Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Krog stäms för förskottsbetalning

Diskrimineringsombudsmannen, DO, förbereder en stämning mot en restaurang i Katrineholm. Krogen ska ha krävt förskottsbetalning av ett romskt sällskap, en regel som inte gällde andra gäster.

Publicerad 17 december 2014

Stämningen gäller två romska kvinnor, som tillsammans med två barn, besökt restaurangen i Katrineholm. I samband med att de beställde mat ska servitrisen, enligt DO, ha krävt förskottsbetalning. Samma regel gällde dock inte för andra gäster, vilket kvinnorna uppmärksammade. Servitrisen ska då ha sagt att ”restaurangen tidigare haft problem med kvinnornas landsmän”.

DO anser att kvinnorna utsatts för etnisk diskriminering.
– Vi vet att det förekommer en utbredd diskriminering av romer. Genom bland annat rättsliga prövningar vill vi öka kunskapen om diskrimineringen och vilka mekanismer som styr romers bristande tillgång till lika rättigheter och möjligheter i Sverige, säger Ulrika Holfelt på DO, som håller i ärendet.

Restaurangägaren förnekar att det var diskriminering. 

DO stämmer även hotell Sheraton i Stockholm för diskriminering av en romsk kvinna i samband med en konferens om just diskriminering av romer. Enligt stämningen ifrågasatte personalen hennes rätt att äta frukost på hotellet, och hänvisade henne i stället till att dricka kaffe hotellets lobby. 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här