Nyheter sextrakasserier

Hotellägare stäms för sextrakasserier

En hotellägare i Örnsköldsvik utsatte en receptionist för sexuella trakasserier och ofredanden så att hon kände sig tvingad att säga upp sig. Nu tar Hotell- och restaurangfacket fallet till Arbetsdomstolen.

Publicerad 7 februari 2018
Hotellägare stäms för sextrakasserier
Receptionisten kände att hon inte kunde jobba kvar på hotellet efter att ägaren utsatt henne för sexuella trakasserier. Obs! Bilden är från ett annat sammanhang. Foto: Colourbox

Trakasserierna började 2016 när hotellet i Örnsköldsvik fick en ny ägare. Den nya ägaren utsatte dagligen receptionisten och hennes två kollegor för grov kvinnoförnedrande jargong och sexskämt. Flera i personalen slutade på grund av trakasserierna.

Receptionisten är medlem i Hotell- och restaurangfacket och vände sig i höstas till ombudsmannen Anette Olsson i avdelning Mitt för att få hjälp.
– Hon hade jobbat ensam på hotellet en lördagskväll. Då hade ägaren kommit dit. Han var berusad och kladdade på henne, tog henne på rumpan och ville att hon skulle sitta i hans knä. Han hade också gjort rörelser framför skrevet och sagt att det fanns olika sätt att få löneförhöjning, berättar Anette Olsson.

Anette Olsson
Anette Olsson, HRF. Foto: Pernilla Wahlman

Receptionisten hade blivit rädd och ringt både till en kollega, en vän och till sin pappa som åkte till hotellet för att stötta sin dotter. Hon hade då bestämt sig för att inte jobba kvar. Ägaren kom tillbaka senare på kvällen. Då talade hon om för honom att hans agerande inte var okej. Han försökte då återigen ge henne en kram, men hon stötte bort honom. Dagen efter sade hon upp sig, eftersom hon kände ett så starkt obehag och var rädd för ägaren.
– Efter det vågade vår medlem inte vara kvar. Hon blev sjukskriven under uppsägningstiden för hon mådde så dåligt, säger Anette Olsson.

Sedan blev det förhandling med hotellägaren och Visita, först på lokal och sedan på central nivå. Eftersom det inte gick att komma överens har HRF nu vänt sig till LO-TCO Rättsskydd som har stämt arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Det handlar dels om brott mot diskrimineringslagen, eftersom den förbjuder sexuella trakasserier, och dels om krav på skadestånd för framprovocerad uppsägning. Sammanlagt krävs arbetsgivaren på ungefär 340 000 kronor.
– Det arbetsgivaren har utsatt receptionisten för ska inte förekomma på någon arbetsplats. Metoorörelsen har ju visat att det ändå förekommer i alla branscher. På en liten arbetsplats kan man vara särskilt utsatt, eftersom det kanske inte finns någon annan att vända sig till, säger förbundsjuristen Josephine Trinder på LO-TCO Rättsskydd, som driver ärendet åt HRF.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här