Nyheter Startsidan
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Schemaarbetet i branschen onödigt tidskrävande

Schemaläggandet tar onödigt mycket tid och energi på många hotell och restauranger. Bättre verktyg skulle underlätta för både företagare och anställda, visar en ny utredning.

Publicerad 19 november 2009

0013791858Hotellrevyn3410265412.00false2118 pt18 pt00falsefalsefalse

När det kommer till schemaläggning och planering av arbetstid är det många branschföretagare som fortfarande sliter med papper, penna och miniräknare. Det konstaterar Sabina Nordström som har lett HRF och SHR:s gemensamma projekt ”Arbetstidsoptimering i praktiken för hotell- och restaurangbranschen”.
– Det som slog mig var att vi inte har kommit längre, att det inte är fler som tar hjälp av it och de tekniska verktyg som finns. Många företag arbetar fortfarande med manuella rutiner.

Under ett års tid har Sabina arbetat med att kartlägga branschens schemaläggningsarbete. Sammanlagt har 28 SHR-företag deltagit i undersökningen, och en upplevelse har de gemensant: de flesta upplever schemaarbetet som tidskrävande och krångligt.
– Det är en utmaning att få pusslet att gå ihop. Det kan hända saker på så många plan, gäster kan boka av och på och de anställda kan bli sjuka eller vilja vara lediga.

Företagen nämner en rad svårigheter, som att hålla reda på alla regler och avtal om arbetstid samt att förutspå personalbehovet. Det sista kan göra att man drar ut på schemaläggningen, vilket i sin tur gör det svårt för de anställda att planera sin vardag.
– För de anställda är det oerhört viktigt att få schemat i tid. De har förståelse för att verkligheten förändras och att schemat ibland måste ändras, men de efterlyser ofta mer kommunikation.

I dag finns ett antal programverktyg för till exempel schemaläggning och tidsrapportering. Många företag använder sig dock inte av sådana. En förklaring är att de upplevs som lite krångliga.
– Sedan finns en rädsla för att inte ha koll. Man vill ha den sista kontrollen och se att det blir rätt.

En annan slutsats är att trots att det finns bra tekniska verktyg för det mesta administrativa arbetet i hotell- och restaurangbranschen, så saknas det en gemensam plattform för dessa. En plattform där programmen kan samverka skulle kunna underlätta arbetet mycket, tror Sabina.
– Då kan man samla information och ge en helhetsbild av till exempel schemaläggning, tidsrapporter, lönearbete och ekonomi.

SHR och HRF planerar nu att fortsätta arbetet med att ta fram en branschanpassad plattform. Ett enklare verktyg för att stämma av scheman mot gällande arbetstidsregler har redan tagits fram, och kommer att finnas tillgängligt för både SHR-medlemmar och HRF-representanter inom kort.

Fakta: Projektet

”Arbetstidsoptimering i praktiken för hotell- och restaurangbranschen” är ett gemensamt projekt mellan HRF och Sveriges Hotell- och restaurangföretagare. Det har delvis finansierats med pengar från Vinnova.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här