Ur artikelarkivet Dina rättigheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

När din arbetsplats är på väg i konkurs

Plötsligt har företaget bara de pengar som finns i kassan för dagen. Konkurs kan ha många orsaker: Okunnighet, hård konkurrens eller ekonomisk brottslighet. Servitören Johan Persson vet vilka varningstecken en anställd ska hålla utkik efter. Hans arbetsplats gick i konkurs i april.

Publicerad 7 juni 2007

DE ANSTÄLLDA PÅ RESTAURANG Altona i Sölvesborg visste att deras arbetsgivare hade ekonomiska problem. Men inte förrän kronofogden stod i baren förstod de hur illa läget var.
– Vi visste att restaurangen hade skulder, men vi visste inte hur stora de var, säger Johan Persson som jobbade som servitör på Altona. När kronofogden kom hade Johan arbetat på Altona i drygt sex år. Restaurangen hade då bytt ägare ett par gånger, och efter det senaste bytet blev restaurangens ekonomi allt sämre.

DET VAR OKLART vem som egentligen ägde restaurangen, och de chefer som fanns på plats i restaurangens dagliga drift hade egentligen inget större infl ytande, tror Johan. Men trots de ekonomiska bekymren hade restaurangen öppet som vanligt, och personalen informerades aldrig offi ciellt om läget.
– Allt vi visste fi ck vi reda på utifrån. Till exempel började leverantörerna kräva kontant betalning på grund av obetalda räkningar, så vi förstod att skulderna var stora, säger Johan. Till slut började även de anställdas löner utebli. När Johan frågade fi ck han svaret att det inte fanns några pengar i bolaget. När det hade gått två veckor utan lön vände han sig till Hotell- och restaurangfacket. Där fi ck han hjälp att lämna in en lönefordran mot sin arbetsgivare.
– Då blev jag uppringd av en av killarna som var någon slags chef. Han sa att om jag skulle ta tillbaka min anmälan till facket så skulle jag också få lön som de andra. Han var rätt hotfull.

HOTELL- OCH RESTAURANGFACKET gav Johan rådet att stanna kvar på restaurangen. Johan gjorde så, men mådde inte bra. Stämningen var dålig. En efter en försvann de personer som Johan hade uppfattat som chefer från restaurangen.
– Det var både fysiskt och psykiskt jobbigt. Varje dag blev det tyngre och tyngre. Till slut fanns det bara en tillförordnad chef kvar på stället, och hon hade inga befogenheter alls. Månaderna gick och Johans ekonomi blev sämre och sämre. Till slut fi ck han ta ett banklån för att kunna betala räkningarna.
– Det var oerhört jobbigt. Och jag vågade inte sluta heller eftersom jag var så beroende av min lön. Det var svårt att göra ett bra jobb gentemot gästerna då.

NÄR KRONOFOGDEN väl kom var restaurangen redan satt i konkurs. Ägaren hade under en längre tid varken betalat hyra eller skatter. Dessutom hade restaurangens alkoholtillstånd dragits in på grund av de stora skulderna. Kronofogden tog med sig dagskassor, sprit och allt annat som kunde ha ett värde.
– På ett sätt var det en lättnad. För då visste vi att det skulle ta slut, säger Johan. Johan har nu fått ett nytt jobb och ägnar dagarna åt att sälja utomhusinredning. Genom facket och konkursförvaltaren har han fått ut det mesta av den lön som hans före detta arbetsgivare var skyldig honom.
– Det känns skönt, men det har varit jättejobbigt. Det fi nns inget annat sätt att uttrycka det.

JOHAN ÄR INTE ensam om sina upplevelser. I snitt går 33 hotell- och restaurangföretag i konkurs varje månad i Sverige, enligt kreditupplysningsföretaget UC. Lasse Månsson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket, har lång erfarenhet av att hantera restaurangkonkurser. Han har varit med om fl era konkurser där de anställda inte haft någon aning om att deras arbetsplats är på väg att stänga.
– På vissa ställen har personalen upptäckt att deras arbetsplats har stängt först när de kommer dit och ska börja jobba för dagen. Det är inte kul, säger han. Lasse Månsson tror att det fi nns fl era orsaker till att just hotell- och restaurangföretag så ofta går i konkurs.
– Till viss del handlar det om överetablering, men sedan är det många som inte är dugliga att driva företag. Det fi nns hela skalan från krögare som bara inte kan till de som är rena gangsters. Som anställd är det bäst att vara uppmärksam på hur det står till med ekonomin.
– Det kan gå fort från att ett ställe börjar få problem med ekonomin till att det får stänga, så det är viktigt att man vet vad som händer.

ETT AV DE FÖRSTA tecknen kan vara att arbetsgivaren börjar slarva med lönerna. Då måste man som anställd direkt ta kontakt med facket. Enligt den statliga lönegarantilagen har en anställd rätt att få ut innestående lön från ett företag som satts i konkurs, upp till ett visst belopp. Men det kräver att den anställde lämnat in sina lönekrav i tid.
– Om man väntar riskerar man att missa lönegarantin. Den gäller bara för lön som är intjänad tre månader före konkursansökan. Om vi ska ha någon chans att få ut de pengar som arbetsgivaren är skyldig så måste vi agera med en gång, säger Lasse Månsson. Han tror dock att många i hotell- och restaurangbranschen inte vet om att de kan få ut sina pengar trots att deras arbetsgivare gått i konkurs.
– Min uppfattning är tyvärr att många rycker på axlarna och går vidare till nästa jobb. Det är synd.

HOTELLREVYN har försökt nå restaurang Altonas före detta ägare för en kommentar, men utan resultat.

DET HÄR ÄR EN KONKURS

Både företag och privatpersoner kan gå i konkurs, men vanligast är att företag sätts i konkurs eftersom de har skulder de inte kan betala.

Företagaren kan begära att företaget ska gå i konkurs, eller så är det fodringsägarna, de som företaget är skyldiga pengar, som begär det.

Tingsrätten avgör om ett företag ska sättas i konkurs. Om det blir så, utser rätten en konkursförvaltare som tar hand om företagets tillgångar och fördelar dem bland fodringsägarna.

3 frågor och svar om konkurs

Blir de anställda automatiskt uppsagda vid en konkurs? Inte automatiskt, men konkursförvaltaren säger oftast upp personalen direkt när konkursen är ett faktum. Ibland kan konkursförvaltaren driva vidare företaget i väntan på en ny ägare. Då kan personalen få stanna kvar.

Har de anställda rätt att få ut innestående lön om företaget går i konkurs? Ja, den statliga lönegarantin ser till att anställda får ut lön som intjänats upp till tre månader före konkursen. Taket för lönegarantin är 161 200 kronor år 2007.

Vad gör jag om jag inte har fått min lön i tid och anar att företaget går dåligt? Vänd dig genast till facket. De kan hjälpa dig att skicka in en lönefordran. Om arbetsgivaren vägrar att betala ut lön kan facket sätta företaget i indrivningsblockad för att få ut din lön. Om ett företag inte betalar ut löner kan facket också begära det i konkurs.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här