Annika Branting är receptionschef på Quality Hotel Grand i Kristianstad, Sveriges första wow-certifierade företag.

Vad innebär wow-certifiering?
– Hela hotellpersonalen har gått en utbildning hos Tomas Lydahl, kursledare och författare till boken »WOW! Så får du dina kunder att rekommendera dig«. I utbildningen – och för att få certifikatet – ingick att skriva en handlingsplan på hur man kan ge gästerna »det där lilla extra«.
Vi har också skrivit under på att vi alla ansvarar för att göra det så trevligt som möjligt på arbetsplatsen.
Hur gör ni då?
– Vi har suddat ut gränserna mellan avdelningarna och rycker in när belastningen är olika. Om jag som är receptionist till exempel går förbi frukostmatsalen och ser att disken hopat sig, så går jag in och hjälper till.
Vi uppmärksammar internt när någon gör något extra bra genom att offentligöra det för hela personalen.
Men vad är det som ska få gästerna att säga »wow«?
– Vi försöker förutsäga gästernas behov för att kunna ge mer än de förväntar sig. Kör någon in sent i garaget, så går vi ner och möter upp, så att gästen kan åka direkt till sin våning utan att passera receptionen.
Kan du ge några fler exempel?
– En gäst som sa att han var förkyld när han ringde och bokade rum, överraskade vi med te, honung, läkerol och näsdukar på rummet när han anlände. Ett annat exempel är att vi ringer upp dem som ska bo hos oss för första gången dagen innan deras ankomst för att hälsa dem välkomna och fråga om det är något särskilt vi kan förbereda.
Frågar någon efter vägen, erbjuder vi inte bara karta och vägbeskrivning, utan också hjälp med transport.
Kommer ni att fortsätta med det här?
– Absolut! Att vara certifierade ger en kvalitetsstämpel. Det förpliktigar, men det gör arbetsdagen så mycket roligare för dig själv, resten av personalen och, viktigast av allt, för gästerna.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.