Hotellgäster lämnade ett blodigt rum efter sig på ett hotell i Gävle. Skyddsombudet krävde professionell sanering, men det blev ändå städpersonalen som fick ta hand om röran. Nu har skyddsombudet vänt sig till Arbetsmiljöverket.
Städpersonalen på ett hotell i Gävle kom för att städa som vanligt efter gäster som checkat ut. Då fick de en otrevlig överraskning. Det var blod på väggar och golv, förmodligen efter användning av kanyler i drogsammanhang.
Rummet stängdes ner, och hotellets skyddsombud krävde att en saneringsfirma skulle tas in. Men så blev det inte, berättar Jessica Larsson, kassör för HRF:s avdelning Mitt och regionalt skyddsombud.
– Det kom fram senare att man i stället låtit husfrun avgöra, vilket ledde till att de vanliga städarna fick städa rummet.
Hotellets skyddsombud krävde då att ledningen skulle ta fram rutiner för hur liknande situationer ska hanteras i framtiden, för att personal inte ska riskera att utsättas för smitta.
När detta inte skedde vände han sig till Arbetsmiljöverket, med assistans av Jessica Larsson.
– Vi har försökt attackera själva problematiken. Det måste till exempel finnas rutiner för hur man ska hantera och riskbedöma situationer där det finns kroppsvätskor i rummen, säger Jessica Larsson.
Arbetsmiljöverket inspekterade hotellet tidigare i veckan, men har ännu inte kommit med en rapport.