Nyheter rån

»Tidsfråga innan ett rån går snett«

Under loppet av några veckor rånades nio hamburgerrestauranger i Skåne. Nu vill facket se krafttag mot rånen – innan någon råkar riktigt illa ut.

Publicerad 20 oktober 2016
»Tidsfråga innan ett rån går snett«
Benny Wiklund, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket och regionalt skyddsombud, är oroad över rånen. Foto: Anders Hansson

Det är strax efter midnatt, natten till den 19 augusti, när larmet kommer in till polisen: två rånare har slagit till mot McDonald’s i Staffanstorp. Beväpnade med hammare och kofot har de hotat personalen och tvingat till sig pengar.
Rånet är det tredje på tre dagar mot en McDonald’s-restaurang i Malmötrakten, och det sjunde rånet mot en hamburgerrestaurang i Skåne sedan början av augusti.

I dag är siffran uppe i nio. Benny Wiklund, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket och regionalt skyddsombud, är oroad.
– Vi måste arbeta aktivt för att förebygga det här. Det är en tidsfråga innan ett rån går snett och ett människoliv går till spillo.
Sedan rånvågen startade har Benny Wiklund haft möten med Max och McDonald’s i Skåne, ­Arbetsmiljöverket och Visita.

Här slog rånarna till

  • 8 augusti Max Södergatan, Helsingborg.
  • 10 augusti McDonald’s Ystadsvägen, Malmö.
  • 11 augusti Max Ystadsvägen, Malmö.
  • 13 augusti McDonald’s Rosengård, Malmö.
  • 17 augusti McDonald’s Lockarp, Malmö.
  • 18 augusti McDonald’s Lomma.
  • 19 augusti McDonald’s Staffanstorp.
  • 29 augusti McDonald’s Rosengård, Malmö
  • 15 september Burger King, Limhamn.

På McDonald’s har rånen lett till flera åtgärder.
– Efter rånen har vi infört kontantfritt efter 20.00 på alla restauranger i sydvästra Skåne. Vi har även stängt nattetid på restaurangerna som tidigare var dygnet runt-öppna, berättar Benedikte Holmberg som driver de drabbade McDonald’s-restaurangerna.
– Vi har sedan tidigare andra säkerhetsåtgärder som kamera­övervakning och larm på med­arbetarna som går direkt till polis och väktare.

Även på Max har rånen lett till förändringar.
– Vi har ökat säkerheten vid hemgång, bland annat genom rörelsedetektorer som varnar om någon rör sig utanför restaurangen. Vi har också satt upp strålkastare som man kan tända inifrån. Den här frågan står överst på agendan. Vi vill ju att de anställda ska känna sig säkra, säger Ann-Sofie Halling, pr-ansvarig på Max.

Max har ännu inte infört kontantstopp, men man arbetar aktivt för att minska kontanterna.
– Vi har minimerat växelpengarna och sett över bankningsrutinerna. Vi uppmuntrar till kortbetalning genom mobila betallösningar och beställningsstolpar samt att vi alltid frågar om gästerna kan betala med kort.

Efter rånet

  • Lämna aldrig en drabbad arbetskamrat ensam.
  • Lyssna! Du behöver inte ge råd utan det viktigaste är att du finns där.
  • Undvik att ge kritik eller att söka efter vem som eventuellt gjort fel.
  • Skicka inte hem någon till en tom bostad. Se till att någon tar hand om den drabbade. Källa: Arbetsmiljöverket

Benny Wiklund tror att färre kontanter är viktigt för att få ner rånen.
– Det kommer alltid att finnas individer som vill komma åt pengar. Det skapar ett oerhört lidande för de anställda som utsätts för det här.
Helst vill han se att branschen tar ett gemensamt grepp om problemet.
– Detta är ingen lokal fråga här i Skåne, vi måste lyfta den nationellt. I andra branscher har man hanterat det, som till exempel nattluckor på bensinstationer. Det jag skulle vilja är att även vår bransch sätter sig ner och hittar en gemensam policy för hur man ska minska andelen kontanter.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här