I dag hålls Helsingborgs första Work Walk, då hotell och restauranger i staden låter elever och jobbsökande testa branschyrken. Emma Frank Landgren, näringslivsutvecklare, förklarar varför.
– Det handlar om att öka intresset för att jobba i besöksnäringen. Målet är dels att öka kompetensförsörjningen, dels ge en bättre bild av branschens yrken.
Vad händer under Work Walk?
– Vi har ungefär 300 anmälda, uppdelade i 23 grupper, som kommer att gå runt till minst tre arbetsplatser. Där kommer de få testa på hur det är att jobba med olika saker i besöksnäringen, som att vispa maräng, skala potatis och bädda sängar. Vi vill visa på bredden av yrken.
Vilka är målgrupperna?
– Vi har tre målgrupper: Det är elever i årskurs åtta, eftersom vi vet att man ofta gör sitt gymnasieval tidigare i dag. Det är arbetssökande som vi gärna vill få ut på arbetsmarknaden. Sedan är det elever i årskurs nio och deras föräldrar, eftersom vi vet att föräldrar är viktiga i valet av gymnasieprogram.
Vem ligger bakom?
– Det finns ett branschråd för besöksnäringen här i Helsingborg, där många olika aktörer är samlade. Rådet diskuterade att göra något gemensamt för att skapa intresse och så blev det så här. Det är ju lite av ett test. Om det blir bra är tanken att det ska bli återkommande.