Nyheter förbundet

HRF vänder medlemstrend

Hotell- och restaurangfackets satsning på rekrytering verkar ha lönat sig. Årets sista tre månader växte förbundet och har nu 30 607 medlemmar.

Publicerad 12 januari 2017
HRF vänder medlemstrend
Agneta Åkerberg Guilotte ringer upp medlemmar som är på väg att lämna facket. Foto: Anna Hjorth

Efter en svajig inledning på 2016, då HRF bland annat bytte sätt att redovisa medlemsantalet, har antalet medlemmar ökat. Från oktober till december växte förbundet med 429 personer. Det är en mycket positiv trend, tycker HRF:s ordförande Malin Ackholt.
– Vi har haft ett bra flow i organisationen och medlemsrekryteringen de senaste månaderna. Det här är också ett resultat av ett väldigt idogt arbete under lång tid, säger hon.

Trots den uppåtgående trenden nådde man inte upp till målet för året, som var satt till 31 027 – samma medlemsantal som redovisades i januari 2016. En förklaring till det är att HRF har rensat i medlemsregistret. Man har till exempel tagit bort personer som inte betalat medlemsavgiften på tre månader. Där fanns en eftersläpning tidigare, vilket gjorde att det såg ut som att förbundet hade fler medlemmar än man egentligen hade.
– Det känns skönt att vi har koll på våra medlemmar nu och att vi har system som är tillförlitliga. Vi känner oss trygga med de siffror som vi har nu, säger Malin Ackholt.

Under hösten kraftsamlade organisationen för att rekrytera nya medlemmar. Nästan alla avdelningar har också ökat sedan oktober.
– Några har kommit lite längre än andra, men nu jobbar man organiserat med rekrytering överallt.

HRF har också arbetat med att fånga upp nya medlemmar som ännu inte har betalat sin första medlemsavgift. Där vet man att det är stor risk att de inte fullföljer medlemskapet. På förbundskontoret är Agneta Åkerberg-Guilotte och Per Lagerborg projektanställda för att ringa upp medlemmar, som kanske är på väg att lämna förbundet.
– De flesta blir glada när vi ringer. De kanske har flyttat, bytt jobb eller glömt att de har fått fakturan. Vi kan hjälpa till att reda ut hur det ligger till och berättar om medlemskapets värde, till exempel hur viktigt det är med kollektivavtal. En del väljer att vara kvar i stället för att gå ur, berättar Agneta Åkerberg-Guilotte.

Till målet på 60 000 medlemmar år 2024 är det fortfarande långt. För att klara det måste HRF öka i snabbare takt än hittills. Det är också viktigt att växa för att få en stabilare ekonomi och budget.
– Det är en stor utmaning att ha den målsättning vi har. Men det här resultatet ger medvind till organisationen, och det behövs eftersom det krävs en stor insats även fortsättningsvis, säger Malin Ackholt.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här