Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hårdare psykisk arbetsmiljö i branschen

Den fysiska arbetsmiljön i branschen blir långsamt bättre. Sämre är det med den psykiska. Stress, ofrihet, trakasserier och mobbning får många branschanställda att må dåligt, och många vågar inte säga ifrån.

Publicerad 14 augusti 2012

Tungt, monotont och med påfrestande arbetsställningar. Så ser vardagen ut för många av hotell- och restaurangbranschens anställda. Det visar Arbetsmiljöverkets undersökning av hur svenska anställda hade det på jobbet förra året.

Klart är att smärta fortfarande är en del av många branschanställdas vardag. Varannan tillfrågad har regelbundet ont i axlar, armar, nacke eller rygg. Lika stor andel har ont i höfter, ben, knän eller fötter. Lika vanligt är det att branschanställda känner sig uttröttade i kroppen efter jobbet. Det gäller framför allt restaurangpersonal och hotellstädare.

Trots de höga siffrorna är detta faktiskt en liten förbättring av den fysiska arbetsmiljön jämfört med tidigare år. I stället verkar andra problem har blossat upp. Förra året tyckte så många som 45 procent av de tillfrågade hotell- och restaurangarna att arbetet var psykiskt påfrestade. Det är en ökning jämfört med förra gången undersökningen gjordes. Hälften kände regelbundet olust inför att gå till jobbet, och lika många kände sig trötta och håglösa minst en dag i veckan på grund av arbetet.

En faktor verkar vara den psykiska arbetsmiljön. Ungefär var tredje branschanställd säger att de inte får stöd och uppmuntran från chefer, och 16 procent tycker inte att de inte heller kan få det av arbetskompisarna. Mer än var tionde säger att de har utsatts för mobbning av kollegor eller chefer det senaste året och hela 16 procent att de sextrakasserats på jobbet. Fyra av tio säger sig ha hamnat i konflikt på jobbet det senaste året med andra än chefer eller kollegor, och 13 procent har utsatts för våld eller hot om våld.  

Att prata om problemen är heller inte lätt. Var fjärde branschanställd tycker att det är alltid eller för det mesta är svårt att framföra kritiska synpunkter på arbetsförhållandena. Samtidigt är tillgång till företagshälsovård en sällsynt lyx för många av hotell- och restaurangarna. Ungefär var fjärde säger att de har tillgång till vård genom jobbet. Det kan jämföras med 64 procent bland landets samtliga anställda.

 Fakta: Stressigt och ofritt i hotell- och restaurangbranschen

  • 60 procent kan nästan aldrig påverka när arbetet ska utföras.
  • 36 procent kan nästan aldrig påverka hur jobbet ska göras.
  • 27 procent tycker att inflytandet är för litet.   
  • 60 procent har gått till jobbet trots att de varit sjuka.
  • 49 procent måste regelbundet hoppa över lunchen eller jobba över för att hinna med arbetet.

Källa: Arbetsmiljöverket rapport Arbetsmiljön 2011.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.