Nyheter ARBETSMILJÖ

Så ska arbetsmiljön kontrolleras på ditt jobb

Hur firar du världsdagen för arbetsmiljö? Tips: kolla om din arbetsgivare uppfyller kraven! Det finns regler för hur arbetsgivare ska se till att du som jobbar har bra arbetsmiljö, både fysisk och psykisk.

Publicerad 28 april 2022 Kommentera
Så ska arbetsmiljön kontrolleras på ditt jobb
Den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är också arbetsgivarens ansvar. Foto: Istockphoto, Colourbox

I dag är det världsdagen för arbetsmiljö. Men vet du hur arbetsmiljöarbetet ska gå till på din arbetsplats? Om inte är du nog i gott sällskap. Här är några viktiga saker att känna till.

Alla arbetsgivare är skyldiga att jobba systematiskt med arbetsmiljön. Ofta tar det sig uttryck i en årlig skyddsrond och en handlingsplan om brister upptäcks.
Det ska finnas en arbetsmiljöpolicy på företaget, men den måste bara vara skriftlig där det finns minst tio anställda.

Men det räcker inte.
Många känner till risker i den fysiska arbetsmiljön, som hala golv, vassa knivar och heta bleck. Minst lika viktig är den sociala och organisatoriska arbetsmiljön.
Statistik från Afa visar att psykiska besvär är den vanligaste orsaken till långa sjukskrivningar bland unga män i LO-yrken och bland LO-kvinnor under 46 år.

Den psykosociala arbetsmiljön ska kontrolleras lika ofta som man gör en skyddsrond för den fysiska arbetsmiljön.

Det är särskilda regler för hur arbetsgivare ska arbeta med det psykosociala. De finns i Arbetsmiljöverkets föreskrift om social och organisatorisk arbetsmiljö.
– Den psykosociala arbetsmiljön ska kontrolleras lika ofta som man gör en skyddsrond för den fysiska arbetsmiljön och hanteras utifrån samma systematik, säger Susanne Bali, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Hon tipsar om att Prevent, en arbetsmiljöorganisation som ägs av fack och arbetsgivare, har webbutbildningar man kan gå för att lära sig mer.
– Det är ett viktigt komplement till det systematiska arbetsmiljöarbetet i de fysiska delarna.