Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sexsnack och tafs är vardag

Två av tre restauranganställda kvinnor har utsatts för sexuella trakasserier. Lisa Burman och hennes branschkollegor är trötta på ovälkomna smekningar, kommentarer och inviter från gäster och jobbarkompisar.

Publicerad 19 november 2013
Sexsnack och tafs är vardag
En julbordsgäst försökte dra ner Lisa Burman i sitt knä. Foto: Elis Hoffman

Ska du inte sitta i mitt knä, lilla stumpan!
Lisa Burman var 17 år när en man, gammal nog att vara hennes pappa, försökte dra ner henne i sitt knä. Då arbetade hon på ett hotell som frukostvärdinna och extra med serveringen av julbordet. Just att servera julbord beskriver Lisa som bland det värsta som finns.
– Jag är stark och sa ifrån redan då. Jag röt till: »Så här tycker jag inte att du ska säga till mig, det känns inte kul!«
Gästens sällskap ingrep inte utan skrattade åt det hela. Både utsatt och utskrattad, som Lisa Burman beskriver det i dag.

Hon berättar att hon hade tur med kollegorna på det hotellet. De utsatte henne inte för sexuella trakasserier och de sa ifrån när gäster uppförde sig illa.
– Men på andra ställen som jag har jobbat på har de som oftast inte lyft ett finger utan sagt att det är så det är i krogbranschen.
När Svenska Dagbladet gjorde en undersökning i somras om sexuella trakasserier i restaurangbranschen svarade 66 procent av de tillfrågade kvinnorna ja på frågan om någon har betett sig obehagligt på ett sexuellt sätt när de har jobbat på krogen. 58 procent av dem sa att det var gästerna som de utsatts av,  26 procent svarade att det var kollegorna och 16 procent sa att de har utsatts för sexuella trakasserier av sina chefer.

Det har gått sex år sedan Lisa Burman var anställd på det hotellet. Numera arbetar hon på Casino Cosmopol i Stockholm. Hon är ­receptionist, casino host och tar också hand om slotmaskinerna och ger spelförklaringar till gästerna. På kasinot, med staten som ägare och en stark facklig närvaro, känner Lisa att frågan om sexuella trakasserier tas på större allvar. Men det betyder inte att det är problemfritt.
– De som spelar är mestadels män utom vid spelmaskinerna. Klimatet kan vara väldigt tufft vid spelborden, med hårda kommentarer. Det kan också hända att någon kommer för nära och tar på en, på ryggen eller axeln. Och om jag då säger »jag vill helst inte att du klappar på mig« får jag höra att det just var en liten klapp. Men jag har aldrig sett dem ge manliga kollegor en klapp, säger Lisa Burman.

Naiti del Sante, jurist och sakkunnig, beskriver sexuella trakasserier som ett allvarligt arbetsmiljöproblem.
– Sexuella trakasserier är oönskade kränkande handlingar av sexuell karaktär. De kan både skapa obehag inför att vara på jobbet och ge fysiska såväl som psykiska besvär.
Det kan till och med bli ett ekonomiskt problem om du på grund av trakasserier säger upp dig, säger Naiti del Sante.
Både kramar och smekningar kan vara sexuella trakasserier om de är oönskade. Och även antydningar eller förslag som att titta på porrfilm eller ta nakenbilder kan vara sexuella trakasserier om det är oönskat.

Naiti del Sante menar att det bara är den utsatta som kan avgöra vad som är önskat och oönskat. Därför är det viktigt att i första hand säga ifrån.
– Du måste agera! Säg: »Det här du gör nu accepterar inte jag.« Sedan måste du gå till ­arbetsgivaren och berätta om det som har hänt. Och här kan det uppstå ett problem, eftersom många i branschen jobbar på små arbetsplatser, där arbetsgivaren själv kan vara den som utsätter arbetstagaren för trakasserier, säger Naiti del Sante.
Två olika lagstiftningar ger skydd och upprättelse vid sexuella trakasserier. Diskriminerings­lagstiftningens syfte är att klart och tydligt visa att sexuella trakasserier från arbetsgivare och arbetskamrater inte är accepterade. Sanktionsmöjligheterna, det vill säga din rätt att få skadestånd, är höga.

När det gäller gäster som utsätter en anställd för sexuella trakasserier är det arbetsmiljö­lagen och föreskrifterna där som gäller. Där har inte den enskilde möjlighet att få skadestånd.
– Därför är det arbetsgivarens skyldighet att skapa en bra arbetsmiljö, men eftersom arbetsgivarna slipper sanktioner kopplade till sexuella trakasserier från gäst mot anställd finns det risk att man struntar i sina skyldigheter, säger Naiti del Sante.

Tips för den som känner sig utsatt

  • Säg ifrån!
  • Du är inte ensam! Ta hjälp av ditt skyddsombud, facket, din chef eller någon annan person som du har förtroende för.
  • Berätta för arbets­givaren. Hen har skyldighet att agera och åtgärda situationen.
  • Gör en anmälan om trakasserierna fortsätter och du inte får hjälp av din arbetsgivare.

Källa: »Bryt tystnaden«, handbok om sexuella trakasserier, TCO.

Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse har tagit upp problemet med de sexuella trakasserier som förekommer i branschen. De kommer att jobba för att lyfta frågan, berättar Jenny Bengtsson, ledamot i förbundsstyrelsen.
–Det är viktigt att inte se sexuella trakasserier som enskilda händelser. Män utsätter kvinnor, så det handlar om strukturer och idéer om kön som vi måste komma åt. I vår bransch blir det extra tydligt.
Jenny Bengtsson menar att den råa jargongen och problemet med sexuella trakasserier kan leda till att många lämnar branschen. ­Personalomsättningen i branschen är så hög som 30 procent om året.
– Man går in i ett jobb och får allt det här, man tvingas att bli hård, det är som att sätta på sig ett skal och till slut bryter allt det här ner en. Det är viktigt att jobba bort branschkulturen som går ut på att gästen alltid har rätt. Här måste arbetsgivarna ta sitt ansvar. Det är fullt möjligt för dem att införa nolltolerans för sexuella trakasserier, säger Jenny Bengtsson.

Det är mest unga kvinnor som utsätts för sexuella trakasserier över hela arbetsmarknaden. Det säger både juristen Naiti del Sante och Jenny Bengtsson från HRF.
Lösningarna finns i lagstiftningen men också i att stärka kvinnors positioner på arbetsmarknaden. Även Lisa Burman är inne på samma spår:
– Man måste vara tuff i den här branschen och ha skinn på näsan. Men man ska inte behöva anpassa sig till sådant som inte är bra. I vår bransch är anställningarna ofta otrygga, ofta blir man utnyttjad som ung och då är det svårt att hävda sig när man utsätts för sexuella trakasserier, säger Lisa Burman.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här