Hela middagen gratis. Det är gästens krav för att det inte ska bli bottenbetyg på Tripadvisor. Detta efter att inte fått såsen vid sidan om. Servitören Simon har tröttnat på de allt vanligare hoten. Vad ska han göra?
”Man får visa att man själv tror på sin produkt”
Linn Söderström, kock
”Det är inte den enskilde servitören som ska behöva lösa situationen. Chefen ska redan ha gått igenom vad som gäller. Det ska finnas rutiner. Men om jag vore Simon skulle jag på ett trevligt sätt säga att det inte blir någon gratis middag för en sådan jätteliten sak. Alkohol får man för övrigt inte bjuda på.
Det händer så klart att saker blir fel. Vanligast är väl att ett bord hamnar sist i kön till köket och får vänta lite för länge. Då är det ett skolboksexempel att bjuda på något litet extra och på ett snyggt sätt förklara läget.
Ibland klagar folk för att de haft en viss, felaktig förväntan. Någon som får en fisk med skinnet kvar kan tycka »men jag vill inte ha skinn!« Personen kanske verkade superpepp på just den rätten och ställde inga frågor.
Det finns alltid människor som klagar och som skriver dåliga saker.
Personligen tycker jag inte att man ska vara rädd för att folk uttrycker sina åsikter. Man får visa att man själv tror på sin produkt, alla kan inte vara nöjda. Det finns alltid människor som klagar och som skriver dåliga saker om stället, vad man än gör. Man kan inte vika sig och backa ur alla situationer. Det tyder på dålig integritet.
Det finns ingen annan bransch där man på samma sätt ställer krav på att bli kompenserad för att en vara inte var exakt som man ville. Är det inte fel på telefonen får man köpa en ny om man inte gillade den.
Men de flesta gäster är jättegulliga och blir överlyckliga om man märkt att det varit problem och bjuder på något. Men jag har absolut märkt att det har blivit vanligare med hot om dålig publicitet. »Nu kommer jag säga till alla mina rika kompisar att ni är skitdåliga och jag har jättemånga följare«, lite amerikanskt så där. Jag har även varit med om att någon filmat det som hänt och lagt ut på Instagram.
Skulle en gäst höra av sig efter att ha blivit sjuk på restaurangen får man anmäla till Miljöförvaltningen och reda ut vad som hänt. I det läget ska man inte kompensera med att bjuda på något förrän man utrett ärendet, för då verkar det bara som att man vill komma undan.