Nyheter arbetsmiljö

Personalbrist ger tuff arbetsmiljö

Branschen skriker efter personal i takt med att gästerna börjar återvända. För de anställda innebär personalbristen stress och tungt arbete, varnar skyddsombud.

Publicerad 11 augusti 2021 Kommentera
Personalbrist ger tuff arbetsmiljö
Personalbrist och ökande gästantal skapar en stressig arbetsmiljö för branschens anställda.
Mathias Berntsen. Foto: Johan Eklund

Sommartider och lättade restriktioner har gjort att gästerna börjat återvända i stort antal till landets hotell och restauranger. Samtidigt vittnar många arbetsgivare om svårigheter att få tag i rutinerad personal. Konsekvensen blir en tuff arbetsmiljö för den personal som faktiskt finns på plats. Det säger flera regionala skyddsombud och fackligt förtroendevalda som Hotellrevyn har pratat med.
– Vi får mycket samtal till oss från medlemmar om att det är för låg bemanning och för hög arbetsbelastning. Många mår dåligt, säger Mathias Berntsen, skyddsombud och ordförande för HRF Karlstad.

Problemet är att det inte finns personal att anställa, samtidigt som arbetsgivarna inte har råd att dra ner på verksamheten eller hålla stängt, säger han.
– Det blir ett moment 22, och det är de anställda som blir lidande.

Camilla Lindström. Foto: Privat

Camilla Lindström, förtroendevald hotellmedarbetare på Selma spa i Sunne, har arbetat på flera ställen under pandemin. Hon håller med om att situationen är ansträngd för de branschanställda.
– Det blir tungt och stressigt för oss som arbetar. Arbetsgivarna hittar inte personal att anställa, och man kanske inte heller vågar anställa eftersom det fortfarande är osäkert vad som händer med smittan.

Hon berättar att många gäster inte heller har förståelse för personalens arbetssituation.
– Det är som att de nästan förväntar sig mer nu. Man tror inte att det ska vara så mycket gäster som det är.

Camilla Lindström förstår arbetsgivarnas dilemma, men säger att en lösning skulle kunna vara att begränsa antalet gäster just nu.
– De vill så klart tjäna pengar, men man kanske får anpassa sig till hur många anställda man har för tillfället.