Nyheter sextrakasserier

Hotellägare stäms för sextrakasserier

En hotellägare i Örnsköldsvik utsatte en receptionist för sexuella trakasserier och ofredanden så att hon kände sig tvingad att säga upp sig. Nu tar Hotell- och restaurangfacket fallet till Arbetsdomstolen.

Publicerad 7 februari 2018
Hotellägare stäms för sextrakasserier
Receptionisten kände att hon inte kunde jobba kvar på hotellet efter att ägaren utsatt henne för sexuella trakasserier. Obs! Bilden är från ett annat sammanhang. Foto: Colourbox

Trakasserierna började 2016 när hotellet i Örnsköldsvik fick en ny ägare. Den nya ägaren utsatte dagligen receptionisten och hennes två kollegor för grov kvinnoförnedrande jargong och sexskämt. Flera i personalen slutade på grund av trakasserierna.

Receptionisten är medlem i Hotell- och restaurangfacket och vände sig i höstas till ombudsmannen Anette Olsson i avdelning Mitt för att få hjälp.
– Hon hade jobbat ensam på hotellet en lördagskväll. Då hade ägaren kommit dit. Han var berusad och kladdade på henne, tog henne på rumpan och ville att hon skulle sitta i hans knä. Han hade också gjort rörelser framför skrevet och sagt att det fanns olika sätt att få löneförhöjning, berättar Anette Olsson.

Anette Olsson
Anette Olsson, HRF. Foto: Pernilla Wahlman

Receptionisten hade blivit rädd och ringt både till en kollega, en vän och till sin pappa som åkte till hotellet för att stötta sin dotter. Hon hade då bestämt sig för att inte jobba kvar. Ägaren kom tillbaka senare på kvällen. Då talade hon om för honom att hans agerande inte var okej. Han försökte då återigen ge henne en kram, men hon stötte bort honom. Dagen efter sade hon upp sig, eftersom hon kände ett så starkt obehag och var rädd för ägaren.
– Efter det vågade vår medlem inte vara kvar. Hon blev sjukskriven under uppsägningstiden för hon mådde så dåligt, säger Anette Olsson.

Sedan blev det förhandling med hotellägaren och Visita, först på lokal och sedan på central nivå. Eftersom det inte gick att komma överens har HRF nu vänt sig till LO-TCO Rättsskydd som har stämt arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Det handlar dels om brott mot diskrimineringslagen, eftersom den förbjuder sexuella trakasserier, och dels om krav på skadestånd för framprovocerad uppsägning. Sammanlagt krävs arbetsgivaren på ungefär 340 000 kronor.
– Det arbetsgivaren har utsatt receptionisten för ska inte förekomma på någon arbetsplats. Metoorörelsen har ju visat att det ändå förekommer i alla branscher. På en liten arbetsplats kan man vara särskilt utsatt, eftersom det kanske inte finns någon annan att vända sig till, säger förbundsjuristen Josephine Trinder på LO-TCO Rättsskydd, som driver ärendet åt HRF.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Nyheter hotellstäd

Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsater”

Scandics hållbarhetschef Vanessa Butani skriver i mejl att hon förstår personalens oro men att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Vanessa Butani. Foto: Scandic Hotels

Vanessa Butani, hållbarhetschef för Scandic, vill inte bli intervjuad men svarar på frågor över mejl. Hon skriver att hotellen fått tydliga instruktioner om att samverka med de lokala fackrepresentanterna i införandet av de nya städrutinerna.
– Anvisningarna har också angett att innan förändringar i arbetsorganisationen, arbetstider, bemanningsbehov beslutas vid hotellet ska detta förhandlas enligt mbl, skriver hon.

Varje hotell ska nu göra en riskanalys av de nya rutinerna tillsammans med skyddsombud, skriver Vanessa Butani. Men hon svarar inte på frågan om de enskilda hotellen har möjlighet att avstå från de nya rutinerna om analysen skulle komma fram till att de innebar risker för de anställda.

Vanessa Butani skriver att Scandic förstår personalens oro för framtiden, men att det är för tidigt att dra några generella slutsater.
– Vi förstår självklart att man kan vara orolig innan man vet hur det kommer att bli. Det man ska ha med sig är att det är relativt få övernattningar som påverkas, majoriteten av våra gäster stannar bara en natt och vi vet ännu inte hur många av våra gäster som väljer att få sitt rum städat.
Dessutom, skriver hon, kommer kedjan att öka sin kapacitet på många orter.
– Så vi kommer snarare att behöva fler medarbetare på flera av våra hotell framöver.

För tillfället är det bara Scandics svenska hotell som har slutat med städ av stanna-rum. Hur det faller ut avgör om det ska införas även i andra länder, skriver Vanessa Butani.
– Just nu är det här ett initiativ i vår svenska verksamhet och vi kommer att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om övriga marknader.

Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här