Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hårdare psykisk arbetsmiljö i branschen

Den fysiska arbetsmiljön i branschen blir långsamt bättre. Sämre är det med den psykiska. Stress, ofrihet, trakasserier och mobbning får många branschanställda att må dåligt, och många vågar inte säga ifrån.

Publicerad 14 augusti 2012

Tungt, monotont och med påfrestande arbetsställningar. Så ser vardagen ut för många av hotell- och restaurangbranschens anställda. Det visar Arbetsmiljöverkets undersökning av hur svenska anställda hade det på jobbet förra året.

Klart är att smärta fortfarande är en del av många branschanställdas vardag. Varannan tillfrågad har regelbundet ont i axlar, armar, nacke eller rygg. Lika stor andel har ont i höfter, ben, knän eller fötter. Lika vanligt är det att branschanställda känner sig uttröttade i kroppen efter jobbet. Det gäller framför allt restaurangpersonal och hotellstädare.

Trots de höga siffrorna är detta faktiskt en liten förbättring av den fysiska arbetsmiljön jämfört med tidigare år. I stället verkar andra problem har blossat upp. Förra året tyckte så många som 45 procent av de tillfrågade hotell- och restaurangarna att arbetet var psykiskt påfrestade. Det är en ökning jämfört med förra gången undersökningen gjordes. Hälften kände regelbundet olust inför att gå till jobbet, och lika många kände sig trötta och håglösa minst en dag i veckan på grund av arbetet.

En faktor verkar vara den psykiska arbetsmiljön. Ungefär var tredje branschanställd säger att de inte får stöd och uppmuntran från chefer, och 16 procent tycker inte att de inte heller kan få det av arbetskompisarna. Mer än var tionde säger att de har utsatts för mobbning av kollegor eller chefer det senaste året och hela 16 procent att de sextrakasserats på jobbet. Fyra av tio säger sig ha hamnat i konflikt på jobbet det senaste året med andra än chefer eller kollegor, och 13 procent har utsatts för våld eller hot om våld.  

Att prata om problemen är heller inte lätt. Var fjärde branschanställd tycker att det är alltid eller för det mesta är svårt att framföra kritiska synpunkter på arbetsförhållandena. Samtidigt är tillgång till företagshälsovård en sällsynt lyx för många av hotell- och restaurangarna. Ungefär var fjärde säger att de har tillgång till vård genom jobbet. Det kan jämföras med 64 procent bland landets samtliga anställda.

 Fakta: Stressigt och ofritt i hotell- och restaurangbranschen

  • 60 procent kan nästan aldrig påverka när arbetet ska utföras.
  • 36 procent kan nästan aldrig påverka hur jobbet ska göras.
  • 27 procent tycker att inflytandet är för litet.   
  • 60 procent har gått till jobbet trots att de varit sjuka.
  • 49 procent måste regelbundet hoppa över lunchen eller jobba över för att hinna med arbetet.

Källa: Arbetsmiljöverket rapport Arbetsmiljön 2011.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här