De står för showen innan ridån går upp
Hovmästare Thomas Johansson koordinerar serveringspersonalens beställningar. Foto: Lars Lanhed
Arbetsplatsen
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De står för showen innan ridån går upp

420 varmrätter på 60 minuter! Servering och kök har huvudrollerna i första akten på Rondo. Först när den »riktiga« showen börjar hinner de ta sin paus, före pausen.

Publicerad 5 maj 2014

När showkrogen Rondo i Göteborg öppnar för kvällen står serveringspersonalen uppställd på rad för att ta emot gästerna och följa dem till borden. Nästan 500 nöjeslystna besökare möter 41 anställda i kök, servering, bar, garderob och disk – alla beredda att göra sitt bästa.
Rondo ligger i nöjesparken Liseberg, och var en gång i tiden ett danspalats. Numera lockar krogshower med folkkära artister som Tomas Ledin, After Dark och Jill Johnson.
I kväll ska det bli hårdrock och humor i showen »Rock of ages« – men först middag. En del gäster har bokat biljetter ett halvår i förväg.

Servitören Lars Spångberg är redo för kvällen.
– Gästerna ska ha en upplevelse, från det att de kliver in till dess att de lämnar Rondo när showen är slut. När gästerna kommer in kan du inte tänka på något tråkigt, då är det på med leendet, sen kör man, säger han.
Många i serveringspersonalen brukar komma in en timme före arbetstid, för att fika och prata.
– Jag älskar att vara i tid, att kunna ta det lugnt och hinna prata med arbetskamraterna, säger Lars Spångberg.
Servitrisen Annika Sollner, som även är förtroendevald för Hotell- och restaurangfacket, kommer också tidigt.
– Det är vår lilla familj, säger hon.

Både Lars och Annika har, liksom övrig fast anställd personal, års­arbetstid. De jobbar inne på Lisebergsparkens restauranger på somrarna då Rondo är stängt. När Rondo har öppet arbetar de torsdag till lördag, med två föreställningar på lördagarna.
– Om man trivs och har låg hyra så går det. Nackdelen är förstås att man är låst varje helg. Men jag har inget emot att jobba mer på sommaren då det är ljust i Sverige. Jag kunde ta sex veckors semester och åka till Australien i januari-februari, säger Annika Sollner.
De är fyra fast anställda i serveringspersonalen, övriga har olika tidsbegränsade anställningar.

När gästerna har förts till borden och valt drycker börjar några ­intensiva timmar. Nu gäller det. Liksom på en Nobelmiddag ska varm mat ut till många på kort tid.
Annika Sollner tycker att det är roligast att jobba när det är fullsatt. Hon uppskattar om gästerna kommer i tid.
– Annars får vi stressa dem lite, för när showen börjar ska vi inte vara ute på golvet.
Showmenyns förrätt, »Seafood Platter Rondo Style« bärs ut. Nu rycker även de som står i garderoben in och serverar.
Maten rullas upp från produktionsköket till satellit­köket som ligger precis bakom salongen.

Kockarna har förberett allt så långt det går, för att snabbt kunna lägga upp varmrätten. Allt måste vara på rätt plats. Det brynta köttet väntar i värmeskåpen. De flesta ska ha showmenyn, med hängmörad ryggbiff eller överbakad torsk.
Serveringspersonalen köar för att få sina tallrikar. På väg in och ut genom svängdörrarna går de så fort som man kan göra utan att börja springa. Ute på golvet rör de sig vant i trånga gångar.

Rondo har de senaste åren satsat mycket på arbetsmiljö. Restaurangen lyfts fram som ett gott exempel i en informationskampanj från Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan.
Thomas Sjöstrand, vice vd på Liseberg, berättar att de fick frågan om att vara med eftersom en forskningsstudie visat att Liseberg har låga sjuktal. Förra året var det 4,55 procent, betydligt lägre än riksgenomsnittet. På kampanjens hemsida foretagshalsokollen.se syns Rondo i en film om delaktighet.
– Jag har aldrig varit någonstans där det har funnits så mycket samverkan mellan företag och fack. Och det är bra att det finns lokala före­trädare, som verkligen kan verksamheten, säger Thomas Sjöstrand.
Liseberg har en tydlig struktur för systematiskt arbetsmiljöarbete. Det görs riskanalyser och medarbetarenkäter. Arbetsmiljökommittén sammanträder tre gånger per år. Varje fredag hålls »Fackliga timmen«, då ledningen och alla fackrepresentanter träffas.

Bartendern Kenny Basth, huvudskyddsombud och förtroendevald, har varit på ett sådant möte samma eftermiddag. I kväll står han i spritkassan, den bar där personalen hämtar all dryck som inte är vatten. Det blir en intensitet som är trevlig, säger han.
Kenny Basth berättar att det har skett flera konkreta förbättringar av arbetsmiljön på Rondo.
– Korttidsfrånvaron plockas upp tidigt. All kökspersonal får halkfria skor. Köket är lite trångt, så vi har öppnat en ny dörr så att man inte ska behöva gå samma väg. Även säsongare kan få arbetsmiljöutbildning. Få andra arbetsplatser som jag har varit på har haft ett sådant tänk, säger Kenny Basth.

Delaktigheten visar sig också i köket, där menyerna tas fram genom brainstorming. Med fasta menyer är det en utmaning att hålla uppe kvaliteten i flera månader, säger köksmästaren Johannes Forssén.
– Om man ska jobba med samma rätter tre, fyra månader i sträck blir det roligare om personalen har fått vara med och bolla idéer. I slutänden bestämmer jag, men det har även hänt att jag har fått backa på idéer.
Köket har fler fast anställda än nöjesparken i övrigt. Det gör det lättare att jobba med delaktighet än om det ständigt kommer nya, tycker Johannes Forssén.
Vid åtta börjar personalen ta upp beställningar på dryck till pausen.
Servitörerna hämtar desserter i det lilla kallkökets lucka. Pernilla Andersson lägger upp tryfflar, ostar och hallonpannacotta med lakritsflakes.
– Rondo är en kul miljö. Jag jobbar minst en gång i veckan, men söker mer jobb, säger hon.

Strax efter åtta har de flesta gäster fått in kaffe och dessert. Prick halv nio släcks salongen ner och showen börjar. Publiken applåderar redan till introt. Några har tagit på sig hårdrocksperuk.
Personalen drar sig tillbaka till köket för att andas ut, äta och spela backgammon. Bartendern Joakim Swanström tävlar i backgammon och har lärt fler att spela.
Musiken från scenen hörs, men volymen är inget arbetsmiljöproblem.
Det finns öronproppar, för såväl personal som gäster, säger Lars Spångberg.
– Vi har ju valt att jobba på en showkrog. Showlivet är en del av mig. Jag skojar alltid med alla. En del gäster frågar: »Ska du på scen sedan?« Då svarar jag att det finns alltid förband.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
97
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här