Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hårdare psykisk arbetsmiljö i branschen

Den fysiska arbetsmiljön i branschen blir långsamt bättre. Sämre är det med den psykiska. Stress, ofrihet, trakasserier och mobbning får många branschanställda att må dåligt, och många vågar inte säga ifrån.

Publicerad 14 augusti 2012

Tungt, monotont och med påfrestande arbetsställningar. Så ser vardagen ut för många av hotell- och restaurangbranschens anställda. Det visar Arbetsmiljöverkets undersökning av hur svenska anställda hade det på jobbet förra året.

Klart är att smärta fortfarande är en del av många branschanställdas vardag. Varannan tillfrågad har regelbundet ont i axlar, armar, nacke eller rygg. Lika stor andel har ont i höfter, ben, knän eller fötter. Lika vanligt är det att branschanställda känner sig uttröttade i kroppen efter jobbet. Det gäller framför allt restaurangpersonal och hotellstädare.

Trots de höga siffrorna är detta faktiskt en liten förbättring av den fysiska arbetsmiljön jämfört med tidigare år. I stället verkar andra problem har blossat upp. Förra året tyckte så många som 45 procent av de tillfrågade hotell- och restaurangarna att arbetet var psykiskt påfrestade. Det är en ökning jämfört med förra gången undersökningen gjordes. Hälften kände regelbundet olust inför att gå till jobbet, och lika många kände sig trötta och håglösa minst en dag i veckan på grund av arbetet.

En faktor verkar vara den psykiska arbetsmiljön. Ungefär var tredje branschanställd säger att de inte får stöd och uppmuntran från chefer, och 16 procent tycker inte att de inte heller kan få det av arbetskompisarna. Mer än var tionde säger att de har utsatts för mobbning av kollegor eller chefer det senaste året och hela 16 procent att de sextrakasserats på jobbet. Fyra av tio säger sig ha hamnat i konflikt på jobbet det senaste året med andra än chefer eller kollegor, och 13 procent har utsatts för våld eller hot om våld.  

Att prata om problemen är heller inte lätt. Var fjärde branschanställd tycker att det är alltid eller för det mesta är svårt att framföra kritiska synpunkter på arbetsförhållandena. Samtidigt är tillgång till företagshälsovård en sällsynt lyx för många av hotell- och restaurangarna. Ungefär var fjärde säger att de har tillgång till vård genom jobbet. Det kan jämföras med 64 procent bland landets samtliga anställda.

 Fakta: Stressigt och ofritt i hotell- och restaurangbranschen

  • 60 procent kan nästan aldrig påverka när arbetet ska utföras.
  • 36 procent kan nästan aldrig påverka hur jobbet ska göras.
  • 27 procent tycker att inflytandet är för litet.   
  • 60 procent har gått till jobbet trots att de varit sjuka.
  • 49 procent måste regelbundet hoppa över lunchen eller jobba över för att hinna med arbetet.

Källa: Arbetsmiljöverket rapport Arbetsmiljön 2011.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här