Arbetsplatsen
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De satsar på fyrbenta gäster

Människans bästa vän håller på att bli branschens nya bästis. Mysigt, tycker de anställda vi träffat på Hotell Reisen, Medeltidshotellet och kafé Primafila. Men reglerna för djur på jobbet är ganska stränga.

Publicerad 12 mars 2009

I samband med en stor hundmässa väcktes idén om ett särskilt hundkoncept på First-hotellen Reisen och Amaranten i Stockholm. Nu är hundgäster inte bara tillåtna, utan välkomna.
– Det började med att vi fick flera förfrågningar om vi tillät hundar här på hotellet. Då tänkte vi att vi inte bara borde tillåta dem, utan även göra något extra för dem, säger Cecilia Lögdberg som är marknadschef på First hotel Reisen och Amaranten i Stockholm.

Tanken med hundpaketet »It's not just a dog« är att hundarna ska känna sig minst lika välkomna som sina ägare, förklarar Cecilia. Och visst får Hotellrevyns redaktionshund Frasse en hälsning värdig vilken tvåbent gäst som helst.
– Hej, lilla vän. Vad fin du är! Välkommen hit, hälsar receptionisten Caroline Ivansson på huk.
– Jag älskar hundar men jag har ingen egen, tyvärr.
Fler ur personalen kommer för att hälsa. Lyckligtvis är ingen av de anställda för tillfället allergisk mot pälsdjur, säger Cecilia.
– Men sådant kan ju ändras, och då får man ju anpassa så att han eller hon inte behöver träffa hundarna.

Konceptet lanserades i juli
förra året. Och även om det inte precis har varit någon rusning, så tycker både Caroline och Cecilia att de har märkt ett ökande intresse för att ta med sig vovven på semester.
– Det är många som ringer och frågar. De blir ofta positivt överraskade när man berättar om vårt paket, säger Caroline.
– Jag tycker att det har blivit lite mer som i ­Hollywood, där hundarna behandlas som människor. Fast här i Sverige är det så klart mer lagom, säger Cecilia och öppnar dörren till ett av hundrummen.
Frasse noterar genast överraskningarna som väntar på golvet: coola svarta matskålar och en goodiebag fylld med leksaker, godis och snygga bajspåsar.
Och överst – ett välkomstkuvert till vovven och dess sällskap.
– När gästerna ringer och bokar hundrum brukar vi fråga vad hunden heter så att vi kan skriva hundens namn på kuvertet, säger Cecilia.

I dag heter den fiktiva vovven Fido. Det spelar ingen roll för Frasse, som har huggit in på ett härligt pipben. Inuti kuvertet finns allt en turistande hund behöver veta om Stockholm. Var du köper de bästa hundkläderna, var du får den bästa trimningen och vart du ska gå om du blir sjuk.
– Och vi i receptionen visar gärna de bästa grönområdena för att promenera eller jogga med hunden, säger Caroline som gett sig in i en dragkamp med Frasse om pipbenet.
  Han verkar helt klart nöjd med konceptet. Den enda nackdelen är kanske priset: 980 kronor som tillkommer utöver rumspriset känns lite dyrt.
– Det är framför allt den extra städningen som kostar. Sedan kostar det ju faktiskt pengar att lämna hunden på pensionat också om man skulle välja det i stället för en lyxig hotellövernattning, säger Cecilia.


Hotell Reisen

Ligger: I gamla stan, Stockholm.
Typ av ställe: Lyxhotell i kedjan First hotels.
Hundvänligheter: Konceptet »It–s not just a dog« går att köpa till när man bokar rum. Matskålar, godis, bajspåsar och promenad­kartor är några saker som ingår.
Typiska hundgästen: Små hundar, till exempel chihuahuor, med ägare som inte vill avstå bekvämlighet för att de har hunden med sig.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här