Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Olivias DO-anmälan gav resultat

Olivia Olausson tröttnade på tafs och grova skämt och anmälde sin arbetsgivare till DO. Anmälan blev en väckarklocka för hamburgerkedjan Max, som förbättrat sitt arbete för att motverka diskriminering.

Publicerad 9 juni 2015
Olivias DO-anmälan 
gav resultat
Olivia Olausson har i dag ett annat jobb. Hon ångrar inte sin anmälan. Foto: Pernille Tofte
inlinebild
DO tycker att det var bra gjort av Olivia att anmäla. Foto: Pernille Tofte

För en tid sedan avslutade Diskri­minerings­ombudsmannen, DO, ett ärende som handlade om Max hamburgerrestauranger. Anmälaren Olivia Olausson beskrev sexuella trakasserier och bristande rutiner för att utreda och åtgärda sådana händelser.
En kollega hade vid två tillfällen tafsat på henne.
– Han grabbade tag i min rumpa och när jag sa att det inte var okej svarade han att »det här är bara början«.  
Några månader tidigare hade Olivia fått höra grova skämt om sitt utseende och om att bli utsatt för gruppvåldtäkt.
Det mesta av det som Olivia skrev ner i sin anmälan hände på helger, då chefen inte var på plats.
– Folk passade på, och det blev aldrig några konsekvenser.  

Max har flera olika chefsnivåer och när Olivia berättade om vad som hänt varierade reaktionerna från cheferna. En talade om nolltolerans mot sexuella trakasserier, andra var mer svävande. Olivia uppfattade underförstådda hot om att bli av med timmar, bland annat när chefen frågade henne varför hon fortsatte att söka pass.
Olivia trivdes i övrigt mycket bra på Max.
– Det var vi mot ruschen. Det fanns teamkänsla och vi hade kul även när det var stressigt. Jobbar man åtta dagar i sträck blir kollegorna som ens familj.

Anledningen till att hon tog steget och anmälde sin arbetsgivare var att det kändes som att hon blev misstrodd.  
– Jag kände att det var dags att göra något. Men det blev en utsatt position. Jag sågs som bråkmakare och de som kopplades samman med mig kom också i farozonen. Jag blev min anmälan och möttes av en vägg av tystnad.
Olivia ångrar inte sin anmälan.
– Nej. Det hade gått så långt. Jag var rädd för att gå till jobbet och började till sist undvika killarna. Men jag hade aldrig tagit mig igenom det här om jag inte hade haft stöd av min familj och min mamma som är utbildad genuspedagog.
Hon förstod att DO skulle lägga ner hennes ärende.
– De hade inte tillräckligt att gå på om det skulle tas till rättegång. Några av händelserna låg också för långt tillbaka i tiden.

DO tyckte att det var bra gjort av Olivia att anmäla, eftersom anmälan lett till att Max-kedjan sett över sitt arbete för att motverka diskriminering. »Företaget har vidtagit åtgärder som har förutsättning att leda till förändring«, konstaterade DO.
Olivia Olausson är avvaktande positiv till Max nya arbete mot diskriminering och trakasserier.
– Det är förstås bra att de ser problemen och gör något åt dem. Frågan är bara hur mycket förändring det kommer att bli i praktiken.  Problemet är omsättningen på personal. Det skulle behövas en fortbildning som pågår hela tiden.
I dag arbetar Olivia Olausson på Starbucks. Hon har gått med i HRF. Först tvekade hon att berätta om sin DO-anmälan på jobbet.
– Men jag ville att min chef skulle veta varför jag var borta när det var förhandlingar och möten. Det gick bra att berätta. Och jag har fått hejarop från min fackklubb.

Olivias råd till andra utsatta

  • –Börja med att prata med din chef och/eller ditt fackförbund. (Olivia var inte medlem i facket när händelserna inträffade, därför fick hon kontakta DO på egen hand.)
  • –Hjälper inte det? Gör en anmälan till DO. På www.do.se finns all information du behöver.
  • –Se till att du har stöd. Om inte kollegorna kan ge dig det, behöver du få det från familj och vänner. Olivia tycker också att hon fick bra stöd av DO.
  • Anmäl i tid! Ärenden om sexuella trakasserier preskriberas efter fyra månader. Den som är medlem i facket kan få förlängd tidsfrist.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter KOMpetens

Arbetslösa kan få studera med ersättning

Arbetsförmedlingen ska kunna anvisa arbetslösa att söka till studier. Det har regeringen beslutat.

Publicerad 28 september 2020 Kommentera
Arbetslösa kan få studera med ersättning
Utbildning kommer att vara nyckeln när Sverige startar om efter coronapandemin. Det menar regeringen, som nu satsar på att få fler till skolbänken. Foto: Colourbox

Den som saknar gymnasieexamen har betydligt svårare att få jobb än den som har gymnasieutbildning. När arbetslösheten nu stiger vill därför regeringen satsa på att fler kompletterar sina studier.

– Det behövs mer arbetsmarknad i utbildningspolitiken och mer utbildning i arbetsmarknadspolitiken, sade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark vid en pressträff på måndagen.

Regeringen har beslutat att den som behöver gymnasiekompetens för att öka chansen till jobb ska kunna studera med aktivitetsersättning. Förutsättningen är att arbetsförmedlingen gör en individuell prövning som fastställer behovet.

Dessutom ska fler arbetssökande inom jobb- och utvecklingsgarantin få möjlighet att plugga på yrkeshögskola eller folkhögskola med bibehållen ersättning.

Hej Gäst CLARA HENRY

”Skulle vilja ha makten över frukosten”

Clara Henry är programledare, bloggare och aktuell med tv-serien »Du Clarar mer än du tror« som har premiär på SVT den 1 oktober. Men om hon fick välja ett branschyrke att jobba i så skulle det vara som boss över frukostbuffén.

Publicerad 27 september 2020 Kommentera
”Skulle vilja ha makten över frukosten”
Clara Henry. Foto: Morgan Norman

Hur är du som gäst på hotell eller restaurang?
– Jag blir lyrisk om rummet eller frukostbuffén har något utöver det vanliga. Nu senast bodde jag på Calmar Stadshotell och blev jätteglad av att de hade fyra hantlar hängande på väggen. Otippat och roligt!

Vilket hotell- eller restaurangyrke skulle du helst vilja ha?
– Jag skulle vilja ha makten över frukostbuffén. Om jag fick bestämma över en frukostbuffé hade den varit episk.

Vad är det pinsammaste du gjort på hotell eller restaurang?
– När jag var i Örnsköldsvik med Melodifestivalen 2014 spelade vi Monopol en kväll. En kastade spelsedlarna över hela rummet. Jag filmade och lade ut på min Youtubekanal. Sedan fick jag en lång kommentar från tjejen som städat.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här