Nyheter arbetsmiljö

Hotellstädare fick städa blodigt rum

Hotellgäster lämnade ett blodigt rum efter sig på ett hotell i Gävle. Skyddsombudet krävde professionell sanering, men det blev ändå städpersonalen som fick ta hand om röran. Nu har skyddsombudet vänt sig till Arbetsmiljöverket.

Publicerad 12 oktober 2023
Hotellstädare fick städa blodigt rum
Skyddsombudet vill se rutiner för hantering och riskbedömning av situationer där gäster lämnat kroppsvätskor i rummet. Foto: Mostphotos, Istockphoto

Städpersonalen på ett hotell i Gävle kom för att städa som vanligt efter gäster som checkat ut. Då fick de en otrevlig överraskning. Det var blod på väggar och golv, förmodligen efter användning av kanyler i drogsammanhang.

Rummet stängdes ner, och hotellets skyddsombud krävde att en saneringsfirma skulle tas in. Men så blev det inte, berättar Jessica Larsson, kassör för HRF:s avdelning Mitt och regionalt skyddsombud.

Jessica Larsson.
Foto: Linda Svensson

– Det kom fram senare att man i stället låtit husfrun avgöra, vilket ledde till att de vanliga städarna fick städa rummet.

Hotellets skyddsombud krävde då att ledningen skulle ta fram rutiner för hur liknande situationer ska hanteras i framtiden, för att personal inte ska riskera att utsättas för smitta.

När detta inte skedde vände han sig till Arbetsmiljöverket, med assistans av Jessica Larsson.

– Vi har försökt attackera själva problematiken. Det måste till exempel finnas rutiner för hur man ska hantera och riskbedöma situationer där det finns kroppsvätskor i rummen, säger Jessica Larsson.

Arbetsmiljöverket inspekterade hotellet tidigare i veckan, men har ännu inte kommit med en rapport. 

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här