Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

»Obekväm arbetstid är lika påfrestande för alla yrken«

En hotellanställd får 15 kronor extra i timmen om han jobbar en söndag. Jobbade han på en bensinstation skulle ob-ersättningen vara mer än det tredubbla. På ett bageri nästan sex gånger så mycket. Orättvist, tycker HRF:s medlemmar och kräver högre ob.

Publicerad 8 januari 2004

»Medlemmarna tycker att höjd ob-ersättning är den viktigaste avtalsfrågan.« Det skriver HRF-avdelningen i Sörmland till avtalsrådet. Bättre ersättning för den obekväma arbetstiden förs fram i 69 tabell över ob-ersättningarolika motioner till avtalsrådet. De flesta har avdelningarna ställt sig bakom.
Många hänvisar till andra fackförbund.
»Oavsett vilken yrkesgrupp vi tillhör så är det lika påfrestande att arbeta obekväm tid,« skriver Stockholmsavdelningen.
Andra hänvisar till vad det kostar på att avstå från familjelivet. Så här skriver fackklubben på Sandgrund i Karlstad:
»Ob-ersättningen är skamligt låg. Den måste höjas för att man ska tycka det är värt att gå in och jobba obekväma arbetstider. Då ska man tjäna lite extra. Jämför med vad man får ut av att vara hemma med familjen en lördagskväll.«

Deltagarna i en facklig kurs i Örebro uttrycker saken så här:
»Vi tar hand om andra när de är lediga. Vi får stå ut med fylla, uppkäftighet och hot. För att vi ska känna uppskattning för vårat jobb och för att avstå ifrån vänner och familj så vill vi ha betalt.«
De vill ha högre ersättning och vill att den obekväma tiden räknas från klockan 18.00 på fredagen till klockan 06.00 på måndagen.

Många vill ändra gränserna för vilken tid som anses obekväm. I dag får HRF-arna ob-ersättning från klockan 20 på kvällen vardagar och från klockan 16 på lördagen.
»Hela lördagen är obekväm,« skriver nio avdelningar med den stora Stockholmsavdelningen i spetsen.
»Dubbelt ob på lördagen, 47 kronor som Transport,« är kravet från Trollhättan.

Ytterligare några avdelningar vill ha ob-ersättning från klockan 12 på lördagen.
Några vill också ha ob-ersättning tidigare på fredagskvällen. Ett annat förslag handlar om tidigare gräns för ersättningen alla dagar, Räkna från 18 eller 19 i stället för från klockan 20, skriver de.

Örebroavdelningen tycker att tidiga morgnar kan vara lika obekväma som sena kvällar. Ob-tiden bör räknas från klockan 19 på kvällen till klockan 7 på morgonen, anser de. (I dag är det obekvämt fram till 06.)

Flera avdelningar vill ha en särskild, högre ersättning vid storhelger. Det finns i de flesta andra avtal på arbetsmarknaden.
För HRF har detta hittills varit svårt att få igenom, bland annat för att HRF:s avtal har systemet med röda dagar. De extra ledighetsdagarna uppfattats ibland som en ersättning för den obekväma tiden. Men dessa dagar handlar om att arbetstiden över året ska bli rätt och likvärdig med andra avtalsområden.

Sju avdelningar anser att nattreceptionister ska ha natt-ob, och inte bara kortare arbetstid.
– Den förkortade arbetstiden kompenserar bara delvis hur obekvämt det är. Personalen känner sig undervärderad jämfört med andra, skriver till exempel Stockholmsavdelningen.

Fotnot
Uppgifter om ob-ersättningar är hämtade från respektive fackförbund.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här