Nyheter Miljö

Hallå där, Annelie Telford

Annelie Telford, vd på krogkoncernen Debaser, vill att fler krogar ska Krav-certifiera sig. Nu utmanar hon Visita att arbeta med frågan genom en namninsamling via organisationen ”We don't have time”.

Publicerad 10 maj 2019
annelie telford, vd för Debaser
Annelie Telford, vd för Debaser. Foto: Eva Edsjö

Varför gör ni det här?
– Vi Krav-certifierade oss 2018 och det har varit väldigt positivt. För oss var det förvånande hur positiva effekter det fick, förutom de miljömässiga. Som att personalen blev mer engagerad och stolta över vår produkt. Det är ju något som vi restaurangägare gärna vill skapa förutsättningar för. Sedan har vi sålt mer, fått fler gäster tack vare certifieringen. Det var jag inte förberedd på. Det är en stor usp i det enorma utbudet som finns i Stockholm och hela Sverige, en win-win för alla. Men jag trodde att det var många fler restauranger som var Krav-certifierade. Det finns en enorm utvecklingspotential.

Vad vill ni att Visita ska göra?
– Krav har tagit fram jättebra info om hur restauranger kan certifiera sig. Jag tänker att Visita skulle kunna sprida ordet till sina medlemsföretag. De har ju fantastiska kanaler. Jag har svårt att tänka mig en bättre förmedlare.

Mer om kampanjen

Klimatorganisationen ”We don’t have time” är en ideell organisation där privatpersoner eller företag kan skapa kampanjer som syftar till att hejda klimatförändringarna. Debasers kampanj finns här.

 

Är restaurangbranschen sen att hoppa på miljötåget?
– Vi är en bransch med väldigt låga marginaler, vi har ganska fullt sjå med att hålla oss vid liv. Och jättemånga är små företag. För oss var det en enkel sak att Krav-certifiera oss, för vi har varit intresserade av frågan länge. Det kändes aldrig krångligt. Men om man är ett litet företag och inte har intresset kan jag tänka mig att det har upplevts som en hög tröskel. Men jag tycker att Krav har gjort något bra här som jag hoppas ska få ner tröskeln.

Har du fått någon respons från Visita?
– De svarade oss på vår Facebook-sida, först lite avvaktande. De skrev att de inte brukar lägga sig i medlemsföretagens affärsbeslut. Då förklarade vi att det inte var så vi menade, utan att mer inspirera och sprida ordet om möjligheten. Då fick vi ett svar som går att tolka lite på olika sätt. Men de fick informationen i går, så det får kanske landa lite hos dem.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här