Nyheter Krogrecensioner

Serveringsproffs sågar Expressens krogtest

Expressen har fått kritik för sina nya krogrecensioner. Vi har pratat med tre servitriser som tycker att det är oschyst med totalsågningar efter bara ett besök.

Publicerad 21 mars 2024
Serveringsproffs sågar Expressens krogtest
Katja Williamsson, Anette Asplund och Anna Hjortheden tycker det är låg nivå på Expressens tester. Foto: Marc Femenia, Pernilla Ahlsén, Privat

Med rubriker som ”Maten är äcklig, personalen otrevlig och inredningen ful” har Expressens nya krogtester blivit både vällästa och ifrågasatta.

Men vad säger folk i branschen? Vi frågade tre erfarna servitriser, ingen av dem jobbar på de restauranger som recenserats av kvällstidningen.

”Mer seriösa tidningar brukar göra två eller tre besök”

Anna Hjortheden.
Foto: Marc Femenia

Anna Hjortheden, servitris på Sturehof i Stockholm:

– Vi som jobbar i branschen har känslan av att de som skriver de här recensionerna kanske inte har så mycket kunskap om mat och dryck. Recensenter på mer seriösa tidningar brukar dessutom göra två eller tre besök vid olika tidpunkter.
Det är klart att ett ställe kan vara dåligt, men man bör ju ge det mer än ett tillfälle innan man skriver en totalsågning. Vi tycker att det är ganska oschyst. Det känns som att de mest vill få många läsare.

Vad tycker du om att du kan bli recenserad på jobbet?
– Det är ju egentligen inget nytt, vi har alltid blivit recenserade, men de här gör det på ett brutalare sätt.
Jag tänker aldrig på att jag kan bli recenserad. Jag har jobbat i 35 år och försöker ha hög service jämt.

Hur tycker du att krogrecensioner borde gå till?
– Jag tycker att de ska ha lite mer förståelse för sammanhanget. Är det extremt mycket folk så kommer det att ta mer tid.
Om köket får alla beställningar samtidigt så kan inte vi som serverar göra så mycket åt det. Är det en lugn tisdagseftermiddag så är det en annan sak.

”Maten är äcklig” – ska det föreställa en recension?

Katja Williamsson
Katja Williamsson.
Foto: Privat

Katja Williamsson, servitris på Scandic Elmia i Jönköping:

– Det är så oseriöst att bli recenserad av icke yrkeskunniga som häver ur sig sådant som att ”maten är äcklig”. Ska det föreställa en recension?
Att de sedan ska recensera personalen känns ännu värre med tanke på hur de uttrycker sig om maten. Tack, men nej tack!

Vad tycker du om att du kan bli recenserad på jobbet?
– Det blir lätt fel för de har ju inte koll på vad som händer vid de andra borden.
I en av recensionerna var det en som klagade på att personalen var trevligare mot andra gäster. Men vi vet ju inget om hur trevlig recensenten själv var?

”Det här är skvallerjournalistik”

Anette Asplund
Anette Asplund.
Foto: Pernilla Ahlsén

Anette Asplund, servitris och bartender på Smögens Hafvsbad:

– Det här är skvallerjournalistik. Det är förödande för restauranger att få sådana här recensioner, för de förlorar fruktansvärt mycket pengar.

Vad tycker du om att du kan bli recenserad på jobbet?
– Det är okej om det görs på ett seriöst sätt. Men jag tycker att det är bättre med recensioner i appar som Tripadvisor, där restaurangerna kan svara och har en chans att förklara och rätta till om något blivit fel.
Man vet ju inte vad som ligger bakom, det kanske har hänt något just den dagen? Fyra kanske var sjuka i köket så det bara fanns två kockar?

– Vi får inte ha en dålig dag i det här yrket. Vi får lämna våra problem vid ytterdörren oavsett hur tufft det är och alltid göra gästen nöjd, och det tycker jag att vi som är erfarna i branschen också gör.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här