Vad avgör om en turist äter på restaurang eller tar med sig mat till hotellrummet? Frågan ställs i ett av de nya forskningsprojekt som HRF och Visita stödjer.
Om företag inom besöksnäringen ska kunna komma med nya idéer behöver de förstå hur besökarna väljer. Forskare vid Umeå universitet har fått 1,4 miljoner för att undersöka detta i projektet ”Äta ute – en studie av besökares aktiviteter relaterat till mat och måltider”.
Pengarna kommer från Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, BFUF, som drivs av Hotell- och restaurangfacket och Visita.
BFUF ger lika mycket pengar även till två andra forskningsprojekt med inriktning på innovationer. Internationella handelshögskolan i Jönköping ska jämföra innovationer i besöksnäringen och andra branscher. Luleå tekniska universitet ska i projektet ”Platsinnovationer i Swedish Lapland” studera hur man kan utgå från en plats unika karaktär för att utveckla en destination, samt utveckla nya verktyg för varor och tjänster inom besöksnäringen.
Jämfört med andra branscher satsas det lite pengar på forskning kring besöksnäringen, visar en tidigare rapport från BFUF. Ella Niia, ordförande i BFUF, menar att det säger något om synen på branschen.
– Besöksnäringen ses som mindre kvalificerad, ”där behövs väl ingen forskning”. Men vi har fått in många ansökningar som visar att det finns ett stort intresse för att forska om branschen.
Forskningen kan ha stor betydelse för branschens anställda, menar Ella Niia.
– Genom att man utvecklar nya idéer kan det skapas fler jobb. Våra medlemmar kan också behöva nya kompetenser.
Stina Algotson, vd för BFUF, lyfter fram vikten av att branschens företag drivs med utgångspunkt från det man genom forskningen vet fungerar.
– De som verkar i branschen har ofta en bra känsla för vad som fungerar eller inte, och många idéer kommer från dem som arbetar på golvet. Men genom forskningen kan man ta ett steg framåt, och behöver inte börja från början varje gång.
BFUF har delat ut pengar till 11 forskningsprojekt sedan 2012. Tanken är att forskningen ska få en praktisk betydelse för branschen, säger Ella Niia.
– Den ska lyfta branschen och föra den framåt, och gå att använda i praktiken.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.