Den norska hotell- och restaurangbranschen ska få tolv statligt anställda skyddsombud.
Arbeidstilsynet, Norges motsvarighet till Arbetsmiljöverket, börjar nu bygga upp en enhet inriktad på arbetsmiljön för städare och hotell- och restauranganställda.
Skyddsombuden är utplacerade på Arbeidstilsynets kontor i Oslo och fyra andra större städer, men tanken är att de ska arbeta över hela landet. Skyddsombuden är tänkta att bevaka de anställdas rättigheter på företag där lokala skyddsombud saknas. De får samma rättigheter som sina förtroendevalda motsvarigheter och kan göra allt från inspektioner till skyddsstopp.
Gruppen, som heter »Verneombudsordningen for hotell, restaurant og renhold« finansieras genom avgifter från branschens företag. En liknande inspektion för byggnadsbranschen bildades redan för 30 år sedan.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.