»Nöjda gäster gör en glad och stolt«
Man kan säga att jag reser genom gästerna, säger Sabina Nykänen. Foto: David Bergström
Porträttet sabina nykänen

»Nöjda gäster gör en glad och stolt«

Ett liv med resor och lite glamour. Den drömmen fick Sabina Nykänen att utbilda sig till receptionist. Verkligheten var inte riktigt som hon föreställt sig, men minst lika bra.

Publicerad 27 januari 2017
Sabina Nykänen. Foto: David Bergström

När Sabina Nykänens familj var ute och reste, tittade de andra i familjen på sevärdheter. Men Sabina tittade på dem som arbetade med att ta hand om resenärerna. Så växte ett yrkesval fram.
– Jag tyckte att det verkade roligt och lite glammigt att jobba som flygvärdinna eller på hotell. Jag tänkte att man kunde jobba utomlands och resa mycket. När jag hörde att man kunde få göra praktik utomlands på utbildningen bestämde jag mig.

Nu har du jobbat som receptionist i fem år efter studenten. Var det som du hade tänkt dig?
– Ja, absolut. Jag tänkte nog att det var glammigare än vad det är i verkligheten, men jag trivs jättebra. Just nu jobbar jag 50 procent i reception och 50 procent på bokningen. Jag tycker att mixen är jättebra, för då kan det bli att man har hand om en grupp eller en bokning hela vägen från bokning till att de checkar ut från hotellet.

Vad är drivkraften för dig?
– Det är härligt varje gång man ser hur glad en gäst blir. Det kan vara något litet, att man hjälper dem att hitta en restaurang till exempel. Nöjda gäster gör en glad och stolt, det är det som driver mig.

Sabina Nykänen

Ålder: 24. Gör: Jobbar som receptionist och med bokning på Best Western Malmö Arena. Fritiden: Träffar kompisar, promenerar, tränar, kollar på film. »Jag trivs bra med att ta det lugnt hemma själv. Jag är ju bland folk hela dagarna på jobbet.«

Du fick fast jobb nästan direkt efter studenten. Hur lyckades du med det?
– Jag har haft tur för att det har funnits behov av mig. Man måste så klart vara duktig också. Det tycker jag att jag har varit. Men det finns många som jobbar hårt och inte får fast jobb ändå. De flesta av dem som jag pluggade med gör något annat nu eftersom de inte fick fasta jobb, utan bara extratimmar. I längden vill man ju ha en fast inkomst och kunna flytta hemifrån.

För ett par år sedan kom du tvåa i World­skills Europe, den internationella tävlingen för hotellreceptionister. Vad är det som gör dig till en bra hotell­receptionist?
– Jag är ganska lugn som person, jag tror att det hjälper mig. Jag är ödmjuk och snäll, jag gillar att hjälpa till. Man måste vara lyhörd och öppen, kunna möta många olika sorters människor, och man måste ha skinn på näsan. Man måste kunna otroligt många olika saker för att vara duktig.

Vad då står i reception? Du står verkligen inte bara där.

Är det ett underskattat yrke?
– Ja, det tycker jag. Som när folk säger att man »står i reception«. Vad då står i reception? Du står verkligen inte bara där. Även när du inte har gäster har du massor av saker att göra. Som gäst ser man långt ifrån allt vi gör. Det kanske är därför som det är få som drömmer om att jobba som hotellreceptionist. Det är nog inte så många som tänker: »Gud, vilket spännande jobb det verkar vara!«

Om medlemskapet i HRF

»Jag gick med nästan direkt när jag började jobba. Jag gick med för att jag vet att det kan vara lite rörigt i den här branschen, att man kanske inte alltid får det man har rätt till. Jag kände att det är bra att vara med i facket om man har frågor eller behöver backning. Även om det är bra där jag arbetar nu, så vet man aldrig var man hamnar i framtiden.«

Men det gjorde ju du?
– Ja, men det är nog för att jag alltid har älskat att resa. Jag ville verkligen röra mig i den världen på något sätt.

Blev det så mycket resande som du hade tänkt dig?
– Nja. Under utbildningen gjorde jag praktik på Malta i två månader. Det var väldigt kul och väldigt jobbigt, jag lärde mig mycket där. Men jag vill bo i Sverige. Och jag har blivit lite flygrädd. I jobbet träffar jag hela tiden folk som är på resa, man kan säga att jag reser genom dem.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här