Nyheter organisering

De testar nytt recept på klubb

När de restauranganställda på Ikea i Borlänge bildade klubb var stödet från Hotell- och restaurangfacket avgörande. Nu sprids metoden för att bilda klubbar över landet.

Publicerad 27 mars 2018
De testar nytt recept på klubb
Klubbordförande Jenny Bergsten Ljunglöf och vice ordförande Linda Westling. Foto: Henrik Hansson

Linda Westling och Jenny Bergsten Ljunglöf har arbetat i köket på Ikea Borlänge ända sedan varuhuset öppnade 2013. Ikea uppmuntrade dem att starta fackklubb. Stödet från den lokala fackavdelningen, HRF Mitt, fick dem att bli aktiva på allvar.

När Linda Westling var nyvald ordförande gick hon och Jenny Bergsten Ljunglöf en utbildning för nya klubbstyrelser, ledd av ombudsmannen Anette Olsson.
– Klubbstyrelseutbildningen gav en trygghet. Man kommer inte ihåg allt, men har en grund för att fråga vidare. Jag har varit med i facket hela mitt yrkesliv, men det var inte förrän efter utbildningen som jag förstod hur viktigt det är, säger Jenny Bergsten Ljunglöf.

Tre tips från Ikea-klubben

  1. Var inte rädd att be om hjälp.
  2. Det är inte så krångligt som man kan tro.
  3. Det är mycket roligare än man tror!

Klubbstyrelsen fick stöd även efter kursen.
– Vi har kunnat mejla eller ringa om stort som smått. Anette och avdelningen finns där i bakgrunden.
Metoden för att få fler nya och aktiva klubbar ska nu spridas inom HRF. Anette Olsson håller i projektet som startade i januari 2018.
– Vi ska jobba strategiskt. Vad har vi för arbetsplatser där det finns potential att få förtroendevalda och bilda klubbar?

Möjligheten att påverka är mycket större när det finns klubbar eller fackliga ombud på arbetsplatserna, säger Anette Olsson.
– De känner till hur det fungerar och vilka behov som finns just där. Avdelningens representanter har inte möjlighet att driva frågor ­löpande och känner inte till arbetsplatsen på samma sätt.

Så fort man får ett fackligt uppdrag får man förväntningar på sig. Anette Olsson

Klubbprojektet riktar sig till större arbetsplatser, hotell, restauranger, bingohallar och fjällanläggningar.
Arbetsplatser i avdelning Syd blir först ut att få besök. De som väljer att bilda klubb erbjuds ganska snart en utbildning för nyvalda klubbstyrelser, ungefär motsvarande den som HRF:arna på Ikea Borlänge gick.
– Så fort man får ett fackligt uppdrag får man förväntningar på sig. Då är det bra att veta hur man jobbar i en klubb, säger Anette Olsson.

Rätt till facksnack på arbetstid

  • För HRF avdelning Syd är målet att starta minst åtta nya klubbar. Tillhör du Syd och vill bilda klubb på jobbet? Hör av dig till avdelningen så kan HRF komma på besök. Ring 040-600 44 30 eller mejla avd.05@hrf.net.
  • Ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och LO ger medlemmar i facket rätt till fem timmars facklig information under betald arbetstid.

I år är utbildningen totalt fyra dagar, fördelade på två tillfällen. Ämnen som tas upp är bland annat arbetsrätt, förhandling och hur man möter medlemmar.
När klubbarna i avdelning Mitt blev fler ökade också antalet medlemmar, något som är ett viktigt syfte med projektet. På ett år bildades sju nya klubbar i området och medlemsantalet ökade med 31 procent, berättar Anette Olsson.

Även på Ikea Borlänge har det blivit fler medlemmar.
– Från början var vi bara tre HRF:are, nu är vi betydligt fler. En del har slutat hos oss, men då sprids kunskaperna om det fackliga arbetet vidare till andra arbetsplatser, säger Jenny Bergsten Ljunglöf.
Hon har fått ut mycket för egen del av att sitta i klubbstyrelsen.
– Det är roligare än man tror att få vara personen som folk kommer och frågar saker. Dessutom får man ju vara med och peta lite i verksamheten.

Nyheter UTBILDNING

Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta

Hotell- och restaurangbranschen är först ut när anställda i Sverige ska få lära sig att minska energiförbrukningen.

Publicerad 21 september 2018 Kommentera
Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta
Energimyndigheten drar igång en webbutbildning för anställda i hotell- och restaurangbranschen. Foto: Istockphoto

Ett av Energimyndighetens uppdrag är att förmedla kunskap om hur företag kan minska sin energianvändning. I ett nytt projekt samarbetar man med arbetsgivarorganisationer för att skapa medvetenhet i tio branscher. Först ut att erbjudas en webbkurs är de som jobbar på hotell och restauranger.

– Det går åt mycket energi i de här verksamheterna. Vi har sett att det finns god potential att effektivisera och jobba för mindre klimatpåverkan, säger Erika Brokvist, projektledare på Energimyndigheten.

Hon menar att hotell- och restaurangbranschen har stora möjligheter att spara energi på bland annat belysning, ventilation, utrustning och rutiner i arbetet.
Tanken är att anställda, när de får möjlighet, ska gå webbkursen som tar 30-40 minuter.

– Här är det viktigt att arbetsgivaren signalerar att man vill att de anställda ska gå, och ger möjlighet till det. I längden lönar det sig för företagen, eftersom man också sparar pengar. Det är verkligen en win-win för företag och klimat.

Webbkursen lanseras på måndag, den 24 september.

Nyheter Avtal

Brutet avtal förbryllar facket

Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet med LO och PTK om hur försäkringsinformationen ska finansieras. En del av en översyn, säger Svenskt Näringsliv. Märkligt, säger LO.

Publicerad 19 september 2018 Kommentera
Brutet avtal förbryllar facket
Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet om informationsmedel med LO och PTK. Foto: Mostphotos
Peter Jeppsson
Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv

Sedan 1978 har LO, PTK och Svenskt Näringsliv varit överens om hur informationen kring de kollektivavtalade försäkringarna ska bekostas. Men nu är verksamhetens framtid oviss. I somras sade Svenskt Näringsliv upp avtalet, och begärde förhandling. Anledningen är att man vill göra en översyn, säger Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv.
– Det kanske går att göra mer effektivt, mot bakgrund av ny informationsteknik. Det kan också finnas en överlappning i vad parterna gör och vad försäkringsbolagen gör.

I år använder LO-förbunden inom privat sektor nästan 150 miljoner kronor i informationsmedel. Pengarna går framför allt till att utbilda försäkringsinformatörer. Hotell- och restaurangfackets del av summan är runt en miljon kronor. Per Persson, avtalssekreterare på HRF, ser Svenskt Näringslivs agerande som en krigsförklaring.
– Jag har svårt att se det som något annat. Vill man bara effektivisera saker hade man kunnat föra en konstruktiv dialog, säger han.

Renée Andersson, utredare på LO.

Renée Andersson är utredare inom försäkringsfrågor på LO. Hon tycker att uppsägningen är lite märklig.
– I våra övriga avtalsförhandlingar brukar det ju gå till så att man skickar en förhandlingsframställan. Sedan, om man inte lyckas komma överens, då kan man överväga att säga upp avtalet. Det är det normala förfarandet.
Hon tycker också att det är konstigt att Svenskt Näringsliv inte tagit upp frågan tidigare.
– Om man har något som man tycker är problematiskt brukar man ofta lyfta det med sin motpart i andra sammanhang.

Enligt Peter Jeppsson beror uppsägningen på att man bedömer att det är bättre att börja om från början med en grundlig genomgång. Han tillbakavisar att det skulle röra sig om någon form av krigsförklaring.
– Nej, verkligen inte. Vi har gemensamma intressen av att det här funkar på ett bra sätt. Att alla, både anställda och arbetsgivare, vet vad som gäller. Det är jätteviktigt.

Fakta: Avtalet om informationsmedel

Avtalet tecknades 1978 mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det handlar om att tillsammans finansiera arbetet med information om de gemensamma
pensions- och försäkringsavtalen.

LO har inte ännu svarat på Svenskt Näringslivs förhandlingsframställan. Skulle parterna inte komma överens om ett nytt avtal faller informationsansvaret på försäkringsbolagen, säger Renée Andersson.
Det skulle innebära stora svårigheter eftersom Afa Försäkring, som sköter de flesta av de kollektivavtalade försäkringarna, inte vet vilka försäkringstagarna är. De får informationen först när en anmälan är gjord.
– Det är ju anledningen till den här överenskommelsen från början. Det är klart att man blir fundersam över hur Svenskt Näringsliv har tänkt sig att lösa det här gemensamma problemet, säger hon.

Nyheter TÄVLING

Hon blev årets kvinnliga sommelier

Hanna Eriksson tog hem förstaplatsen och hennes kollega, debutanten Sofia Johansson, hamnade på andra plats när årets kvinnliga sommelier utsågs i går.

Publicerad 18 september 2018 Kommentera
Hon blev årets kvinnliga sommelier
Hanna Eriksson, flankerad av Sofia Johansson och Victoria Andersson, vann Lily Bollinger Award.

Grattis!
Tack! Det känns jätteroligt, jag är verkligen glad.

Berätta om tävlingen.
Den pågick i två dagar. Första dagen var det teoriprov plus vinprovning, och i går hade vi sista momentet på scen framför folk. Då var det bland annat vinprovning där vi skulle bestämma ålder på vin i rätt ordning. Både jag och min kollega satte alla viner. Sedan fick vi se bilder på olika saker som har med vin att göra, som druvor och maträtter och skulle skriva på en whiteboard vad vi såg. Till sist fick vi hälla upp en flaska champagne i tolv glas så jämnt som möjligt.
– Det var jätteroligt, men svårt. Men det är en tävling så det ska vara utmanande.

Hanna Eriksson.

Du och Sofia sade innan att ni ville ta hem segern till Umeå. Så blev det!
Ja, det är verkligen superkul att vi kom etta och tvåa. Det gynnar både oss och Köksbaren.

Får ni löneförhöjning nu?
Det vet man aldrig. Jag är nöjd med min arbetsplats så det är inte avgörande för mig.

Men man kanske kommer att rycka i dig från andra håll nu?
Jag trivs så bra i Umeå, och jag har hus, katt och man, så jag är svårövertalad.

Är du nöjd nu eller finns det mer du vill uppnå?
Jag vill verkligen mer! Man blir aldrig klar. Jag skulle vilja utbilda mig mer inom sommelieryrket. Och så vore kul med SM, men först ska jag landa och njuta av det här.

Hur har ni firat?
Våra ägare Peter och Jakob tog med sig ett helt gäng från restaurangen som var här och hejade på oss, så vi var ute och åt i går och i dag har firandet fortsatt.

Du låter hes – är det på grund av firandet?
Haha … nej. Jag fick en förkylning i natt med ont i halsen. Jag är bara glad att den inte kom tidigare.

Fråga om jobbet.
141
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här