När det gäller brott är det alltid den enskilde personen som är ansvarig och kan åtalas, oavsett om det skett i tjänsten eller inte. Det förklarar Ellinor Gudmundsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättskydd.
– Olika yrken är olika utsatta. Men en busschaufför är ju ansvarig om han eller hon kör på någon, det kan till exempel bli vållande till annans död, säger Ellinor Gudmundsson på LO-TCO Rättsskydd.
I restaurangbranschen händer det att anställda blir åtalade och dömda för att ha serverat alkohol till personer som är för fulla, så kallad överservering. Det är ett brott mot alkohollagen och straffet kan bli böter eller till och med fängelse.
Christer Eriksson, ombudsman på Hotell- och restaurangfackets avdelning Väst, känner inte till något fall som ens liknar det med kladdkakan. Han har jobbat i restaurangbranschen sedan 1990-talet.
– Jag har ju hört historier om kockar som råkat blanda i nötter där det funnits nötallergiker bland gästerna. Men det har aldrig blivit några rättsliga följder. Det är en intressant frågeställning, för det är ju alltid någon som är ansvarig.
Att en person döms för ett brott som hen begått i tjänsten behöver dock inte betyda att det får följder för anställningen. Det är domstolen som dömer och arbetsgivaren får inte »straffa« genom att exempelvis avskeda personen. Men det finns lägen där det kan bli aktuellt.
– Om man gör sig skyldig till brott riktat mot arbetsgivaren, till exempel stöld eller misshandel på arbetsplatsen, då är det i princip foten ut. Sådant behöver man inte acceptera i en anställningsrelation, säger Ellinor Gudmundsson på LO-TCO Rättsskydd.