Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nordisk konferens om sextrakasserier

Unga kvinnor med otrygg anställning och låg lön är de som oftast utsätts för sexuella trakasserier. Och situationen i hotell- och restaurangbranschen är densamma i alla nordiska länder, det stod klart när fackförbunden träffades på Island.

Publicerad 16 juni 2015
inlinebild
Pim van Dorpel. Foto: Ann Patmalnieks

– Bilden i våra länder är nästan identisk, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket. Sexuella trakasserier är vanligare i vår bransch än i andra branscher och hör ihop med otrygga villkor.
Konferensen i Reykjavik om sexuella trakasserier var den första i sitt slag. Ett hundratal deltagare från de fackförbund i Norden som organiserar medlemmar från hotell- och restaurangbranschen träffades under två dagar i juni. Där redovisades undersökningar som visade att sexuella trakasserier är ett stort i problem i hela Norden.
– Det här är en fråga vi ska hålla liv i och arbeta aktivt med. Vi planerar att göra en gemensam studie och även ställa krav på EU-kommissionen att genomföra en europeisk undersökning.
I Sverige är det arbetsgivarnas ansvar, enligt lag, att utreda och åtgärda sexuella trakasserier. Den som utsätts ska först gå till sin chef. Om det är chefen som är problemet, måste hen gå vidare till chefens chef. Och fungerar inte det måste facket hjälpa till.
– Vi har varit alldeles för dåliga att informera om den här frågan, säger Pim van Dorpel. Vi måste ge stöd och visa hur man ska agera.

Med på konferensen fanns även en representant från arbetsgivarnas organisation, Visita. HRF har tillsammans med Visita utarbetat en webbutbildning i de här frågorna.
– Vi har gott hopp om ett mer kraftfullt samarbete med Visita, säger Pim van Dorpel. Men om det inte omedelbart blir en förbättring, kommer vi kräva att åtgärder mot sexuella trakasserier regleras i kollektivavtalen.

Malin Bastholm, organisatör på Hotell- och restaurangfacket, var också med på Island.
 – Det talas hela tiden om att vi saknar folk och att så många lämnar branschen. Ja, men titta på de här siffrorna då, höj lönerna och ge fasta, trygga anställningar. Vi måste sätta press på arbetsgivarna.

De nordiska fackförbundens undersökningar 

  • I Danmark tillfrågades 1650 medlemmar. Av de 500 som svarade, främst servitriser, receptionister och hotellstädare, hade 24 procent utsatts för sexuella trakasserier under det senaste året. Bland servitriser var siffran 37 procent.
  • Facket på Island, SGS, gjorde en undersökning som visade att 50 procent av kvinnorna i service- och turistbranschen utsatts för sexuella trakasserier, och 26 procent av männen. Anställda under 25 var särskilt utsatta, och kvinnor utsattes oftare än män för sexuella trakasserier från en chef eller överordnad.
  • I Finland kom fackförbundet PAM fram till att 38 procent av medlemmarna inom turistnäringen utsatts för sexuella trakasserier av kunder, 45 procent av kvinnorna och 16 procent av männen. Särskilt utsatta var de med otrygga anställningsvillkor.
  • I Norge undersöktes villkoren för anställda i barer och restauranger. Omkring 800 svarade på frågor om sexuella trakasserier, och 20 procent av kvinnorna hade utsatts under det senaste året. Fem procent av dem hade varit borta från arbetet på grund av sexuella trakasserier.
  • I Sverige visar LO:s Jämställdhetsbarometer att 11 procent av de anställda inom hotell- och restaurangbranschen utsatts för sexuella trakasserier av gäster. Det är dessutom vanligare att anställda utsätts av chefer och arbetskamrater, jämfört med andra branscher.
    Studien visar också att tidsbegränsat anställda löper större risk att kränkas sexuellt på arbetet än fast anställda.

    Undersökningarna är gjorda 2015, utom Norges som är från 2014.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här