 procent svarade att det var kollegorna och 16 procent sa att de har utsatts för sexuella trakasserier av sina chefer.

Det har gått sex år sedan Lisa Burman var anställd på det hotellet. Numera arbetar hon på Casino Cosmopol i Stockholm. Hon är ­receptionist, casino host och tar också hand om slotmaskinerna och ger spelförklaringar till gästerna. På kasinot, med staten som ägare och en stark facklig närvaro, känner Lisa att frågan om sexuella trakasserier tas på större allvar. Men det betyder inte att det är problemfritt.
– De som spelar är mestadels män utom vid spelmaskinerna. Klimatet kan vara väldigt tufft vid spelborden, med hårda kommentarer. Det kan också hända att någon kommer för nära och tar på en, på ryggen eller axeln. Och om jag då säger »jag vill helst inte att du klappar på mig« får jag höra att det just var en liten klapp. Men jag har aldrig sett dem ge manliga kollegor en klapp, säger Lisa Burman.

Naiti del Sante, jurist och sakkunnig, beskriver sexuella trakasserier som ett allvarligt arbetsmiljöproblem.
– Sexuella trakasserier är oönskade kränkande handlingar av sexuell karaktär. De kan både skapa obehag inför att vara på jobbet och ge fysiska såväl som psykiska besvär.
Det kan till och med bli ett ekonomiskt problem om du på grund av trakasserier säger upp dig, säger Naiti del Sante.
Både kramar och smekningar kan vara sexuella trakasserier om de är oönskade. Och även antydningar eller förslag som att titta på porrfilm eller ta nakenbilder kan vara sexuella trakasserier om det är oönskat.

Naiti del Sante menar att det bara är den utsatta som kan avgöra vad som är önskat och oönskat. Därför är det viktigt att i första hand säga ifrån.
– Du måste agera! Säg: »Det här du gör nu accepterar inte jag.« Sedan måste du gå till ­arbetsgivaren och berätta om det som har hänt. Och här kan det uppstå ett problem, eftersom många i branschen jobbar på små arbetsplatser, där arbetsgivaren själv kan vara den som utsätter arbetstagaren för trakasserier, säger Naiti del Sante.
Två olika lagstiftningar ger skydd och upprättelse vid sexuella trakasserier. Diskriminerings­lagstiftningens syfte är att klart och tydligt visa att sexuella trakasserier från arbetsgivare och arbetskamrater inte är accepterade. Sanktionsmöjligheterna, det vill säga din rätt att få skadestånd, är höga.

När det gäller gäster som utsätter en anställd för sexuella trakasserier är det arbetsmiljö­lagen och föreskrifterna där som gäller. Där har inte den enskilde möjlighet att få skadestånd.
– Därför är det arbetsgivarens skyldighet att skapa en bra arbetsmiljö, men eftersom arbetsgivarna slipper sanktioner kopplade till sexuella trakasserier från gäst mot anställd finns det risk att man struntar i sina skyldigheter, säger Naiti del Sante.

Tips för den som känner sig utsatt

  • Säg ifrån!
  • Du är inte ensam! Ta hjälp av ditt skyddsombud, facket, din chef eller någon annan person som du har förtroende för.
  • Berätta för arbets­givaren. Hen har skyldighet att agera och åtgärda situationen.
  • Gör en anmälan om trakasserierna fortsätter och du inte får hjälp av din arbetsgivare.

Källa: »Bryt tystnaden«, handbok om sexuella trakasserier, TCO.

Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse har tagit upp problemet med de sexuella trakasserier som förekommer i branschen. De kommer att jobba för att lyfta frågan, berättar Jenny Bengtsson, ledamot i förbundsstyrelsen.
–Det är viktigt att inte se sexuella trakasserier som enskilda händelser. Män utsätter kvinnor, så det handlar om strukturer och idéer om kön som vi måste komma åt. I vår bransch blir det extra tydligt.
Jenny Bengtsson menar att den råa jargongen och problemet med sexuella trakasserier kan leda till att många lämnar branschen. ­Personalomsättningen i branschen är så hög som 30 procent om året.
– Man går in i ett jobb och får allt det här, man tvingas att bli hård, det är som att sätta på sig ett skal och till slut bryter allt det här ner en. Det är viktigt att jobba bort branschkulturen som går ut på att gästen alltid har rätt. Här måste arbetsgivarna ta sitt ansvar. Det är fullt möjligt för dem att införa nolltolerans för sexuella trakasserier, säger Jenny Bengtsson.

Det är mest unga kvinnor som utsätts för sexuella trakasserier över hela arbetsmarknaden. Det säger både juristen Naiti del Sante och Jenny Bengtsson från HRF.
Lösningarna finns i lagstiftningen men också i att stärka kvinnors positioner på arbetsmarknaden. Även Lisa Burman är inne på samma spår:
– Man måste vara tuff i den här branschen och ha skinn på näsan. Men man ska inte behöva anpassa sig till sådant som inte är bra. I vår bransch är anställningarna ofta otrygga, ofta blir man utnyttjad som ung och då är det svårt att hävda sig när man utsätts för sexuella trakasserier, säger Lisa Burman.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter konkurs

Fler konkurser – men framtiden ser ljus ut

I juli var konkurserna inom hotell- och restaurangbranschen elva procent fler än för ett år sedan. Personalbrist är en bidragande orsak, tror Richard Damberg på kreditupplysningsföretaget UC.

Publicerad 3 augusti 2021 Kommentera
Fler konkurser – men framtiden ser ljus ut
Konkurserna inom hotell och restaurang ökade i juli. En orsak är personalbrist, säger UC. Foto: Lisa Castilla
Richard Damberg. Foto: UC

Förra sommaren innebar ett välkommet avbrott i en fallande ekonomi för branschens företag. Men med hösten hopade sig återigen problem.
Smittan ökade, restriktioner skärptes och många tvingades ställa in de avgörande julborden.
Det, i kombination med små marginaler, resulterade i att hotell- och restaurangföretag toppade konkursstatistiken för 2020.

I våras minskade antalet konkurser, för att i juli åter vända uppåt.
– Det finns dels gamla skulder som gör att de här företagen går i konkurs. Men jag har hört från många håll att personalbrist är ett stort problem, säger Richard Damberg, kreditexpert på UC.

Kommer man bara över den här puckeln ser framtiden ljus ut

Enligt honom har många som jobbat i branschen sökt sig till andra sektorer eller börjat studera.
– Om det fanns fler att anställa skulle många företag kunna ha högre omsättning.

Men allt är inte nattsvart. UC gör bedömningen att efterfrågan kommer att öka.
– Kommer man bara över den här puckeln ser framtiden ljus ut.

Nyheter försäkring

Hon fick 40 000 för gammal skada

För tio år sedan skar kocken Jackie Lenander av en sena i ena tummen. Nyligen fick hon drygt 40 000 kronor från arbetsskadeförsäkringen.

Publicerad 29 juni 2021
Hon fick 40 000 för gammal skada
Jackie Lenander fick en arbetsskada på tummen på sin tidigare arbetsplats. På vänster tumme syns två små ärr från skärskadan. Foto: Daniel Nilsson

Om försäkringen

  • Den som drabbas av en arbetsskada, till exempel genom en olycka, kan få ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada, TFA. Den gäller för alla anställda på en arbetsplats med kollektivavtal.
  • Försäkringen administreras av Afa Försäkring. TFA kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen som alla anställda omfattas av, och som administreras av Försäkringskassan.
  • TFA kan lämna ersättning bland annat för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk, ärr och medicinsk invaliditet.

År 2011 jobbade Jackie Lenander som kock på Casino Cosmopol i Malmö. En dag när hon skulle putsa ryggbiff slant hon med kniven och råkade skära av en sena i vänster tumme.
Det resulterade i en lång sjukskrivning, rehabilitering och nedsatt rörlighet. Trots det, och trots att Jackie haft många fackliga uppdrag, däribland försäkringsinformatör, anmälde hon inte sin skada till Afa Försäkring.
– Det är på något sätt så att alla skador är viktigare än sina egna. Dessutom hade jag flyttat och hade inte kvar alla papper, säger Jackie.

Preskriptionstiden för skadeersättning i arbetsskadeförsäkringen är tio år.
När den gränsen närmade sig bestämde sig Jackie till slut för att göra en anmälan.
– Jag hade det i bakhuvudet, att jag skulle fixa det innan tiden gått ut.

Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde.

Jackie Lenander. Foto: Daniel Nilsson

Hon skickade in läkarintyg, bilder och filmer på problemen hon har med den skadade tummen i dag, och arbetsgivaren bekräftade att skadan var orsakad av arbetet.

Efter ett tag kom svaret från Afa Försäkring: hon har rätt till 40 500 kronor i ersättning. Bland annat bedömer Afa att Jackie fått två procents invaliditet på grund av skadan.

– Jag trodde att jag kanske skulle få en liten peng för ärrbildningen, men det är ju jättemycket pengar! Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde, säger Jackie.

Så här anmäler du

Du gör själv din anmälan till Afa Försäkring.
Enklast är att göra det på afaforsakring.se där du loggar in på Mina sidor med Bank-ID.
Här fyller du i alla uppgifter om din arbetsskada och bifogar eventuella intyg.
Din arbetsgivare måste sedan bekräfta din anställning. Det kan ske digitalt eller via brev.
Handläggningstiden varierar, men målet är beslut inom 30 dagar. Det går också att anmäla via pappersblankett.

För att få fram de saknade sjuk- och läkarintygen vände hon sig till Försäkringskassan.
Förutom en mindre kostnad på 50 kronor för att få pappren utskrivna, var det inga problem alls, berättar Jackie.

Även från Afa Försäkring fick hon bra hjälp.
– De har varit jättebra och hjälpsamma, svarat snabbt på mina frågor.

Hon vill nu uppmana alla att anmäla sina arbetsskador.
– Anmäl! Det kan vara jättemycket pengar du har rätt till.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter LÄTTNADER

Alkoholstoppet tas bort

Nu kom det efterlängtade beskedet – från den 1 juli får restaurangerna ha öppet lika länge som vanligt. Det blir också tillåtet med fler gäster per sällskap.

Publicerad 28 juni 2021
Alkoholstoppet tas bort
Snart blir det tillåtet att servera alkohol efter 22.30 igen. Foto: Colourbox

Alkoholstoppet för serveringsställen tas bort den 1 juli. Det berättade övergångsregeringen och Folkhälsomyndigheten under en pressträff på måndagen.

Det är den höga vaccinationsgraden gör att Sverige kan öppnas enligt den plan som tidigare presenterats. Lättnaderna som nu presenterats ingår i steg två av planen.

På uteserveringar slopas begränsningen av storlek på sällskap helt från den 1 juli. Inomhus blir det tillåtet att servera åtta personer, i stället för dagens fyra.

Men det är fortfarande sittande servering och avstånd mellan borden som gäller. Anledningen är att man vill se hur det går innan de sista restriktionerna tas bort, för att undvika att det blir ett bakslag.

Malin Ackholt, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket, hade hoppats på fler lättnader.

– Dagens besked är glädjande, men det är synd att det finns restriktioner kvar. De som inte har utomhusaktiviteter är fortfarande mer drabbade, säger Malin Ackholt.

När det gäller privata träffar är rådet att umgås utomhus och i mindre grupper. Butiker har kvar sina begränsningar för hur många som får vara i lokalen samtidigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Fråga om jobbet.
106
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här