Nyheter rån

»Tidsfråga innan ett rån går snett«

Under loppet av några veckor rånades nio hamburgerrestauranger i Skåne. Nu vill facket se krafttag mot rånen – innan någon råkar riktigt illa ut.

Publicerad 20 oktober 2016
»Tidsfråga innan ett rån går snett«
Benny Wiklund, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket och regionalt skyddsombud, är oroad över rånen. Foto: Anders Hansson

Det är strax efter midnatt, natten till den 19 augusti, när larmet kommer in till polisen: två rånare har slagit till mot McDonald’s i Staffanstorp. Beväpnade med hammare och kofot har de hotat personalen och tvingat till sig pengar.
Rånet är det tredje på tre dagar mot en McDonald’s-restaurang i Malmötrakten, och det sjunde rånet mot en hamburgerrestaurang i Skåne sedan början av augusti.

I dag är siffran uppe i nio. Benny Wiklund, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket och regionalt skyddsombud, är oroad.
– Vi måste arbeta aktivt för att förebygga det här. Det är en tidsfråga innan ett rån går snett och ett människoliv går till spillo.
Sedan rånvågen startade har Benny Wiklund haft möten med Max och McDonald’s i Skåne, ­Arbetsmiljöverket och Visita.

Här slog rånarna till

  • 8 augusti Max Södergatan, Helsingborg.
  • 10 augusti McDonald’s Ystadsvägen, Malmö.
  • 11 augusti Max Ystadsvägen, Malmö.
  • 13 augusti McDonald’s Rosengård, Malmö.
  • 17 augusti McDonald’s Lockarp, Malmö.
  • 18 augusti McDonald’s Lomma.
  • 19 augusti McDonald’s Staffanstorp.
  • 29 augusti McDonald’s Rosengård, Malmö
  • 15 september Burger King, Limhamn.

På McDonald’s har rånen lett till flera åtgärder.
– Efter rånen har vi infört kontantfritt efter 20.00 på alla restauranger i sydvästra Skåne. Vi har även stängt nattetid på restaurangerna som tidigare var dygnet runt-öppna, berättar Benedikte Holmberg som driver de drabbade McDonald’s-restaurangerna.
– Vi har sedan tidigare andra säkerhetsåtgärder som kamera­övervakning och larm på med­arbetarna som går direkt till polis och väktare.

Även på Max har rånen lett till förändringar.
– Vi har ökat säkerheten vid hemgång, bland annat genom rörelsedetektorer som varnar om någon rör sig utanför restaurangen. Vi har också satt upp strålkastare som man kan tända inifrån. Den här frågan står överst på agendan. Vi vill ju att de anställda ska känna sig säkra, säger Ann-Sofie Halling, pr-ansvarig på Max.

Max har ännu inte infört kontantstopp, men man arbetar aktivt för att minska kontanterna.
– Vi har minimerat växelpengarna och sett över bankningsrutinerna. Vi uppmuntrar till kortbetalning genom mobila betallösningar och beställningsstolpar samt att vi alltid frågar om gästerna kan betala med kort.

Efter rånet

  • Lämna aldrig en drabbad arbetskamrat ensam.
  • Lyssna! Du behöver inte ge råd utan det viktigaste är att du finns där.
  • Undvik att ge kritik eller att söka efter vem som eventuellt gjort fel.
  • Skicka inte hem någon till en tom bostad. Se till att någon tar hand om den drabbade.
    Källa: Arbetsmiljöverket

Benny Wiklund tror att färre kontanter är viktigt för att få ner rånen.
– Det kommer alltid att finnas individer som vill komma åt pengar. Det skapar ett oerhört lidande för de anställda som utsätts för det här.
Helst vill han se att branschen tar ett gemensamt grepp om problemet.
– Detta är ingen lokal fråga här i Skåne, vi måste lyfta den nationellt. I andra branscher har man hanterat det, som till exempel nattluckor på bensinstationer. Det jag skulle vilja är att även vår bransch sätter sig ner och hittar en gemensam policy för hur man ska minska andelen kontanter.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här