Nyheter

Kock överklagar dom för allergichock

En köksmästare i Eksjö dömdes i december för vållande till kroppsskada, efter att en gäst fått en allergichock. Nu överklagar köksmästaren domen.

Publicerad 6 februari 2016
Kock överklagar dom för allergichock
Kladdkakan innehöll ägg och höll på att kosta en 18-åring livet. Foto: Matt Deturck/Flicker

Det var när avgångsklasserna hade studentbal på Stadshotellet i Eksjö i våras som efterrätten bestod av kladdkaka. Gästerna hade fått lämna information om eventuella allergier i förväg och köket hade planerat maten utifrån det. En av gästerna, en 18-årig kille, var allergisk mot ägg. Tanken var att han skulle få fruktsallad till efterrätt i stället för kladdkaka. Trots det serverades han kakan och drabbades av en mycket kraftig allergisk reaktion, svimmade och fick föras till sjukhus med ambulans. Där fick han stanna till dagen därpå. Om han inte hade fått vård så snabbt kunde tillståndet ha varit livshotande.

Exakt hur det har gått till när kladdkakan serverades råder det delvis olika uppgifter om. Men en servitris minns att hon har varit i köket två gånger, för att fråga om hon verkligen kunde ge kakan till den som var allergisk mot ägg. Båda gångerna fick hon svaret att det inte var någon fara. Vid åtminstone det ena tillfället är hon säker på att det var köksmästaren hon frågade.

Köksmästaren själv har inte något minne av att han skulle ha fått frågan och tror att han i så fall skulle ha kommit ihåg det. Eksjö tingsrätt bedömde att han som köksmästare ändå är principiellt ansvarig för all mat som lämnar köket. Därför har han även ett straffrättsligt ansvar och kan dömas för det som hände. Att arbetsmiljön var stressig kan enligt domen inte anses som någon förmildrande omständighet i skuldfrågan, eftersom ”stress inte torde vara en ovanlig faktor i ett restaurangkök”.

Så säger lagen

I brottsbalken står att »den som av oaktsamhet orsakar annan person sådan kroppsskada eller sjukdom som inte är ringa, döms för vållande till kroppsskada eller sjukdom«.
Straffet blir böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt blir det fängelse i högst fyra år.

Att en person döms för att ha orsakat en allergisk chock hos en gäst är unikt. Men att en anställd ställs till svars för något hen har gjort i tjänsten är inte helt ovanligt.

När det gäller storleken på straffet har dock tingsrätten tagit hänsyn till arbetssituationen. Det blev 30 dagsböter för vållande till kroppsskada, vilket är ett förhållandevis lågt straff. Tingsrätten motiverar det med att det var stressigt den där kvällen, bland annat på grund av underbemanning. Köksmästaren ska också betala 2 000 kronor i skadestånd till gästen som drabbades av allergichocken.

Men nu överklagar köksmästaren domen till Göta hovrätt. Köksmästarens advokat Uno Karlsson tror att det finns goda chanser att hovrätten kommer att ta upp fallet.
– Ja, min bedömning är att vi får prövningstillstånd. Det finns inga motsvarande avgöranden eller rättspraxis i liknande ärenden.  Men Göta hovrätt är hårt belastad så det kan dröja innan vi får besked, säger han.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här