Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nordisk konferens om sextrakasserier

Unga kvinnor med otrygg anställning och låg lön är de som oftast utsätts för sexuella trakasserier. Och situationen i hotell- och restaurangbranschen är densamma i alla nordiska länder, det stod klart när fackförbunden träffades på Island.

Publicerad 16 juni 2015
inlinebild
Pim van Dorpel. Foto: Ann Patmalnieks

– Bilden i våra länder är nästan identisk, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket. Sexuella trakasserier är vanligare i vår bransch än i andra branscher och hör ihop med otrygga villkor.
Konferensen i Reykjavik om sexuella trakasserier var den första i sitt slag. Ett hundratal deltagare från de fackförbund i Norden som organiserar medlemmar från hotell- och restaurangbranschen träffades under två dagar i juni. Där redovisades undersökningar som visade att sexuella trakasserier är ett stort i problem i hela Norden.
– Det här är en fråga vi ska hålla liv i och arbeta aktivt med. Vi planerar att göra en gemensam studie och även ställa krav på EU-kommissionen att genomföra en europeisk undersökning.
I Sverige är det arbetsgivarnas ansvar, enligt lag, att utreda och åtgärda sexuella trakasserier. Den som utsätts ska först gå till sin chef. Om det är chefen som är problemet, måste hen gå vidare till chefens chef. Och fungerar inte det måste facket hjälpa till.
– Vi har varit alldeles för dåliga att informera om den här frågan, säger Pim van Dorpel. Vi måste ge stöd och visa hur man ska agera.

Med på konferensen fanns även en representant från arbetsgivarnas organisation, Visita. HRF har tillsammans med Visita utarbetat en webbutbildning i de här frågorna.
– Vi har gott hopp om ett mer kraftfullt samarbete med Visita, säger Pim van Dorpel. Men om det inte omedelbart blir en förbättring, kommer vi kräva att åtgärder mot sexuella trakasserier regleras i kollektivavtalen.

Malin Bastholm, organisatör på Hotell- och restaurangfacket, var också med på Island.
 – Det talas hela tiden om att vi saknar folk och att så många lämnar branschen. Ja, men titta på de här siffrorna då, höj lönerna och ge fasta, trygga anställningar. Vi måste sätta press på arbetsgivarna.

De nordiska fackförbundens undersökningar 

  • I Danmark tillfrågades 1650 medlemmar. Av de 500 som svarade, främst servitriser, receptionister och hotellstädare, hade 24 procent utsatts för sexuella trakasserier under det senaste året. Bland servitriser var siffran 37 procent.
  • Facket på Island, SGS, gjorde en undersökning som visade att 50 procent av kvinnorna i service- och turistbranschen utsatts för sexuella trakasserier, och 26 procent av männen. Anställda under 25 var särskilt utsatta, och kvinnor utsattes oftare än män för sexuella trakasserier från en chef eller överordnad.
  • I Finland kom fackförbundet PAM fram till att 38 procent av medlemmarna inom turistnäringen utsatts för sexuella trakasserier av kunder, 45 procent av kvinnorna och 16 procent av männen. Särskilt utsatta var de med otrygga anställningsvillkor.
  • I Norge undersöktes villkoren för anställda i barer och restauranger. Omkring 800 svarade på frågor om sexuella trakasserier, och 20 procent av kvinnorna hade utsatts under det senaste året. Fem procent av dem hade varit borta från arbetet på grund av sexuella trakasserier.
  • I Sverige visar LO:s Jämställdhetsbarometer att 11 procent av de anställda inom hotell- och restaurangbranschen utsatts för sexuella trakasserier av gäster. Det är dessutom vanligare att anställda utsätts av chefer och arbetskamrater, jämfört med andra branscher.
    Studien visar också att tidsbegränsat anställda löper större risk att kränkas sexuellt på arbetet än fast anställda.

    Undersökningarna är gjorda 2015, utom Norges som är från 2014.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här